Nekromanti Riddle of Steel

walium

Ganska töntig, faktiskt
"The most realistic combat system in any RPG*, requiring thought, strategy, and cunning-not just brute strength or a hack-and-slash mentality. "

Så står det på spelets officiella hemsida. Stämmer det? Finns det någon här som testat spelet och kan lämna ett omdöme? Är det så bra och nyskapande som spelmakarna påstår? Är det värt att köpa?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Stridssystemet är det fränaste jag sett, konstruktören är fäktare och relativt begåvad på övervåningen."

Ja, men vad är det som gör det så bra då? Jag har läst lite recensioner, de flesta är negativa till stridssystemet av olika skäl. Det lilla jag har lyckats snabba upp handlar om olika sorters tärningar, strider man mot man och hög dödlighet. Något mer än så måste det väl vara om ARMA gett spelet någon slags godkännande.

Balderk

Swashbuckler
Stridssyemet är lätt det bästa-och roligaste-jag någonsin testat i ett rollspel. Verkligen älskar det. Men väldigt dödligt, gillar man inte dödlighet så bör man nog spela något annat.

Tydligen så har han studerat strid väldigt mcyket eller något sådant... kolla in Riddle of steel forumet på The Forge , ligger under Independent Game Forums.

/Jonas, världen som följer med suger dock, spela inte i den!

Storuggla

Champion
"Just meta momentet brukar kritiseras av olika själ."

Bäst är väl snubben som sågade Riddle of Steel med motiveringen att det utgav sig för att vara realistiskt men uppenbarligen inte var det då han inte kunde spöa drakar, magin var fel och att han inte kunde leka Hollywoodswashbuckler i det. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Tjaa... okej, det krävs ett visst taktiskt tänkande när man slåss i TROS, det stämmer. Går man bara in och vevar på måfå så blir man ungsbakad falukorv med ostgratinering snabbare än du kan säga "Pyongyang". Varför du nu skulle vilja säga det. Du kan bara slåss mot människor och humanoider dessutom, vill du spöa djur eller monster måste du köpa en tilläggsbok.
Stridssystemet är väl okej om än lite wonky i början tills man begripit det, gubbeskapandet leker Shadowrun och magikerna är alla i Merlin-klassen. Snuskigt mäktiga alltså. Spelvärlden är... hur ska man säga det utan att använda allt för otäcka ord tro? Den suger. Den suger mer än folk som spelar D&D Minis och inte använder sina Buletter. Den suger mer än ett svart hål. Den suger mer än Bert Karlssons chanser att bli Mister Universum. Sug sug sug.

Men spelet annars är väl okej. Om inte annat så för att sno stridsreglerna. Precis så kommer jag göra med Burning Wheel när det släpps i en andra utgåva :gremsmile:

Storuggla, slår sällan på järvar

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Precis så kommer jag göra med Burning Wheel när det släpps i en andra utgåva "

Och vad är då detta för ett spel?

Vad är det som gör världen till "The Riddle of Steel" så usel? Det lilla som jag har sett verkar i alla fall vara Standardfantasy och det brukar ju gå hem hos många.

Storuggla

Champion
"Och vad är då detta för ett spel?"

Burning Wheel ligger på två böcker a 400 sidor och lite till för det facibla priset av 15 dollars allt som allt. Coolt va? Det har samma karaktärsskapningssystem som WFRPs yrken, alltså man tar sig några år som smedlärling, sen går man vidare till råttfångare några år och sen blir man värdshusvärd i några år till. Få färdigheter och allt sådant av det. Ut och äventyra. Varje ras har en uppsjö egna yrkesval de kan ta och så. Men det kluriga med BW är att man i strid gör upp sina handlingar tre handlingar i förväg. Alltså, man "scriptar" som de säger att man ska parera, finta och sen hugga. Lede fi scripar själv och sen jämför man. Varje handling är typ... en sekund tror jag och det blir en desperat strid där man försöker klura ut var lede fi ska göra och hur man själv ska bete sig. Sen att det finns en fin regel som gör att dolken är ohyggligt elak om man först nyttjat sig av handlingen "komma nära" är mumsmums. Spelet i sig är ur tryck (litet independentlir som trycktes i tusen ex) men ska komma i en ny utgåva i vår där sociala situationer behandlas likadant. Verkar intressant.

Vänligen kom ihåg att jag missade att köpa spelet och därför baserar allt jag säger på vad jag hört... :gremsmile:

"Vad är det som gör världen till "The Riddle of Steel" så usel? Det lilla som jag har sett verkar i alla fall vara Standardfantasy och det brukar ju gå hem hos många. "

Standardfantasy kommer jaga upp dig och äta upp din förstfödde för att du jämnför honom med TROS spelvärld. TROS är... alltså, de tog standardfantasy. Sen lakade de ur den tills det röda vart rosa och det blåa vart... öh... ljusblått. Sen tog de och jämnförde den med vår värld och hammrade in en hord med sterotyper, pastischer och sunk för att göra spelvärlden bra. Det gick inte. Så då tog de och sket i det blå skåpet och lade renässansländer bredvid barbarstammar a la Conan (typligen slår folk bara varandra i huvudet i den världen och har aldrig något handelsutbyte), skar ner varje lands beskrivning till en kolumn och bestämde sig för att skriva det hela helt oengagerande.

Standardfantasy framstår som rena rama Tekumel eller Nobilis framför TROS värld. Sorgligt nog. Fast man kan ta hela regelrna och lira i vpr värld istället. Det är bättre. 14-1500talets Italien till exempel.

Storuggla, knäckebrödsmacka utan pålägg

[ QUOTE ]
The most realistic combat system in any RPG

[/ QUOTE ]

Det beror ju såklart på vem man frågar, men jag håller i alla fall med påståendet.

[ QUOTE ]
Finns det någon här som testat spelet och kan lämna ett omdöme? Är det så bra och nyskapande som spelmakarna påstår?

[/ QUOTE ]

Stridssystemet är toppen när man väl satt sig in i det. Det enda som inte fungerar riktigt som jag vill är rustningar och avstådsvapen, men även det ligger i nivå med andra spel. Det finns en fix till rustningsreglerna som föreslagitss av konstruktören själv efter att han fått lite vänlig kritik om det.

Resten av systemet är rätt dåligt även om det skymtar igenom bra idéer och tankar på vissa ställen men implementationen av dessa idéer orkar inte riktigt ända fram. Världen som presenteras suger fett, men det är ju oftast inget problem för det finns ju alternativ.

Jag har en recension liggande som funnits med i Rollspelaren och på theProjects sajt (som verkar ha dött helt) som jag kan skicka till intresserade.

[ QUOTE ]
Är det värt att köpa?

[/ QUOTE ]

Endast om man verkligen är sugen på ett realistiskt stridssystem.

Storuggla

Champion
"Stridssystemet är toppen när man väl satt sig in i det. Det enda som inte fungerar riktigt som jag vill är rustningar och avstådsvapen, men även det ligger i nivå med andra spel. Det finns en fix till rustningsreglerna som föreslagitss av konstruktören själv efter att han fått lite vänlig kritik om det."

Men det har ju kommit en ny bok nu, Flower of Battle eller vad den nu hette, med en massa.. fixar, extraregler och därmed nya avståndsvapensregler, rustningsmojänger och så. Är den något att ha tro?

Storuggla, utropar sig själv till republiken snorfana