Nekromanti Ride the lightning! ('ere we go again...)

Hellectrician

Veteran
Jaha hrm, då var jag här med mitt brännskadesystem igen... Jag har några funderingar som jag vill ha lite feedback på... Efter Krilles utsökta gastronomiska resa i de värmebaserade skadornas land är jag nu framme vid elektricitet. Det är ju som vi alla vet farligt och spektakulärt... men HUR farligt är det? Är det strömmen som bränner sönder dig eller är det spänningen som stör ut sinusrytmen och stannar ditt hjärta? Finns det något förhållande mellan de två eller är de dödliga/ofarliga på egen hand? Är det vettigt att behandla elskador som brännskador (om det inte är hjärtstopp då, vilket bör behandlas som eh... hjärtstopp?)

any1...? Krille...? :gremwink:

Blippe

Warrior
tidigare: (se nummer 5)

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

Det är effekten i kroppen som är farlig, det är nämligen den som bestämmer hur mycket energi per tidsenhet som gör att kroppen värms upp och därmed orsaker brännskador. Brännskador är farligast.

Effekt = Spänning * Spänning / Resistans

Spänning i eluttag = 230 V
i bilbatteri = 12V
Resistansen beror på hur lång väg genom kroppen strömmen går!

Hellectrician

Veteran
Re: 'tis the time of follow-ups

thxalot för dina svar och den braiga länken. Följdfrågor:

1.) Varför dör man inte av en taser på ca 50000 V? Är det för att strömmen är 0? (enl. P=UxI)

2.) Hur mycket resistans har en man (180cm, BMI:20) från hand till hand? (genom kroppen då :gremwink:)

fusk

Warrior
Okej, lite information taget direkt ur mitt luddiga inre.
Farligast? Växelström genom händerna(hjärtat). Klart att vanlig ström är farlig, men då behöver det vara i så stora mängder att normala människor oftast inte kommer i kontakt med det.
De första elektriska stolarna hade likspänning, numera har man byt till växelström eftersom man dör snabbare av det. Jag har för mig att folk brann upp i de gammla stolarna ibland.
Siffror? Bekymra dig inte om dem är mitt råd, det är så olika vad folk dör utav för strömmar och spänningar. 0.07ampere är väll minimum gränsen för farligt har jag för mig.
<font size="-6">
Lite kuriosa...Thomas Edison åkte ett tag runt och demostrerade hur farligt växelström var och hur säkert vanlig ström var då hans egna system för att överföra elektrisitet byggde på vanlig ström medan konkurrenten George Westinghouses system byggde på växelström. Han visade det genom att avrätta hundar och katter med växelström. Och en gång även en elefant kallad Topsy.
</font size>
Om du skall skriva regler för strömmar... Lär dig Ohms lag, kan du den redan utantill... Lär dig den då. :gremwink:
Tasers kanske låter farliga med sina femtio tusen Volt, men tänk på att en vanlig statisk stöt som man får ifrån kammen i badrummet kan ligga på flera tusen Volt de med. :gremsmile:
Så, lär dig Ohms lag. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater

1.) Varför dör man inte av en taser på ca 50000 V? Är det för att strömmen är 0? (enl. P=UxI)
För at strömmen är låg och för att den tar kortaste vägen mellan elektroderna, vilket oftast inte går genom hjärtat eller andra viktiga organ.

Blippe

Warrior

kolla dessutom in http://hpo.uas.se/briva/vetamera/blixt/skador_asknedslag/skador_asknedslag.html

Japp P=U*I , men då I = U/R så... P=U^2/R (eller I^2*R )

Problemet är att strömmen är jobbigt att leta reda på hur mycket som går igenom ett objekt, medan spänningen nästintill alltid är bestämd i den verkliga världen. Batterier är (nästan helt rena) spänningskällor, elledningar och strömuttag är det defenitivt osv. Blixturladdningarna är lättast att räkna ur spänningsurladdningen som måste bli exakt så stor att urladdningen går igenom (vilket beror på motståndet i luften och hur lång vägen är).

Vad som är bra att komma ihåg är att P är Energi per tidsenhet. Så tiden som man är "exposerad" av strömmen är ytterst viktig!

vandraren

Swordsman

Strömmen är med säkerhet inte 0 eftersom det då inte flyter någon ström alls genom kroppen. Men den är väldigt liten, vilket göt att stort U och litet I blir mellanstort P, som inte dödar dig.

Hellectrician

Veteran

Då får jag ta och tacka för all hjälp, nu har jag all info jag behöver för min avhandling om elchocksavrättning...

herrar moderatorer: det är fritt fram.