I tråden på makarforumet om personlighetsförändring skrev Måns det här:
Skriptad personlighetsförändring passar in här genom att man försöker att få till det. Personlighetsförändringen ska kännas rätt, passa in. "Utforskandet" handlar om att spela för att ta reda på hur den här personlighetsförändringen går till. Se till att den känns naturlig och återigen följer genrekonventionerna.
Det är absolut inget som på något vis kännetecknar RtD, men jag ser inga problem med att ha det där.
Det riskerade att dra iväg med tråden, så jag tänkte att vi kunde ta det i en ny tråd. Min tanke är att "Exploration" i The Big Model inte handlar riktigt om utforskande som vi tänker oss det, att ge sig in i något okänt och ta reda på hur det ser ut där. Exploration är vad vi gör när vi spelar och det är något gemensamt för alla agendorna. Vad som kännetecknar RtD är vad Ron kallat för "celebration", alltså hyllning. Att göra något som "känns rätt". Om man spelar RtD-Star Wars så handlar det om att det vekligen ska kännas som Star Wars. Det ska vara troget universumets och genrens oskrivna lagar.Måns said:Fast, det vi pratar om här är ju typ en individuell räls, utan hänsyn till kausalitet eller nått sånt, utan en regelmekanisk utveckling från A till B. Det finns väl ingen dröm? Inget att utforska. Vad är det jag missar?
Skriptad personlighetsförändring passar in här genom att man försöker att få till det. Personlighetsförändringen ska kännas rätt, passa in. "Utforskandet" handlar om att spela för att ta reda på hur den här personlighetsförändringen går till. Se till att den känns naturlig och återigen följer genrekonventionerna.
Det är absolut inget som på något vis kännetecknar RtD, men jag ser inga problem med att ha det där.