Nekromanti Riket

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon som följt den nya dokusåpan på SVT? Jag har bara flippat förbi när reprisen gick och sett hur någon tönt ville styrketräna och fick en av "de fattiga" att göra en skivstång till honom av en trädstam. Det verkar relativt töntigt. Vad tycker ni andra? Finns där egentligen någon koppling till den historiska medeltiden eller rollspel?

Johan K

Gammal & dryg
Fick lite av din känsla..
har sett lite av det, men stängt av/bytt kanal efter en liten stund. På grund av att jag tycker att det är som vilken dokusåpa som hellst. Sen att de råkar vara i en medeltida miljö säger ju inte så mycket.. Finns pograsm som är kalrt mer givande isåfall.

DODswe4

Hero
Jodå det är som vilken dokusåpa som helst, men tävlingarna är ballare. Exempel viss frågesport där man ska svara så som en 1300 tals man/kvinna visste.

Rollspel ja dom har ju en spelledare. Det är nog allt

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jag gillar faktiskt Riket, det är kul att se hur de fattiga plågas i fattighuset :gremsmile: Men det är iofs liknande intriger som man ser i andra dokusåpor. Även om dom här bråkar om lite andra saker (vem som fick en brödkant mer än den andre, t.ex)

Stefan Sauk som är Spelledaren kommer ju in ibland och ger härskaren order om vad han skall göra. Men någon större koppling till rollspel finns det nog inte. Sauk spelar över något otroligt enligt mig men det är ju en annan sak...

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, jag följer den. Mest för det är en kul miljö.

Men så där hemskt mycket riktig medeltida är det ju inte. Dock var frågesporten kul. Var dock förvånad över deltagarnas bristande kunskaper på vissa av de lättare frågorna.

/Ulfgeir

Gordeg

Hero
Jag såg en intervju på morgon-TV med Sauk och en av de ansvariga för programmet för ett tag sedan. De berättade att man inte använder utröstning på grund av att den metoden tar fram människans sämsta sidor. Jag inbillar mig att dokusåpaproduktion i stort sett går ut på att plocka fram människans sämsta sidor för att kunna visa upp dem på bästa sändningstid. De måste alltså skapa konflikter på annat sätt, det mest uppenbara är väl klyftan mellan "rika" och "fattiga".

Instämmer med andra i tråden om att man inte ser några större spår av rollspel, trots att påstår sig ha hämtat inspiration därifrån.

Gordeg

samiis

Warrior
Nja, det är nog inte så mycket rollspel som man kunde vänta sig..

Funderar lite på om någon av deltagarna är rollspelare, eller erfarna lajvare.
En del verkar ha lite mer sådan erfarenhet är andra.

Kalle kanske har det..
eller han som är härskare (han som blev det från början, vad han nu heter)..

Quadrante

Grisbonde
Det sämsta

Det sämsta med riket är väl inte att det varken känns medeltid, eller att man inte ser röken av rollspelinspirationen.. ..utan att kameratekniken är usel, att det känns som ett lokalreportage från kiviks marknad. Trots allt har de haft väldigt vackra miljöer. Men de antälde väl ett par underåriga (sommarjobbare?) att filma sk--en. Så svårt är det inte att få bra bilder.
De kan knappast skylla på tidsbrist eller utrustning.

Targon

Hero
Riket är inte mer rollspel än Bachelorette eller något annat av de tusen realitybök som förvandlat det gamla hederliga goa TV-slötittandet till en veritabel plåga. Hatar verkligen TV:s sätt att förvandla fåniga bagateller till dramatiska intriger.

Svt:s storsatsning Riket - The show about nothing!

Pom

Swashbuckler
Inte förlåta

Att göra dokusåpa av lajv är väl inte sämre än många andra idéer. Jag såg stora delar av andra avsnittet, och eldkatapulterna var lite skoj.
Men inte är det kul nog för att konkurrera ut DVD, video, dator, anhöriga etc.
Det var också slött fantasilöst att använda namnet Riket, som i mitt minne är reserverat för ett helt annat slags TV-serie.

Nå, det som helt subjektivt vände mig från lättsamt ointresserad till dödlig fiende var tilltaget att använda musik från TTTs vackraste scen som dussinbakgrund. :gremmad:

Överreagerar jag? Javisst, men för att överhuvudtaget kunna reagera på något som Riket måste man överreagera.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I nån av de senaste Sverox:arna...

...har de en artikel om Riket. Även om den inte var granskande som jag hade velat, så får de i alla fall fram att produktionsbolaget inte nånsin sysslat med rollspel, och att de inte haft med någon som gjort det.

Vilket jag tycker är den stora skandalen, eftersom de sålde serien så hårt på att det var rollspel.

Och så vart det bara fåniga lekar i leran. Hur kul är det att titta på? Folk vill ha vackra människor på tv! Eller i alla fall några som inte är täckta med torkad lera hela tiden.

M.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Stefan Sauk

Pöh... Det är verkligen plågsamt. Jag blir generad så fort han öppnar munnen (det finns en mycket mycket liten risk för misstolkning, skippa den :gremtongue:), vill liksom få tyst på honom på något sett.

Och så måste jag säga att jag hatar Kalle. Jag ska döda honom. Han har flottiga fingrar. :gremwink:

Jaggernaut

Hero
Det dom inte visade i tv (OT)

Jag läste i en söndagstidning dagen efter eldkatapulttävlingsprogrammet att Stefan Sauk råkade kasta facklan i huvudet på en av tävlingsdeltagarna då han gjorde ett par övningskast.

Gylf draken

Warrior
Det var en mamsell från alaska,
som mötte en kar med en flaska,
det rann ut för hans ben,
ty det var fotogen,
hennes glöd den tände.

God Jul......

DODswe4

Hero
Ärligt talat jag förstår inte vad detta inlägg har med Waliums start inlägg att göra? är det bara jag som är trög

Jaggernaut

Hero
Jag skulle snarare tro att han har postat inlägget på fel ställe (hoppas jag iaf annars måste jag nog bege mig hem till honom och höra hur det är fatt, iofs är det kanske hundra meter till honom men ändå :gremlaugh:)