solvebring
Superhero
Nu är inte jag i närheten av varken din erfarenhet, skicklighet etc. Fast än en gång vill jag hålla med. Du har just satt ord på den där känslan jag talar om. Det är precis så jag känner, även om jag nu tecknar både digitalt och inte.Kontrollen hand öga är bättre där än om man måste titta på en skärm samtidigt. Friktionen mellan ett papper och spetsen på en stålpenna är till exempel mer exakt.
Förstår helt klart varför. Man slipper köpa material, det är lättare att överskåda, ändra etc. Allt finns ju liksom på plats och är tillgängligt genom några knapptryck.Däremot gör jag inget i färg utan dator längre, det är för omständigt. Vågar hävda att ingen kan se skillnad om jag gjort en "olja" på duk eller i Painter om man ser den tryckt i en bok.
... Men, saknar du aldrig doften av riktigt tusch, akrylfärgen, penseldragen över det fuktiga akvarellpappret...? Det är sådant jag kan sakna ibland varför jag just börjat måla akvarell nu, för att återfå den där sköna känslan av att vara där och att kunna ta på det jag gör. Att skissa på papper är det bästa som finns just i tecknandet, enligt mig.