Lupus Maximus;n149728 said:
Vissa ringar har jag för mig har ändarna mot varandra, medan andra har en förskjutning. Så det finns en kvalitetsskillnad. Var dock så pass länge sedan jag införskaffade några, så jag har inte koll på priser eller inköpsställen.
Det var rätt länge sedan nu, men fjäderstålsringar började bli teh shit, när jag var aktiv i SCA Nordmark. Det fanns fortfarande de som gjorde egna ringar genom att linda ståltråd i spiralform - och fördelen med det, är att det är lättare att ha kontroll över kvalitet och "spänst" i ringarna om en gör dem själv. (Men den sortens ståltråd som behövs för att de ska hålla, är lite dyrare att skaffa. Plus att det är meck att göra själv...)
För att få fjäderstålsringarna att hålla, så behöver det vara en avvägning mellan styvhet och elasticitet i metallen. En del är för klena i "fjädringen" och kommer då snabbt att gå sönder, ifall ringbrynjan utsätts för påfrestningar. (Och det kan räcka med dess egen tyngd. Inte så roligt...)
Därför är det i regel, enligt vad jag fick lära mig, bättre att ha ringar som har en förskjutning i sig, som det kräver en del styrka att böja tillbaka - den är den styrkan som sedan kommer att hålla ihop brynjan.
Det är svårare att kontrollera, med ringar som eg. bara är "uppklippta" metallringar, tex en packning av något slag, utan fjädring. (Eller med alldeles för liten styvhet/fjäderstyrka.)
På många forum för reenactment och liknande, finns klagomål och varningar från personer som köpt fel.
Det var dock alldeles för länge sedan som sagt, så jag har ingen koll på var bästa stället att handla egna ringar är. Men bra sajter att kolla in eller rent av fråga (försynt) om råd är tex
SPQR.se
Svarta kattens ringbrynje-guide
Eller som sagt
Viking.se