Caligo;n156800 said:
Jag pratar mest om saker som INTE äventyrsspel gett ut. Och sedan klämma dit ett "copyright Riotminds". Som jag skulle lägga ut gamla drakar & demoner expert och skriva "copyright megaton games"
Givet att du kunde komma överens med den som förvaltar rättigheten för närvarande, så får du använda ett varumärke och/eller sköta förvaltningen av det upphovsrättskyddade materialet som ni kommit överens om.
Det var vad Riotminds gjorde. De hittade inte bara på, de hörde av sig och kom överens med (om jag minns rätt) Paradox.
Sen är det lite olika. Ett varumärke - så som tex "Drakar & Demoner" - registreras och sen finns det. (Men registreringen kan upphöra att gälla, av en del olika skäl. Dock inte som spelade in här...)
En hel del av detta var dock nog snarare fråga om oregistrerade varumärken. Då anses de vara varumärken om de är "inarbetade" och "välkända" inom "den krets det berör". Och det kan nog sägas gälla för namn som Ereb Altor, Svavelvinter (tills Erik Granström registrerade det) med mera.
Jag är lite osäker, men vill minnas att sådana _oregistrerade_ varumärken anses ha upphört när de inte använts på ett antal år - men jag vet inte hur många.
För innehållet gäller dock andra regler, dvs. upphovsrätt. Och eftersom det var material som framställts på förlagskontrakt, så hade sannolikt alla rättigheter återgått till författarna inom en viss tid om Riotminds låtit vara*.
Men det tillhör det oklara här - få avtal var skriftliga och av de som var det, tror jag inte mycket fanns bevarat. Iaf inte som någon kände till... I så fall hade det fått prövas av en domstol eller på något annat sätt, om nu någon annan hade gjort anspråk på dem.
* För en del material hade det säkert gått att hävda mot Riotminds. Normalt sett har ett förlag som kommer överens att ge ut en bok en begränsad tid på sig att leva upp till det. I det avtal som gäller som standard i branschen står nämligen bland annat:
"Författaren har inte rätt att på svenska språket förfoga över verket i bokform förrän förlagsrätten återgått till författaren." (Men som en konsekvens av det, OM rättigheterna går tillbaka så ägs de återigen av författaren.
Sen varierar tiderna för vad som anses brukligt, och de beror på om förlaget fortsätter att ge ut verket i olika former eller ej. Enligt Wikipedia nytrycktes Ereb Altor i form av en tjock bok 1994. Om vi antar det vanliga 5+5 år gällde som maxgräns (5 år med möjlighet att förlänga 5 år, som antar skedde pga vara säkra...) så skulle det ändå innebära att rättigheterna återgick till författarna 2004/2005, typ.
Vidare, eftersom webben inte fanns när materialet producerades, så fanns ingen överenskommelse om det med i kontraktet. Det betyder att den som nu ägt rättigheterna att ge ut materialet i tryckt form, inte automatiskt får ge ut det på nätet. (Inte utan nytt avtal.) Men det borde författarna ha kunnat göra (utom om någon skulle ha skrivit någon annan typ av kontrakt med Äventursspel ursprungligen.)
Och till sist - för vissa delar av materialet gäller dock helt andra regler. Sådant som producerats av anställda i deras jobb, ägs helt och hållet av arbetsgivaren. Vilket ändå innebär att delar av exempelvis Ereb Altor (som producerats av Blixt, Sahlin eller Strandberg tex.) utan tvekan fortfarande skulle ha ägts av Riotminds.