Eftersom frågan kom i retrotråden om varför Riotminds tycks ha en sådan "badwill", alltså varför de verkar ses med en sådan oöverträffad skepsis i rollspelsvärlden tänkte jag att vi kunde ta en ny tråd för att diskutera detta. Själv är jag nyfiken på i att få klarhet i vad alla de gamla konflikterna handlade om, jag har hört om dem men vet t ex inte exakt vad forumsbråken mellan riot och järnringen bestod av, vad exakt svavelvinter-debaclet handlade om eller om det verkligen blev en sådan märklig stämming i samband lanseringen av "bomben" på gothcon det året.
Själv var DoD6 mitt första riktiga rollspel och jag älskade det, gillade den mysiga fornnordiska världen (även om jag hade problem med en hel del grejer) och regelsystemet var helt okey(även om det också hade en hel del problem). Jag väntade ivrigt på allt de släppte och köpte det mesta och läste flera av äventyren flera gånger samt spelade/spellede dem. Grundläste allt i forumet och ja kan tänka mig att det var ungefär liknande känslor som genomfor mig som när jag hör alla äldre prata om Ereb Altor eller gamla mutant. Sen hände något och min tidiga stora fandom blev negativ och idag består mina känslor mest av apati eller lite So-bad-its-good över de beslut de gör.
Ett av de främsta skälen jag ser till de negativa mot riot är alla deras konstiga beslut som ofta upplevs som att de inte riktigt har någon som bromsar in dem och ifrågasätter utan de kör bara på. T ex bomben som inte var särskilt genomtänkt såhär i efterhand, man släpper 5 olika regelversioner på 10 år eller att lansera fyra äventyrsböcker som en kampanj trots att det egentligen inte makar sense att det är en kampanj (Svarta solen). Sen även att jämförelsevis med andra spelskapare har de ofta varit svåra att få tag på eller att få vettiga svar. Det finns mer här men tänker börja med detta.
Så vad är er egna upplevelser av Riotminds och vad skulle de kunna göra för att få en bättre goodwill? Vad handlade de gamla konflikterna om egentligen för er som var där? Har Riotminds blivit bättre på att ta till sig kritik/ skulle det kunna finnas något sätt få Riot att lyssna mer?
Själv var DoD6 mitt första riktiga rollspel och jag älskade det, gillade den mysiga fornnordiska världen (även om jag hade problem med en hel del grejer) och regelsystemet var helt okey(även om det också hade en hel del problem). Jag väntade ivrigt på allt de släppte och köpte det mesta och läste flera av äventyren flera gånger samt spelade/spellede dem. Grundläste allt i forumet och ja kan tänka mig att det var ungefär liknande känslor som genomfor mig som när jag hör alla äldre prata om Ereb Altor eller gamla mutant. Sen hände något och min tidiga stora fandom blev negativ och idag består mina känslor mest av apati eller lite So-bad-its-good över de beslut de gör.
Ett av de främsta skälen jag ser till de negativa mot riot är alla deras konstiga beslut som ofta upplevs som att de inte riktigt har någon som bromsar in dem och ifrågasätter utan de kör bara på. T ex bomben som inte var särskilt genomtänkt såhär i efterhand, man släpper 5 olika regelversioner på 10 år eller att lansera fyra äventyrsböcker som en kampanj trots att det egentligen inte makar sense att det är en kampanj (Svarta solen). Sen även att jämförelsevis med andra spelskapare har de ofta varit svåra att få tag på eller att få vettiga svar. Det finns mer här men tänker börja med detta.
Så vad är er egna upplevelser av Riotminds och vad skulle de kunna göra för att få en bättre goodwill? Vad handlade de gamla konflikterna om egentligen för er som var där? Har Riotminds blivit bättre på att ta till sig kritik/ skulle det kunna finnas något sätt få Riot att lyssna mer?