Re: Listan...
>4 arketyper (med bilder av P. Bonner)
Spelledarpersoner kan vara intressanta men generella slp är rätt intetsägande. Eller, förresten, är det "allmäna slp" vi snackar om här? Det är lite otydligt ibland om gubbarna är typiska medlemar av sin "typ" eller om de är speciella. Men men... Bilderna är fina i alla fall. Faktum är att bilderna är intressantare än arketyp-texterna. Jag får intrycket av att riotminds fick några bilder och tänkte "vad enda in i hellskotta ska vi använda de här till".
>2 kartor over Trudvang
Minikartor. Varför kunde man inte få dem i typ 1024x768?
Skalor vore trevlig också. Kartorna i sig är dock rätt trevliga.
>2 spelledarpersoner (med bilder av P. Bonner)
De var rätt skojiga, men jag har svårt att se hur man ska kunna använda dem i sina kampanjer på något meningsfullt sätt. De käns väldigt mycket som trudvangs motsvargihet till t.ex. Elminister. Jättemäktiga kändisar. Återigen så rockar Bonner.
>1 rollformular
>1 rollformular for trollkarlar
Detta är ju det minsta man kan förävänta sig.
>1 aventyr (Vinterskogens Hemlighet)
Jävligt bra äventyr och klart den bästa uppdatering på sidan än så länge. Förmodligen det som de flesta surfande spelare kommer att använda sig mest av.
>3 kronikor
I stor utstäckning käns de som "fluff" och utfyllnad. Jag vet att meningen med dem är att ge en liten glimt av trudvang, men i mina ögon är de för korta och för lösryckta för att ge mig någonting alls. Principen är dock bra.
>1 glimt fran Jorges Bestiarium
Du syftar på de där pyttenyttebilderna på förstasidan? Varför så små!? Man ser ju knappt vad de är! Vad är meningen med att anställa bra tecknare och visa upp deras bilder som "smygtittar" om bilderna är i frimärksformat? Nej, ge mig en redig full-screen-bild så blir jag glad, annars käns det lite som om det kan kvitta.
>Lite mer an "Ett par spelledarpersoner, nån otydlig karta och 3 bleka krönikor".
Vi snackar 15 uppdateringar på nästan 10 månader. De flesta av dessa har starka utfyllnadsvibbar eller går inte använda i sitt spel utan en massa jobb. Visst, jag kan lägga in några DvärgThuler, men det käns som om det skulle ställa till mer problem än nytta då jag inte har något sammanhang att sätta in dem i. De är säkert jättespännande om man vet något om världen de existerar i.
Jag anser att Riotminds hitintills har sumpat en riktigt bra chans. Istället för att sitta och vänta på att bonner ska rita klart en till bild kunde de ha lagt upp saker som man kan ha nytta av. Varför inte en beskrivning av ett kungarike i trudvang? Så att man har någonstan att spela utan att behöva hitta på allt själv (vad är meningen med att använda en "kommersiell värld" om man ändå måste utveckla den på egen hand?). Fler äventyr - allt behöver inte vara lika ambitiöst som Vinterskogen, det kan räcka med lite äventyrsuppslag som passar in i trudvang. Kort och gott saker som lätt är användbara för spelare och inte kräver en massa merjobb.
Det är bättre att ge oss en värld utan viktiga SLP än viktiga SLP utan en värld.
>Ge mig garna lankar till den/de d20-forlag som lagger upp mer material an sa har. Det blir inte manga, det lovar jag dig.
Men väldrigt få d20-företagshemsidor har varit aktiva i 10 månader. De flesta har dock ett gäng relevanta saker upplagda, t.ex. monster, magiska föremål, beskrivning av världen och miniäventyr. Prylar som lätt går att använda.
Vill du ha länkar så är det bara att dra till <A HREF="
http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20guide/index.html" target="_new">
http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20guide/index.html</A> och börja klicka.
- d -
dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"