Tänk själv
"Förvisso, men grejen är ju att sånt vet inte folk."
Tänk efter själv då: Sverige = 14000 SVEROK-anslutna rollspelare, kanske dubbelt så många totalt = 30 000 potentiella Drakar-kunder. Nu är dessutom den svenska siffran hög, mtp att alla potentiella rollspelare inte spelar Drakar&Demoner. Jag skulle snarare tro att vi ligger på mellan 5 och 10 000 kunder.
Engelskspråkiga världen = miljonupplagor på D20-produkter, vilket med kanske tre spelare per bok blir
minst 3 000 000 potentiella kunder.
Ser vi en viss skillnad i magnitud på marknad?
Jag är nästan helt övertygad om att de svenska rollspelsproducenter som lever på enbart rollspel kan räknas på ena handens tumme. Personen ifråga heter Carl Johan Ström och ger ut Eon, och trots att han arbetar heltid med detta
och har en kasse frilansare så blir det inte mycket tid över till Neogames webb. I vilket fall som helst så är antalet rollspelsproducenter i Sverige som kan leva på det högst ett halvdussin.
Det ska jämföras med den till synes omättliga marknad som finns utrikes. Även
efter nedskärningar så har lilla Chaosium (som "bara" ger ut Call of Cthulhu, Pendragon och Stormbringer, som vardera har mångfaldigt större upplagor än pyttelilla DoD) ca tre heltidsanställda och en kasse frilansare.
"Hur lång tid tar det att uppdatera sånt? 2 minuter, max, och det ger intrycket av att de som ligger bakom sidan bryr sig."
Militär tidsuppskattning gäller: Tag den beräknade tiden (två minuter), dubbla denna (4 minuter) och tag närmast större tidsenhet (4 timmar = en halv arbetsdag). Så lång tid kommer varje given uppgift faktiskt att ta.
Skratta inte nu, men förvånansvärt ofta finner jag att metoden stämmer. En annan vanlig metod är att multiplicera uppskattad tid (och kostnad) med pi, men det är i underkant, har jag märkt. Varför det är så vet jag inte, men det har säkert att göra med inbyggd byråkratiskt motstånd, tröghet eller helt enkelt en kombination av anal magnetism och hög järnhalt i tummen.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>