Nekromanti Riotminds, pajasminds

Glacius

Veteran
Re: Håller med Åke ...

Rävspels prylar håller okcså mycket hög klass, ja, så riktigt unikt är det inte... men nästan :)

/Max

Dilandau

Myrmidon
Men snälla

Ursäkta, men jag gick för hundan inte igenom alla d20-sajter som finns. Det där var bara de jag råkade besöka först.

Egentligen borde man väl kräva mer av Riotminds, som är den enda DoD6-konstruktören, än någon d20-konstruktör, som det finns massor av.

Och, min vän, bara för att du råkar ha samröre med RiotMinds behöver du ju inte helt förlora perspektivet. Eller? riotminds.com uppdateras långsamt (i allmäna ordalag kan man ju säga att en sajt som uppdateras långsamare än 1ggr/vecka är att betrakta dödsdömd). riotminds.com innehåller väldigt få saker som man kan använda i sin kampanj. riotminds.com innehåller knappt någon information om trudvang alls. Riotminds.com är knappast en sajt som får en att tänka "yes, DoD6 rules". Om jag var en helt grön rollspelare som besökte riotminds.com skulle jag nog rätt snart överge den helt, möjligtvis efter att ha lagt in alla SLP och arketyper som motstånd i mina äventyr och sett alla rollpersoner dö som flugor.

Men som sagt, här kommer vi nog inte längre. Sammanfattning:
Jag tycker riotminds gjord bort sig.
Du tycker riotminds har gjort bra ifrån sig.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Krille

Super Moderator
Re: Men snälla

"Egentligen borde man väl kräva mer av Riotminds, som är den enda DoD6-konstruktören, än någon d20-konstruktör, som det finns massor av."

Nepp. Inte förrän RiotMinds potentiella marknad tusenfaldigas, så att det kan finnas heltidsanställda på RiotMinds. Då först kan man kräva mer.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dilandau

Myrmidon
Men sånt vet ju inte folk

Nepp. Inte förrän RiotMinds potentiella marknad tusenfaldigas, så att det kan finnas heltidsanställda på RiotMinds. Då först kan man kräva mer.

Förvisso, men grejen är ju att sånt vet inte folk. Jag har krävt många uppdateringar etc. för att jag inte är införstådd i att Riotminds uppenbarligen är ett "hobbyprojekt" (= något som folk gör på fritiden) utan några heltidsanställda. Man liksom förutsätter att det är åtminstone ett par personer som jobbar heltid.

Detta förklarar världigt mycket, men ursäktar inte sådant som att det fortfarande står "Finns i din butik den 2:a juni" ang. Vildhjarta och rollformulär på hemsidan. 2:a juni var för svart 2 månader sedan. Minns att det var liknande förhållanden kring VSHs släpp. Typ "Vinterskogens Hemlighet - kommer innan jul" när det var i januari.

Hur lång tid tar det att uppdatera sånt? 2 minuter, max, och det ger intrycket av att de som ligger bakom sidan bryr sig.

- d -

dilandau@another.com

Krille

Super Moderator
Tänk själv

"Förvisso, men grejen är ju att sånt vet inte folk."

Tänk efter själv då: Sverige = 14000 SVEROK-anslutna rollspelare, kanske dubbelt så många totalt = 30 000 potentiella Drakar-kunder. Nu är dessutom den svenska siffran hög, mtp att alla potentiella rollspelare inte spelar Drakar&Demoner. Jag skulle snarare tro att vi ligger på mellan 5 och 10 000 kunder.

Engelskspråkiga världen = miljonupplagor på D20-produkter, vilket med kanske tre spelare per bok blir minst 3 000 000 potentiella kunder.

Ser vi en viss skillnad i magnitud på marknad?

Jag är nästan helt övertygad om att de svenska rollspelsproducenter som lever på enbart rollspel kan räknas på ena handens tumme. Personen ifråga heter Carl Johan Ström och ger ut Eon, och trots att han arbetar heltid med detta och har en kasse frilansare så blir det inte mycket tid över till Neogames webb. I vilket fall som helst så är antalet rollspelsproducenter i Sverige som kan leva på det högst ett halvdussin.

Det ska jämföras med den till synes omättliga marknad som finns utrikes. Även efter nedskärningar så har lilla Chaosium (som "bara" ger ut Call of Cthulhu, Pendragon och Stormbringer, som vardera har mångfaldigt större upplagor än pyttelilla DoD) ca tre heltidsanställda och en kasse frilansare.

"Hur lång tid tar det att uppdatera sånt? 2 minuter, max, och det ger intrycket av att de som ligger bakom sidan bryr sig."

Militär tidsuppskattning gäller: Tag den beräknade tiden (två minuter), dubbla denna (4 minuter) och tag närmast större tidsenhet (4 timmar = en halv arbetsdag). Så lång tid kommer varje given uppgift faktiskt att ta.

Skratta inte nu, men förvånansvärt ofta finner jag att metoden stämmer. En annan vanlig metod är att multiplicera uppskattad tid (och kostnad) med pi, men det är i underkant, har jag märkt. Varför det är så vet jag inte, men det har säkert att göra med inbyggd byråkratiskt motstånd, tröghet eller helt enkelt en kombination av anal magnetism och hög järnhalt i tummen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dilandau

Myrmidon
Re: Tänk själv

Militär tidsuppskattning gäller: Tag den beräknade tiden (två minuter), dubbla denna (4 minuter) och tag närmast större tidsenhet (4 timmar = en halv arbetsdag). Så lång tid kommer varje given uppgift faktiskt att ta. Skratta inte nu, men förvånansvärt ofta finner jag att metoden stämmer.

Ha. Ha.

Seriöst, i många fall kanske det där stämmer, men knappast när det kommer till att uppdatera webbsidor. Som en som jobbat på flera olika kommersiella webbsidor kan jag intyga att uppdateringar går mkt snabbt, bara man vet vad som skall uppdateras och till vad.

Att ändra "Finns i butik 4:e juni" till "I butik nu!" torde ta c:a 1 minut.

- d -

dilandau@another.com

userfriendly

Warrior
Bli inte förnärmad, herr Rosenius ...

... jag gillar Rävspels prylar också, har dock inte tittat
särskilt mycket på Gondica utan mest på Western. Jag älskar
dina illustrationer -- även om vissa klagar på deras »serie-
tidningskänsla« -- och tycker att de är av yppersta kvalitet.
Men kommer typografin och den övriga formgivningen upp
till Riotminds nivå? Njae... knappast, även om Rävspel lätt
kniper åt sig andraplatsen. 8)

Mina favoritbilder i Western: Den för färdigheten
Förklädnad samt KKK-bilden (som fanimej är skrämmande).

Sodivra

Champion
Haha!

Sannolikhetslära är verkligen något för dig! Jag känner mig nödgad att citera Pratchett:

Vetenskapsmännen har räknat ut att chansen för att en sådan värld (Discworld) skulle uppstå är en på miljonen.
Men magikerna har räknat ut att miljonchanser inträffar nio gånger av tio.

(Ett kärt citat! /images/icons/smile.gif)

Nightowl

Champion

"Även efter nedskärningar så har lilla Chaosium (som "bara" ger ut Call of Cthulhu, Pendragon och Stormbringer, som vardera har mångfaldigt större upplagor än pyttelilla DoD)..."
Pendragon ges numera ut av ett annat förlag på licens från Chaosium. Green Knight, vill jag minnas att det heter.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Engelskspråkiga världen = miljonupplagor på D20-produkter, vilket med kanske tre spelare per bok blir minst 3 000 000 potentiella kunder. <p><hr></blockquote><p>
Nja. Det är nog lite i överkant. D&D Player's Handbook kanske har sålt en miljon ex, men jag är tveksam - de hade sålt runt en halv miljon i oktober-november så där, men jag misstänker att försäljningstakten mattats av avsevärt sedan dess. Vid något tillfälle har WOTC-folk nämnt att de flesta saker säljer ungefär 90% av vad de ska sälja inom tre månader efter att de släpps, med undantag av vad de kallar "evergreens" - iofs så klassar de grundböckerna som sådana, men jag skulle tro att tendensen finns även där, om ej lika stark.

Enligt en marknadsundersökning WOTC gjorde i USA sommaren 1999 fanns det ungefär 5-6 miljoner personer som spelat rollspel, och drygt 2 miljoner som spelade en gång i månaden eller mer. Av dessa spelade 66% D&D (Vampire kom tvåa med 25%). Märk dock att marknadsundersökningen gjordes ungefär ett år innan 3rd ed släpptes, så det kan ju ha ändrat på sig lite grann.

Fortfarande förvisso en viss skillnad på marknadens storlek, men jag skulle tro att de flesta D20-producenter är glada om de säljer 10-20 000 ex, vilket förvisso är mycket jämfört med andra rollspelsprodukter. Jag har hört siffran 5000 nämnas som en rätt vanlig upplaga på saker till mindre spel, såsom Tribe 8 eller Pendragon.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Shokker

Veteran

Militär tidsuppskattning gäller: Tag den beräknade tiden (två minuter), dubbla denna (4 minuter) och tag närmast större tidsenhet (4 timmar = en halv arbetsdag). Så lång tid kommer varje given uppgift faktiskt att ta.

Om man nu leker med tanken att detta är den tid det skulle ta för RiotMinds att göra ändringar på sin hemsida, så är det i mitt tycke ingen vidare bra ursäkt för att inte göra det alls.

Vill man framstå som en seriös rollspelstillverkare så är väl det minsta man kan begära att den officiella hemsidan är uppdaterad. Att inte nyheter som med god marginal passerat bäst före datum ligger kvar och samlar damm.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Halla

Det jag vander mig emot ar din formulering "varenda sketna d20..." och sa vidare...

Uppdaterar ALLA mer an RiotMinds? Nej. Darfor ar inte det ett relevant klagomal.

Att du tycker att det gar sakta ar ok, att du tycker att det ar daligt material ar ok, men om du ska jamfora med andra foretag ska det i min mening vara RATTVISA jamforelser.

Vilket jag inte ansag att din jamforelse ar/var.

Och i och med att du gor en sadan svepande jamforelse, som dessutom inte stammer med verkligheten, DEVALVERAR du din ursprungliga asikt, och forvandlar den till enbart gnall.

Vilket ar synd, for om du framfor bra, underbyggda asikter om ett relevant amne pa ett sansat satt, och INTE kallar foretaget du vill overtyga att gora fler uppdateringar for "pajasminds", skulle de kanske till och med lyssna pa vad du har att saga.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Dilandau

Myrmidon
Lösningen

Point taken.

"Varenda sketen d20-konstruktör" har inte uppdaterat lika mycket som Riotminds. Många av dem har däremot gjort så. Och som jag nämde tidigare, om en webbsajt uppdateras mer sällan än 1 gång/vecka så _ser det illa ut_ - även om det finns omständigheter som gör att en sådan uppdateringstakt är omöjlig.

En bra lösning vore att Riotminds helt enkelt skrev klart och tydligt på sin hemsida "Uppdateras den sista varje månad" eller något sådant. Ser till att det blir regelbundna (ett nyckelord) uppdateringar, även om det råkar vara långt mellan dem.

F.ö. anser jag att Pajasminds är ett mycket bra namn på ett företag. ;)

- d -

dilandau@another.com

Vindhand

Myrmidon
Re: Men sånt vet ju inte folk

Detta förklarar världigt mycket, men ursäktar inte sådant som att det fortfarande står "Finns i din butik den 2:a juni" ang. Vildhjarta och rollformulär på hemsidan. 2:a juni var för svart 2 månader sedan.

Eh, men vildhjärta+rollformulär är ju också ute sedan länge... menade du det som någon slags hypotetiskt exempel?

Typ "Vinterskogens Hemlighet - kommer innan jul" när det var i januari.

... typ två veckor försenat.

Du gnäller för småskit. Två veckor är inget när den största konkurrenten jobbar livet ur sig för att få ut en modul som är mer än fem år försenad.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dessutom ...

... släpptes VSH i mellandagarna. Däremot stod det att den skulle komma innan jul på Riotminds webbplats en bit in i januari.

/Dante

Dilandau

Myrmidon
Detaljer är viktiga. [nt]

.

- d -

dilandau@another.com