Nekromanti RiotMinds Pressrelease

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen RiotMinds Pressrelease
RiotMinds tillkännagav idag köpet av varumärket Drakar och Demoner från Brädspelsbolaget och meddelar samtidigt att man planerar en ny version av Sveriges mest sålda rollspel. Den nya versionen kommer att heta "Drakar och Demoner Trudvang".

Gå till nyheten/notisen

ro83rt

Swordsman
Japp, tredje grundboken på fem år. Det tackar vi för. Jag väntar gärna ytterligare ett halvår på Eld och sot så RM kan klämma in ytterligare en grundbok. Undrar om jag ska hoppa över den här och istället köpa den som troligtvis kommer till nästa vår?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: RiotMinds Pressrelease (edit)

Det låter väl trevligt. Vi får bara hoppas att Bergting fixar underbart vackra bakgrunder och bilder, men överlåter layouten åt någon som är kompetent den här gången. Götterdämmerung är fantastiskt snyggt vid fösta anblicken, men själva typografin är ingen höjdare direkt. Mer världsinformation och ett regelsystem som närmare knyter an till världen är dock en alldeles utmärkt idé. Hoppas att reglerna samtidigt strömlinjeformas en hel del, men den chansen är kanske inte så värst stor...

Fast, nu när jag läst själva pressreleasen på www.riotminds.com insåg jag att det hoppet är rätt fåfängt. Det blir sällan snabbare och enklare av att använda T100 i stället för T20... Å andra sidan, om jag skulle få gå lös med en yxa på DoD-reglerna skulle det inte bli särskilt mycket kvar. :gremgrin:

edit: efter en diskussion med Bergting på Riots forum tar jag tillbaka mina farhågor gällande typografin.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett steg framåt...

Är det så rollspelsutvecklingen ser ut 2005? Vi kastar ut de klumpiga och föråldrade T20:na och ersätter dem med moderna och praktiska T100:or?

Det vore intressant att höra lite mer om vilka förändringar som egentligen ska genomföras. Beskrivningen på deras hemsida lät rätt vad och (i alla fall vad gäller tärningsbytet) meningslös.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Verkar som boxarna är på väg tillbaka i alla fall. Jag hoppas att de nya tvådelade grundböckerna blir matigare än de som skrevs till GD.

Nightowl

Champion
Drakar och Demoner: Eld och sot
Behöver vi en hel modul om brännskador och siktmodifikationer? :gremsuck:

:gremgrin:

Jag undrar vad den egentligen kommer att handla om?

Erik

Jarl

Hero
...och X tillbaka?

Är det så rollspelsutvecklingen ser ut 2005? Vi kastar ut de klumpiga och föråldrade T20:na och ersätter dem med moderna och praktiska T100:or?
Jag måste säga att jag också reagerade på det där. Om och om igen har det visat sig att de flesta inte behöver eller ens orkar skilja på någon procent-enhet hit eller dit. Det känns som ett regelsystem har en del problem om färdigheter/förmågor/etc måste differentieras med hjälp av en högupplöst skala... Aja, man får hoppas att systemet är ovanligt befriat från modifikationer till tärningsslag, annars lär det bli en rolig soppa av beräkningar av typen 54-23+12...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: ...och X tillbaka?

Götterdämmerung använder T100 och är fullkomligt nedlusat av sådana modifikationer, så chansen är nog tyvärr rätt liten.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Släpp rollspelen loss, det är höst! (Eller nåt.)

Dags att återuppliva en gammal tjatig tråd?

I gömmorna hos diverse holdingbolag finns rättigheter till diverse varumärken efter att Target Games lade ned verksamheten. Ett av dem, "Drakar och Demoner" har nu köpts av Riotminds. Ett annat, "Mutant", licensieras av Järnringen från Paradox. Dessa två rollspel är omarbetningar av regelsystem och/eller spelvärldar från tidigare upplagor av rollspelen.

Kvar hos rättighetsinnehavarna finns sannolikt ett antal andra varumärken som inte längre används, möjligen i USA.

Den ekonomiska rätten till de verk som gavs ut lär vid Targets konkurs ha återgått till de ideella upphovsmännen, dvs. samtliga personer som var inblandad i produktionen av respektive verk. (Exempelvis torde rätten till Krilloan innehas av inalles sex personer; fyra för generellt kampanjmaterial, en för äventyren, en för illustrationerna, en för den grafiska formen och en för kartorna.)

I och med pressreleasen från RiotMinds ovan står det klart att man kommer att omarbeta DoD:s regler så att de kommer att skilja sig rätt rejält från tidigare versioner (notera att någon konverteringshjälp mellan EDD, DoD 91 och Chronopia inte brukar anses behövas). Riotminds lämnar därmed "det gamla DoD" bakom sig nästan fullständigt. (Nå, det lär väl fortfarande synas att det är ett BRP-system, men det är ju MUA också utan att för dens skull vara "DoD".)

Och var sjutton vill jag komma med detta? Jo, att, för sjutton, släpp de gamla grejerna fria! Internet har visat att det finns stor kraft i ideella rörelser, där entusiaster gemensamt skapar något utan egen vinning. Den snabba utvecklingen inom just datortekniken har också visat att företagen inte har något intresse av att hävda upphovsrätten till gamla program (främst spel) som därför finns fritt tillgängliga, arkiverade av entusiaster inom den s.k. abandonware-rörelsen. I några fall - Doom, t.ex. - har dessutom företaget släppt källkoden helt fri för användning och vidare utveckling, till entusiasternas stora glädje. Sådana här handlingar har givit god PR för företagen som ändå inte skulle ha tjänat ett öre på spel som inte längre går att köpa.

En ideell grupp för att återpublicera gammalt rollspelsmaterial skulle alltså behöva göra följande:

- Reda ut alla frågor om varumärken. Aktiva varumärken (läs: DoD) lär knappast kunna användas för gamla grejer eftersom den nuvarande rättighetsinnehavaren vill vårda varumärket och förknippa det med sina produkter. Detsamma kan gälla för vilande varumärken, i det att innehavaren helst säljer eller licensierar ut det. Eftersom ett ideellt projekt inte har pengar att köpa eller licensiera varumärken för så borde man i stället kunna stryka de aktuella varumärkena därhelst de förekommer i texten. Såvitt det inte skulle röra sig om att man registrerat platsnamn el. likn. (t.ex. Krilloan) som varumärken så är det bara produkttitlar som t.ex. Drakar och Demoner som behöver strykas, och dessa titlar fyller ändå ingen funktion i spelet.

- Få tag på alla upphovsmännen. Som forumiten Dante visat så hade han väldiga problem med att få tag i illustratörerna till "Tvillingbergen" vilken han tänkte ge ut i PDF-format. (Han hade t.o.m. fått tillstånd från Riotminds att använda varumärket Drakar och Demoner! Se, det går att förhandla!)
Tvillingbergen råkar emellertid vara ett mycket gammalt och mycket obskyrt äventyr som inte ens var utgivet av Äventyrsspel/Target. Att få tag i upphovsmännen till de nyare produkterna torde vara enklare. Flera av dem är dessutom aktiva här på forumet. Jag har svårt att se varför någon av dem skulle ha något emot att deras gamla verk spreds på nytt, så här 15-20 år senare. Erik Granström har t.ex. välkomnat en nyutgåva på något vis av hans Konfluxsvit.
I de fall RiotMinds äger rätten till några verk från Äventyrsspel/Target-tiden så visar utvecklingen av DoD att de inte har några intressen i det gamla materialet. När det eventuella användandet av varumärken är utrett borde materialet kunna återpubliceras.

- Samla in allt gammalt material, som förmodligen inte finns lagrat i något dataformat som är praktiskt användbart i dag. Mycket finns nog inte ens på data, utan i form av traditionella tryckoriginal. I värsta fall kanske originalen är borttappade, och man måste tillgripa inskanning av boksidor.

- Formatera materialet, korrekturläsa, radera alla varumärken man inte har rätt till, etc. etc. etc.

- Publicera i lämpligt format (PDF, tryck är för dyrt och för omständligt) och under lämplig licens för gratisgrejer. (Bör man tillåta att delar av materialet återanvänds, eller får grejerna bara spridas i fullständigt skick? Något att fundera på. Trakorien verkar i alla fall ha ett eget liv på webben.)

Nu frågar sig vän av ordning: Vem ska ta tag i allt det här då? Tänker du göra det?

Nej. Trist av mig, va? Men medge att tanken är lockande.

Släpp rollspelen loss, det är höst!

Dewil

Tillagt PS: Den som vill läsa lite tidigare trådar om rättigheter kan använda sökfunktionen och söka efter förekomster av ordet Brädspelsbolaget.

Big Marco

Läskig
DDT

Jag undrar om den officiella förkortning av Drakar och Demoner Trudvang blir ... DDT? ,-)

Storuggla

Champion
:D

Tyvärr tror jag det blir DoD:T, vilket bara låter vedervärdigt. :gremfrown:

Storuggla, sengångaren med cylinderhatt

Rickard

Urverk speldesign
Trudvang?

"Jag undrar om den officiella förkortning av Drakar och Demoner Trudvang blir ... DDT? ,-)"
Heh.. Seriöst så tror jag själv att förkortningen blir "Trudvang", likt Chronopia.. Hur ofta är det man hör Drakar och Demoner: Chronopia? DoD7 är väl annars en förkortning som kommer att användas här på forumet, för här är det mer kartlagt över vad som är vad.. Ok, det hela beror väl lite på hur riotkillarna tänkt lägga upp det.

/Han som tycker det är pissigt att Riotminds inte kunde gjort rätt från början, men som tycker det är bra att de börjar om på ny kula för nu kan han ge DoD6-reglerna en ny chans

Dewil

Skrivbordsgeneral
TDD

Enligt gammal god DoD-logik måste förkortningen av Drakar och Demoner Trudvang blir TDD.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Å´fasen !
Kan, om inte annat, bli kul att se hur det här slutar då.. =/
Ska bli intressant att se hur det här artar sig !

Johan K

Gammal & dryg
Haha !

Ja, det vore väll lite udda, om inte annat, om det blev det.. :gremgrin:
Anatar att det huittar på nått snittsigt.. :gremtongue:

Rosen

Myrmidon
Påminner mig...

Ifall det är någon som minns de där Play-By-Phone-spelen med DoD och cyberMutant som man kunde ringa in och lira way back, så vet jag vem som har både rätten och ljudbanden till dem.

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kritik

Jag tycker det är intressant. Efter att ha läst en del på Riotminds forum de senaste dagarna så har jag upptäckt att användarna där är väldigt kritiska till den nya versionen. "Det ska vara DoD6 och Riotminds är elaka lurendrejare som bara vill blåsa oss på peningar!" Ungefär så låter det.
Sen läser jag vidare och ser andra, bland andra Krille, som gör riktigt bra försök att förbättra DoD, något som jag hört behövs.

Själv är jag positiv till en ny version och hoppas det kommer gå bra för dem, förstås, och jag hoppas på att de struntar i alla substanslösa überneggon (oavsett om det är om DoD6 eller DoDt) och lyssnar på det konstruktiva som kommer.