Re: konkret förslag
Även fast jag inte är en ny spelare så hoppas jag att de håller kvar vid den gamla enkla spelbarheten, jag har spelat rollspel ganska länge och börjar faktiskt ledsna på system som är "realistiska", vilket oftast innebär att det är en stor mängd regler och tabeller för allt ting i nyare rollspel. "Keep it fast, keep it simple" är den regel som jag föredrar när det gäller rollspel. Som SL så vill jag inte spendera en massa tid med att bläddra i reglerna eller spendera någon längre tid på att försöka memorera de viktigaste reglerna, jag vill helt enkelt komma igång att spela så snabbt som möjligt med ett spel och koncentrera mig på att skapa en spännande och intressant kampanj för mina spelare istället för att försöka komma ihåg femtioelva specialregler.
När det gäller en ny spelvärld till DoD så välkommnar jag det då 5:e utgåvan i mina ögon var en katastrof och även gamla ereb altor börjar kännas utvattnad. Dock så tror jag att det finns en marknad för att åter ge ut nya omskrivna utgåvor av gamla tillbehör. Det är kanske dock inget som riotminds ska prioritera i första hand, men som de själva skriver, en av anledningarna till att de ger ut en ny utgåva är att spelare kräver att det görs något med DoD istället för att det ligger och dammar i något företags arkiv. Och om de kan få rättigheterna till vissa av de äldre böckerna för att göra nytryck eller reviderade versioner så är det nog ett sätt att tjäna lite extra pengar från de spelare som inte kan tänka sig att släppa altor. Men man kan också se det från andra sidan av myntet, om de inte slopar den tidigare världen så kommer de alltid ha en fot fast i det förgångna, och det kan kanske bli svårt att hävda sin egen spelvärld som vi hittillls inte vet ett dugg om. Efter att nu ha sagt imot mig själv så kan jag väl trots allt konstatera att det är ingen lätt uppgift riotminds har gett sig i kast med, och de ska ha mina lyckönskningar. En sak är säker, även en gammal räv som jag kan uppskatta en ny utgåva om den bara är bra nog. DoD förtjänar inte att gå i graven ännu. Dock så kommer det krävas hårt arbete, svett blod och tårar för att återställa det till dess forna glans.
/Johan