Du och jag tänker olika
Visst har ett DoD-brädspel möjlighet att väcka intresse för varumärket, men för att få folk att köpa rollspelet bör det vara ett bra brädspel.
Jag tror att det "räcker" med att brädspelet är ett "okej" brädspel. Den försvunna Diamanten är skittråkigt. Det är också en av de mest säljande spelen i Sverige genom tiderna. Likaså Tjuv och Polis, Trav och Galopp och en mängd andra "klassiker".
Reglerna suger ur ett gamerperspektiv, men för Svensson räcker de och blir över. Och det är de spelen som är konkurrenterna. Hoppas jag i alla fall. Ska man kriga med Carcassone och tyska speleliten för gamerhjärtan, då måste man förstås ha skarpa regler.
Men jag tror inte att det är vi som är den primära målgruppen. Eller så här, jag skulle inte vända mig till oss som huvudmålgrupp och försöka sälja DoD-brädspelet.
Visst, om Riot fumlar och har fyrtiosidiga regelböcker, och gör det onödigt komplicerat, och gör saker med reglerna som gör dem skitjobbiga att ta sig igenom (som trycker dem på sanskrit eller nått), och inte lägger med alla tärningar som behövs eller nåt skitdumt så kommer det att spela roll.
Om reglerna är hyfsat enkla, och finns på ett par fyra sidor, så behöver de inte vara toppkvalitet. Det bästa som Riot har är känslan för vad folk vill ha. Och det kommer att räcka långt, tror jag.
/M