Okej - det nya rollspelet ni vet... jo, det vet ni, om ni har läst här för några dagar sen.
Skadesystemet i alla fall, förresten - tack för alla förslag jag fick! Det har varit till stor hjälp! - just ja, skadesystemet... jag tog NeoTech 2s skadesystem, infogade det och skrev om allt så att det passade "det nya rollspelet" (hittills utan namn, men jag funderar på "Organs").
Trauma och smärta finns fortfarande kvar. Man använder ingen utmattning och det finns ett enormt enkelt blödningssystem som går till på det viset att man slår ett nytt dödsslag efter en viss tidsperiod - 10 minuter för en vanlig blödning. För övrigt så kan man bara få trauma och smärta, trauma dör man av och smärta svimmar man av.
Alla människor har 10 rutor trauma och 10 rutor smärta, ett normalt "dödsvärde" ligger på ~10. Man slår allt med 1T10, när man slår dödsslag så tar man trauman och lägger till 1T10 - om det kommer över dödsvärdet så dör man.
Chockvärde funkar likadant - fast man svimmar.
Hur som helst, ett utdrag ur skadesystemet ser preliminärt ut så här:
H - Huvud: Skada
1-2: Hjärna---T7 S5
3: Kranium---T3 S4
4: Öga---------T2 S3
5: Öra----------T1 S2
6-7: Ansikte--T1 S2
8: Käke*------T1 S2
9-0: Artär‡----T2 S1
Ursäkta att tabellen blev lite ful, jag är inte så grym på sånt här...
(‡ betyder förresten att man måste slå ett nytt dödslag varje minut, och * på käke innebär att ett antal tänder slås ut - för övrigt så har alla "extraskador" specifika effekter som jag inte tar med här, exempelvis hjärna -1 Int(elligens), H längst upp står för "Huggande skada")
Hur som helst - för varje 5 poäng skada man gör så slår man 1T10 på den här tabellen, förutsatt att det är ett hugg i huvudet, och avläser resultatet samt för in skada. Det går något snabbare än NeoTech 2s skadesystem och är grisigare än de flesta "HP-systemen".
Så en skada på 13 innebär att man ska slå 2 slag - om det blir exempelvis hjärna och öga så för man in 9 trauma och 8 smärta för att sedan slå ett dödsslag på 1T10 + 9 och ett chockslag på 1T10 + 17 (man lägger ihop trauma och smärta till chockslaget... och, nej, chansen att överleva just det där är inte särskilt stor).
[color:\\"red\\"]Min fundering[/color] - kommer Neogames att osäkra sina tunga åklagare och rikta dem mot mig för detta - om jag lägger ut det för gratis nedladdning på hemsidan (som för övrigt inte är uppe ännu)?
Är det juridiskt riktigt att göra så här? Får jag publicera det, eller får jag bara ha det för eget bruk?
Vill inte trampa på några tår liksom, speciellt inte Neogames'.
Förresten, apropå skadesystemet så finns det även en förenklad variant (inga extraskador, bara trauma och smärta beroende på skada) och en jätteförenklad variant (ren och skär HP). Allt kommer med i den slutliga produkten...
Skadesystemet i alla fall, förresten - tack för alla förslag jag fick! Det har varit till stor hjälp! - just ja, skadesystemet... jag tog NeoTech 2s skadesystem, infogade det och skrev om allt så att det passade "det nya rollspelet" (hittills utan namn, men jag funderar på "Organs").
Trauma och smärta finns fortfarande kvar. Man använder ingen utmattning och det finns ett enormt enkelt blödningssystem som går till på det viset att man slår ett nytt dödsslag efter en viss tidsperiod - 10 minuter för en vanlig blödning. För övrigt så kan man bara få trauma och smärta, trauma dör man av och smärta svimmar man av.
Alla människor har 10 rutor trauma och 10 rutor smärta, ett normalt "dödsvärde" ligger på ~10. Man slår allt med 1T10, när man slår dödsslag så tar man trauman och lägger till 1T10 - om det kommer över dödsvärdet så dör man.
Chockvärde funkar likadant - fast man svimmar.
Hur som helst, ett utdrag ur skadesystemet ser preliminärt ut så här:
H - Huvud: Skada
1-2: Hjärna---T7 S5
3: Kranium---T3 S4
4: Öga---------T2 S3
5: Öra----------T1 S2
6-7: Ansikte--T1 S2
8: Käke*------T1 S2
9-0: Artär‡----T2 S1
Ursäkta att tabellen blev lite ful, jag är inte så grym på sånt här...
(‡ betyder förresten att man måste slå ett nytt dödslag varje minut, och * på käke innebär att ett antal tänder slås ut - för övrigt så har alla "extraskador" specifika effekter som jag inte tar med här, exempelvis hjärna -1 Int(elligens), H längst upp står för "Huggande skada")
Hur som helst - för varje 5 poäng skada man gör så slår man 1T10 på den här tabellen, förutsatt att det är ett hugg i huvudet, och avläser resultatet samt för in skada. Det går något snabbare än NeoTech 2s skadesystem och är grisigare än de flesta "HP-systemen".
Så en skada på 13 innebär att man ska slå 2 slag - om det blir exempelvis hjärna och öga så för man in 9 trauma och 8 smärta för att sedan slå ett dödsslag på 1T10 + 9 och ett chockslag på 1T10 + 17 (man lägger ihop trauma och smärta till chockslaget... och, nej, chansen att överleva just det där är inte särskilt stor).
[color:\\"red\\"]Min fundering[/color] - kommer Neogames att osäkra sina tunga åklagare och rikta dem mot mig för detta - om jag lägger ut det för gratis nedladdning på hemsidan (som för övrigt inte är uppe ännu)?
Är det juridiskt riktigt att göra så här? Får jag publicera det, eller får jag bara ha det för eget bruk?
Vill inte trampa på några tår liksom, speciellt inte Neogames'.
Förresten, apropå skadesystemet så finns det även en förenklad variant (inga extraskador, bara trauma och smärta beroende på skada) och en jätteförenklad variant (ren och skär HP). Allt kommer med i den slutliga produkten...