Min vän Rising
Jag tänker fortfarande ofta på Rising – det finns alltid något som får mig att associera till honom: ett visst spel i min bokhylla, en viss D&D-mini, forumsölträffar, etc. Varje gång jag ska ringa till min frus mobiltelefon bläddrar jag förbi hans namn i kontaktlistan. Numret har jag raderat, men namnet lämnar jag kvar.
Jag tänker fortfarande ofta på Rising – men det gör mig inte lika arg eller ledsen längre. Mest vemodig. Jag har lättare nu att minnas alla roliga ögonblick än omständigheterna kring hans död.
Och roliga ögonblick hade vi. Nästan varje gång. Det var stört omöjligt att ha tråkigt i Risings sällskap. Det lät sig helt enkelt inte göras. Vare sig vi fikade, ölade, spelade spel, eller bara hängde, kunde man vara säker på att han gjorde eller sa något oväntat.
Hur han uppfattades här på Rollspel.nu har andra redan avhandlat, och jag blir uppriktigt rörd av att läsa hur mycket han tycks ha betytt för ett inte oansenligt antal användare.
Jag tänker fortfarande ofta på Rising – men det gör mig inte lika arg eller ledsen längre. Det enda som ännu gör mig arg är att han berövade mig möjligheten att lära känna den framtida Rising, spela spel med honom, ta en fylla med honom, och lyssna på hans kluriga analyser av diverse regelsystem.
Jag kommer aldrig att ringa Rising igen. Numret har jag raderat.
Men namnet lämnar jag kvar.