Nightowl
Champion
För ett tag sedan gjorde Rising några inlägg där han pratade om en 'kamelpuckelkurva', dvs en slump-metod som ger två koncentrationer av resultat, en på medel-låga och en på medel-höga. Den återkom i den antingen galna eller genialiska tråden om de tre korthögarna.
Här är en liknande idé - säg till om ni hört den förut:
1, Spelaren slår två tärningär, skit i vilka, det beror på skalan. Detta är Överrasknings-slaget - hur mycket skiljer sig resultatet från det förväntade utfallet, när man jämför 'egenskap' med 'svårighet'.
2, 'Nå' säger SL, 'HÖGRE ELLER LÄGRE???'
Samtidigt rullar mellan sina fingrar Ödestärningen, vars typ också är oväsentlig.
Spelaren kan nu välja att sänka eller höja värdet med upp till X. Jag arbetar på ett minisystem där ens passioner och drivkrafter är minst lika viktiga som färdigheterna, men det skulle lika gärna kunna vara ett allmänt värde typ 'Dristighet' - hur mycket vågar man satsa?
3, SL slår Ödestärningen. Är den JÄMN, adderar man Överraskningsslaget till Egenskapen (bra).
Är den UDDA, drar man Överraskningsslaget från Egenskapen (dåligt).
Så, får man en kamelpuckelkurva här? Resultaten torde väl klumpa sig kring ett genomsnittligt högt och ett genomsnittligt lågt värde, som våghalsiga rollpersoner kan tendera att modifiera i mer extrem eller mer vanlig riktning?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Erik, tycker sig se viss dramatik i alla fall, susar iväg på sin Flygande Matta
Här är en liknande idé - säg till om ni hört den förut:
1, Spelaren slår två tärningär, skit i vilka, det beror på skalan. Detta är Överrasknings-slaget - hur mycket skiljer sig resultatet från det förväntade utfallet, när man jämför 'egenskap' med 'svårighet'.
2, 'Nå' säger SL, 'HÖGRE ELLER LÄGRE???'
Samtidigt rullar mellan sina fingrar Ödestärningen, vars typ också är oväsentlig.
Spelaren kan nu välja att sänka eller höja värdet med upp till X. Jag arbetar på ett minisystem där ens passioner och drivkrafter är minst lika viktiga som färdigheterna, men det skulle lika gärna kunna vara ett allmänt värde typ 'Dristighet' - hur mycket vågar man satsa?
3, SL slår Ödestärningen. Är den JÄMN, adderar man Överraskningsslaget till Egenskapen (bra).
Är den UDDA, drar man Överraskningsslaget från Egenskapen (dåligt).
Så, får man en kamelpuckelkurva här? Resultaten torde väl klumpa sig kring ett genomsnittligt högt och ett genomsnittligt lågt värde, som våghalsiga rollpersoner kan tendera att modifiera i mer extrem eller mer vanlig riktning?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Erik, tycker sig se viss dramatik i alla fall, susar iväg på sin Flygande Matta