osbjer said:
Tack för tipsen, både i förra och detta inlägget. Dina kartor ser perfekta ut för mina syften! Om jag förstår det rätt så är dessa två exemplen ritade för hand och inskannade. Om jag kilar till Inex och ska köpa papper, vad är det för sort du använt? Finns det fler parametrar än färg och vikt? Det borde finnas något om ytans textur.
Jag antar att det går lätt att färglägga i Gimp. Finns det någon tutorial direkt för att rita kartor med Gimp, eller får man använda den generella hjälpen?
/j
Som sagt, nu är det inte jag som ritat de där kartorna. Se inlägget ovan.
Vad gäller papper så se helt enkelt till att de är blödfria och därmed avsedda för tusch. Du kan köpa riktigt billigt tuschpapper, som Mattons gula, men det är inget jag rekommenderar om du förväntar dig mer än fladdrigt skisspapper. Du bör inte skapa några bestående original på det pappret.
Nå, hör med aktuell konstnärsbutik, tala om dina syften. Men nej, generellt behöver man inte bry sig om mer än färg och vikt, och just att det inte ska blöda då utan kunna hantera exempelvis tusch. Men det står på de olika blocken och pappren vad de är avsedda för. Textur som gräng bryr man sig främst om när man ska måla, som med akvarell – så snackar man gräng.
Själv har jag bara skitpapper hemma just nu, Mattons röda och gula, och de funkar ju så där men är helt okej om man kör med penna och bara lineart. Det röda är helt vanligt ritpapper och blöder, därav bör man inte arbeta täckande på det. Det gula är avsett för tusch men bara skisser och är sladdrigt och av låg kvalitet. Tror förövrigt inte att någon av dem skulle palla stålstift något vidare. Inget jag testat dock, även om jag har några stift och flaskor tusch i hyllan.
Nå, men jag är rätt ny på detaljerade fakta själv, faktiskt. Se
den här tråden (om pennor och papper), och
den här (om scanning), där jag för inte så långe sedan fick massor med bra tips på material och tillvägagångssätt.
Alla teckningarna här, förutom sithen som är digitalt tecknad, är först tecknade på papper och sedan scannade. Då har jag tecknat linjerna på papper, scannat in det och sedan använt digital färgburk för att fylla fälten med svärta. Förutom den konstiga vikingakrigaren då, den är helt gjord på papper ...
Vad gäller exempelvis Gimp så behöver du en ritplatta. har du det är det helt enkelt bara att rita sen. Ta till dig de allmänna tipsen, jobba i lager, jobba noggrant. Skapa penslar av återkommande former osv.
... Det finns egentligen inga rätt eller fel abra bra och dåliga sätt och det främst efter vad som passar en personligen.
... Med penna och papper kommer man långt. Har du en A4 scanner, en tuschpenna och vitt papper i huset så har du en bra start. Inte minst för övningens skull.
Testa dig fram – det brukar vara en del av nöjet. =)