Nekromanti Ritapp till surfplatta?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har gnällt en del i småpraten om att jag söker ett program som gör det lätt att rita ritningar till slott, borgar, hus och liknande för att ha som rollspelskartor. För min dator (som kör linux) så börjar jag ge upp. Det finns ju typ paint-kloner, gimp och inkscape och de är antingen värdelösa, har skithög inlärningströskel eller är så krångliga att det går fortare att rita på papper. Även om man suddar och ritar om några gånger...

Däremot har jag en surfplatta (en ipad). Det är ju litegrann som ett digitalt ritpapper, så det borde ju finnas en app som motsvarar mina förväntningar.

Kan ni hjälpa mig leta i app-djungeln?
Önskemål:
- färger är inte ett krav; svartvita bilder räcker.
- det får gärna finnas möjlighet att visa ett rutnät så man får hjälp med mått och linjer.
- att hantera flera lager och transparens hade varit awesome.
- jag vill helst kunna rita linjer i olika tjocklek och/eller kunna fylla fält med färg.
- det är en fördel att kunna markera områden och kopiera/klistra in saker, men inte ett krav.

Jarl

Hero
Björn Wärmedal said:
Jag har gnällt en del i småpraten om att jag söker ett program som gör det lätt att rita ritningar till slott, borgar, hus och liknande för att ha som rollspelskartor. För min dator (som kör linux) så börjar jag ge upp. Det finns ju typ paint-kloner, gimp och inkscape och de är antingen värdelösa, har skithög inlärningströskel eller är så krångliga att det går fortare att rita på papper. Även om man suddar och ritar om några gånger...

Däremot har jag en surfplatta (en ipad). Det är ju litegrann som ett digitalt ritpapper, så det borde ju finnas en app som motsvarar mina förväntningar.

Önskemål:
- det får gärna finnas möjlighet att visa ett rutnät så man får hjälp med mått och linjer.
- jag vill helst kunna rita linjer i olika tjocklek och/eller kunna fylla fält med färg.
- det är en fördel att kunna markera områden och kopiera/klistra in saker, men inte ett krav.

EDIT: Var slö och missade att du skulle rita dungar främst. Bah. Då passar nog inte nedanstående så bra.

Jag har provat Artrage och ProCreate (haha så roliga namn ritappar tydligen måste ha) som är rätt proffsiga och verkar bra. Rutnät är jag osäker på, men båda har lager/transparans/massor av verktyg. ProCreate är snabbare medan Artrage simulerar riktiga verktyg bättre.

Sen finns ju Paper också, som är lite enklare men rätt smidigt om man mest vill skissa.

Precisionen blir lite sisådär om man inte zoomar in och ut hela tiden, eftersom man måste rita med fingret eller en rätt tjock touchpenna, men det kanske man lär sig arbeta runt efter ett tag.

Jarl

Hero
Har du testat att rita i Excel (eller motsvarande), alltså genom att göra kantlinjer till celler? Det går väldigt fort att rita längs rutnätet om man vill ha enklare kartor. Man får ju inte cool transparens, men det går ju fylla med färg och så...

Caligo

Swashbuckler
Björn Wärmedal said:

Önskemål:
Jag skulle satsa på något webbaserat verktyg.

Uppdatering:
http://www.yeoldemapmaker.com/
Denna var det jag tänkte på. Finns som app också!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Excel funkar inte för mig. Jag använder en hel del frihandsformer, inte bara fyrkantiga rum.

Totte

Warrior
Till iPad finns det program som jag använder till 99% när jag gör kartor m.m på macen, OmniGraffle. Kostar en del, men grymt bra program. Jag har några fria stencils till det som man kan ladda ner gratis ifrån appen.

OmniGraffle är object baserat (inte pixlar), men kan hantera png bild object som fyllnad eller som bilder man flyttar runt.

OmniGraffle