Nekromanti Ritualer, check in, rutin och variation

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,971
Location
Stockholm
Nu när jag och lokala spelgruppen kommit igång med vårt Force and Destiny-lirande har jag börjat fundera över hur jag ska designa spelmötena. Jag beslutade tidigt att varje spelmöte ska öppnas med ett intro-crawl ( https://brorlandi.github.io/StarWarsIntroCreator/ ) i vilket historien summeras och jag som spelledare har chans att brodera ut lite och även förse spelarna med ny information om så anses nödvändigt. Efter det vill jag ha någon form av check-in övning som ser till att alla spelare får prata lite om något (nu hittar jag inte källorna men en undersökning jag tittat på tidigare påstår att deltagare som fås att säga något under de första fem minuterna på ett möte (kontext "jobb-möte") är mer aktiva under resten av sittningen) men jag är här osäker på hur jag ska gå till väga. Vill ni hjälpa mig?

Det tänkta ramverket för starten av varje spelmöte inklusive like frågetecken:
  • Stämningsskapande och recap via intro crawl. Räcker det för att komma i rätt Star Wars-mindset tror ni eller ska jag ha någon form av mer interaktiv övning att koppla samman med detta? Hur som helst är min tanke att stämningsskapandet bör vara en rutin som återkommer och inte förändras i större utsträckning för att spelarna ska kunna "hitta tillbaka" på ett lätt och smidigt sätt.
  • Någon form av check in-övning. Det skulle kunna vara något i stil med "i tur och ordning, beskriv med ett ord hur ni minns känslan av förra spelmötet och med ett ord hur er förväntan på detta spelmöte ser ut" eller liknande. Här funderar jag på att ha nya övningar varje spelmöte och växla mellan olika kreativa grejer inspirerade av "mötesteori" och improvisationsteater. Frågan är om det blir spretigt att byta övning från spelmöte till spelmöte?
  • Någon form av portal-ritual som tar spelarna in i spelet. Jag har inte kommit på något bra här men jag vill nog, tror jag, ha något rutinmässigt, kanske att spelarna i tur och ordning får läsa repliker ur ett manus eller liknande. Har ni några tankar och/eller förslag?
Vad tror ni om det? Är ordningen bra eller bör crawlen kanske komma sist istället? Skulle ni och er spelgrupp uppskatta något sådant här? Variation, yay or nay?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,971
Location
Stockholm
Generella tankar om spelmötesdesign, ritualer, check-in och/eller länkar till andra trådar uppskattas givetvis även de :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Väldigt intressant det där om att få tala de första fem minutrarna.

Jag brukar oftast försöka få spelarna att resumera förra spelmötet och vart vi var, men jag tar oftast över efter en stund. Jag skall nog försöka ställa specifika frågor till de spelare som inte spontant pratat från och med nu.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Intressant tråd. Känner inte att jag har något att bidra med så här spontant men jag följer diskussionen med spänning.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag brukar börja med att försöka sammanfatta ffa förra sessionen men lägger även till saker som kan ha hänt tidigare om det blir särskilt relevant för kvällen. (Utan att droppa alltför uppenbara ledtrådar, men tex kanske väva in personer som varit av intresse och som kan komma att bli det igen.)

Jag försöker också uppmuntra inspel från spelarna i det.

Jag har väl inget direkt "manus" jag följer, utan jag brukar börja med "som ni minns så..." och sen försöker jag ibland bolla över lite till dem genom att kanske rakt av fråga - "och vad minns ni om det?"

Min (och spelarnas i de spelgrupper jag brukar spela med) spelstil är dock ganska "avslappnad" och vi rör oss mellan immersion och metaspel rätt mycket. Så det händer att jag gör liknande saker under spel - om vi börjar tangera något som jag inte förutsett eller om tex en tidigare aktuell SLP lite oväntat kan komma in igen. (Jag har en känsla av att den saken kanske inte passar för dig riktigt...)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Det där med att läsa repliker var med i introäventyret till WEG SW, jag var inte helfrälst då. Vad tror du om att börja med en strid/actionsekvens som sätter kontexten för dagens möte?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,971
Location
Stockholm
wilper;n210395 said:
Det där med att läsa repliker var med i introäventyret till WEG SW, jag var inte helfrälst då. Vad tror du om att börja med en strid/actionsekvens som sätter kontexten för dagens möte?

Det är ju en intressant vinkel! Menar du typ att forma historien (vi kör en sammanhållen kampanj) så att varje möte inleds med lite action (eller annan typ av scen, men alltid samma?)?Att första scenen i varje möte har samma tema?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,971
Location
Stockholm
wilper;n210395 said:
Det där med att läsa repliker var med i introäventyret till WEG SW, jag var inte helfrälst då.
Jag gillar det ju i Polaris men det har ju en väldigt tydlig funktion där för spelets tema, det är lite dessa teman och funktioner som går dem till mötes som jag letar efter!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
RasmusL;n210401 said:
Det är ju en intressant vinkel! Menar du typ att forma historien (vi kör en sammanhållen kampanj) så att varje möte inleds med lite action (eller annan typ av scen, men alltid samma?)?Att första scenen i varje möte har samma tema?
Jo, något sådant. Det skulle nog hålla ihop kampanjen rätt snyggt, beroende på hur bra kontroll du har över hur spelmötena slutar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,971
Location
Stockholm
wilper;n210404 said:
Jo, något sådant. Det skulle nog hålla ihop kampanjen rätt snyggt, beroende på hur bra kontroll du har över hur spelmötena slutar.

Vad tror du om check in-övningar?
 
Top