Nu när jag och lokala spelgruppen kommit igång med vårt Force and Destiny-lirande har jag börjat fundera över hur jag ska designa spelmötena. Jag beslutade tidigt att varje spelmöte ska öppnas med ett intro-crawl ( https://brorlandi.github.io/StarWarsIntroCreator/ ) i vilket historien summeras och jag som spelledare har chans att brodera ut lite och även förse spelarna med ny information om så anses nödvändigt. Efter det vill jag ha någon form av check-in övning som ser till att alla spelare får prata lite om något (nu hittar jag inte källorna men en undersökning jag tittat på tidigare påstår att deltagare som fås att säga något under de första fem minuterna på ett möte (kontext "jobb-möte") är mer aktiva under resten av sittningen) men jag är här osäker på hur jag ska gå till väga. Vill ni hjälpa mig?
Det tänkta ramverket för starten av varje spelmöte inklusive like frågetecken:
Det tänkta ramverket för starten av varje spelmöte inklusive like frågetecken:
- Stämningsskapande och recap via intro crawl. Räcker det för att komma i rätt Star Wars-mindset tror ni eller ska jag ha någon form av mer interaktiv övning att koppla samman med detta? Hur som helst är min tanke att stämningsskapandet bör vara en rutin som återkommer och inte förändras i större utsträckning för att spelarna ska kunna "hitta tillbaka" på ett lätt och smidigt sätt.
- Någon form av check in-övning. Det skulle kunna vara något i stil med "i tur och ordning, beskriv med ett ord hur ni minns känslan av förra spelmötet och med ett ord hur er förväntan på detta spelmöte ser ut" eller liknande. Här funderar jag på att ha nya övningar varje spelmöte och växla mellan olika kreativa grejer inspirerade av "mötesteori" och improvisationsteater. Frågan är om det blir spretigt att byta övning från spelmöte till spelmöte?
- Någon form av portal-ritual som tar spelarna in i spelet. Jag har inte kommit på något bra här men jag vill nog, tror jag, ha något rutinmässigt, kanske att spelarna i tur och ordning får läsa repliker ur ett manus eller liknande. Har ni några tankar och/eller förslag?