Nekromanti Ritualer för skrivande

ripperdoc

Myrmidon
Ingen alls. Får jag inspiration så bara skriver jag - jag behöver ingenting, eftersom jag är inne i skrivandets värld. Det tar ett par timmar, sedan brukar den verkliga världen tränga sig på. Tyvärr händer det inte så ofta, så annars brukar jag mest klämma ut text på ungefär samma sätt som man försöker få ut den där sista centilitern kaviar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Sitt ner antingen framför datorn eller med ett kollegieblock och en penna.

Om det är datorn, så antingen på med tv'n som står jämte, eller kör igpng winamp med massa mp3's. Koka te. öppna Microsoft Word. Ev poppa pocorn.

I båda fallen, sitt och sucka över att ingen inspiration kommer. Försök frammana musan (som tydligen strejkar. behöver hyra in ny från Manpower).

Skriv några rader. Stirra på det skrivna. Ändra eler ta bort. Repeat until insane.

/Ulfgeir.

krank

Går ondskans ärenden
* En 1.5-liters mugg med vatten, som fylls på eftersom.
* Musik jag redan lyssnat på, så att jag inte börjar tänka på den.
* Datorprogram anpassat för uppgiften (LaTeX, Wordpad eller OpenOffice)

Om det är något seriöst jag ska skriva, gör jag det under natten istället för på dagen (min dygnsrytm är lite underlig - går och lägger mig kring 18-19:00 och kliver upp kring 02:00). Då brukar jag också ta ett snabbt träningspass (enkla armhävningar eller liknande) och en rejäl dusch.

Det är sällan jag skriver något utan att ha spenderat minst ett par dagar med att göra stödord, lägga upp strukturen (viktigast), och i allmänhet gå och fundera kring innehåll och formuleringar. Viktigast är den allra första meningen - har jag den, flyter allt på, har jag den inte - ja, då kan jag sitta hur länge som helst och ändå inte få något gjort.

//Krank, som just nu mest skriver på sin C-uppsats