Mja jag har inte tänkt så långt, vi började med att en gjorde en dragonborn och de blev en sorts vikingasamhälle med byar och klaner som tidigare tjänat drakarna men brytit sig fria efter ett långt inbördeskrig.
Han valde bakgrunden haunted one som jag tror egentligen kommer från curse of strahd kampanjen? Men då fick det bli att han drar åt sig onda skuggvarelser så första speldagen dräpte en skuggdemon hand by men lämnade honom.
Han reste då till en neutral by(olika klaner/färger på drakarna slåss en del sinsemellan) där några äldste skulle finnas som kanske kunde hjälpa honom.
På vägen hör han röster och ser skuggor i skogen som försvinner osv.
Den andra spelaren blev en halfling och jag lyckades hitta på att de är typ nån sorts kaninsamhälle
de bor i kullar i ett trasigt och taintat land pga några manniskomagiker längre norrut som förstört allt i närheten. Muterade djur och annat bor i vildmarken mellan varje litet samhälle och de bor där tills det börjar bli fullt då gör de en karavan med en nystartskonvoj typ som letar upp ett nytt ställe.
De har viss kontakt byar emellan men ganska sporadiskt.
Ingen reser ensam.
Hon valde bakgrunden folkhero så hon hade redan räddat en by och reste omkring för att kolla om nån mer behövde hjälp och råkade träffa en man som tog med henne genom en portal till dragonborn stället för han skulle lämna en sak dit, long story short så ville de följa med han sen för han kände till någon som kanske kunde mer om skuggvarelserna än han.
Ett dvärgfolk finns, men de är primärt ovan land då de blev utdrivna ur sina djupa hålor för länge sedan och de upptäckte att deras naturliga förmåga av riktning (som behövdes för att navigera under jord) gjorde att de var naturliga sjöfarare. Så de har ett litet imperium med en stark flotta och många kringresande sjömän. Gruppen har dock inte träffat på dessa utan de kom fram för att vi skulle ha en gästspelare som dock inte kunde vara med...
Iaf skulle de resa genom en till portal men dragonbornen hade valt wild mage som andra klass så när de gick igenom portalen blev det en random effekt vilket fick magikern att börja sväva och tappa koncentrationen. Sen på andra sidan i en rätt säker glänta så får dragonbornen direkt för sig att han ska aktivera portalen själv och crittar så han lyckas, men eftersom han inte vet hur den funkar så blir det en random plats... Samtidigt kan inte magikern öppna portalen för den är redan öppnad.
De... Går igenom och hamnar i den eviga staden som är en enorm stad. Av intelligenta odöda typ. Inte lämpligt för deras level och de går faktiskt ner, men lyckas överleva eftersom dragonbornen kastat magi och wildmagic effekten blev reincarnation, så nu är han människa. Halflingen hittade dock en artefakt yxa som ger en miniteleport eller advantage på attack 3ggr per dag.
Sen begav de sig av till en förtrollad skog som får folk att gå vilse för magikern hittade dem och leder dem igenom den mot den som ska hjälpa dem, en woodelf necromancer/häxa. På vägen blir de mindfuckade av skogen, går vilse och hittar en konstig överväxt glänta och ett lik med ett tvåhandssvärd som är cursat men det vet de inte än. Eller egentligen är det en polymorphad mäktig varelse som någon gjort om till ett svärd.
De räddade också ett barn med minnesförlust som antagligen rest med det som nu var ett lik.
Sen kom de fram till häxmästaren och där är vi nu.
Det finns också någon sorts nomadiskt kringresande dark elf folk som härstammar från ett öken område med legender om djinn.
Sen tänker jag mig att det finns något ställe Med flytande öar och kanske städer på dessa.
Vi har inte kört så många gånger än och jag har inte haft så mycket tid planera, inte för att jag brukar det, men det blir mest påhitt när vi kör och de bestämmer vart de vill gå, jag hittar på lite olika val. I och med portalerna som de kommer få träning i nu när exdraken är magiker också och kan aktivera dem så kan de gå wherever.
Eftersom det finns olika plan kan det finnas väldigt mycket olika. Och jag försöker jobba på att slänga in massor med weird och whacky stuff som jag inte brukar som svärdet tex som alltså är en polymorph any object magi "Bara". Den viskar till honom då och då och vill att han ska släppa in den. Sen ser han ju skuggor och får dåliga vibbar och ser syner och allt möjligt
Long story short, anything goes, jag kan slänga in vad som helst.
????
??