Nekromanti Rivaliserande äventyrargrupper

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Jag har i mina senaste kampanjer försökt lägga till rivaliserande äventyrare som är ute och försöker göra saker liknande det spelargruppen gör. Alltså, tjäna pengar, döda monster och försöka karva ut sin egen plats i världen. Medan regler är rätt lätta att slänga ihop så har jag funnit att för att få till att grupperna känns som riktiga äventyrar grupper så måste man lägga lite mer tanke på de olika medlemmarna och deras inbördes relationer. Därför är den här tråden till för att posta rivaliserande äventyrar grupper. Grupper som känns som om de skulle kunna vara spelade av en rollspelargrupp men som samtidigt är designade att hamna i konflikt med spelarkaraktärerna. Konflikterna kan vara allting från blodsfejder till bara affärer till bråk som ur en romantisk komedi.

Har ni några bra rivaliserande äventyrare grupper? De kan vara designade för att vara NPC:er eller så kan de vara en gammal grupp som någon spelade. Det viktiga är att de kan hamna i konflikt med spelarkaraktärerna. Här är en av mina:

Huggorms Konsortiet

Alignment: LN

Mål: Tjäna så mycket pengar som möjligt-

Motto: Se ut som den oskyldiga blomman, var huggormen där under.

Den här äventyrargruppen bildades av några specialister som arbetade för ett handelsbolag som lades ner. Istället för att ta anställning på ett annat handelsbolag så valde de istället att slå sig ihop och söka sin lycka som äventyrare. Deras pragmatiska inställning till äventyrande kombinerat med deras vana att arbeta disciplinerat och organiserat har hjälpt dem att på kort tid bli ett av de mest ekonomiskt framgångsrika äventyrargrupperna i området. Guppen består av fyra medlemar, tre av vilka som var med från början. Gruppen har hittills inte lidit några förluster i fältet. De har inget otal med makthavare eller handelshus som är deras klienter men är generellt ogillade av folket på gatan för sina brutala metoder och föraktfulla attityder mot de lägre klasserna.

Medlemar i gruppen: Anna Graz är gruppens ledare och en Cleric/Thief som dyrkar Abadar, guden över civilisation och handel. Anna är lång och gänglig med blonda lockar som ramar in ett kantigt ansikte. Hennes kroppsbyggnad i kombination med hennes grönt kamouflerade rustning får henne att se ut lite som en enorm bönsyrsa. Anna ser sig själv som och är sedd av resten av gruppen som en administratör som måste ta de hårda besluten för att maximera gruppens vinster och för att skydda dem. Detta har gjort henne en aning avlägsen från resten av gruppen vilket har börjat leda till slitningar inom gruppen. Anna litar inte riktigt på Saras omdöme och tenderar att försöka dubbelkolla hur magikern sköter sitt arbete. Hon litar fullständigt på Kate och Lorena och ger dem kanske inte alltid back-up:en som de behöver.

Sara Steinwolt är gruppens ockulta expert och är en Magic-user/Thief specialiserad på evocation magi. Sara är mer en demolerings expert än en krigsmagiker och vill hon ha någon död föredrar hon att sätta ut magiska fällor över ett område och lura in sina fiender där. Sara är smal och kort med mörk blont hår. Sara har en brännskada över halva ansiktet och en stor del av torson efter en magiker duell hon utkämpade mot en romantisk rival i sin ungdom. Hon vann men hennes skador gjorde att romansen inte blev av. Sara är den mest självständiga medlemmen av gruppen och börjar bli väldigt trött på att Anna lägger sig i hur hon gör sitt jobb. Hon har snabbt blivit bästa vän med Lorena men kan ibland bli avundsjuk på Kate när Kate umgås med Lorena.

Kate är den tredje av gruppens originalmedlemmar och gruppens muskler. Hon brukade jobba som handelshusets lönnmördare och det är en roll hon föredrar att fylla även i äventyrargruppen även om hon då och då har behövt agera "köttsköld". Kate är lång och bredaxlad med kort brunt hår, hon är en Fighter/Thief och brukar gå runt beväpnad med ett par kortsvärd och en yxa. Kate respekterar Anna men ser henne mer som en chef än en vän. Sara ser hon dock som sin bästa vän i världen och de två har varit vänner sedan de började jobba på handelshuset. Kate har börjat dejta gruppens nya medlem Lorena i hemlighet vilket har satt press på hennes vänskap med Sara som hon inte har berättat något för.

Lorena är gruppens nyaste medlem och var en snabbt stigande stjärna inom det lokala tjuvgillet innan hon blev rekryterad av Anna. Lorena är en halv-alv och gruppens enda icke-mänskliga medlem. Lorena är kort med grönt hår, mörkt skin och svarta ögon utan pupiller. Lorena är en Thief/Fighter med fokus på Thief delen och en bättre låsdyrkare får man leta länge efter. Lorena fann dock att hon inte klarade att hänga med resten av medlemmarna i gruppen och har i hemlighet börjat injicera demonblod som gör henne snabbare och starkare. Sideffekterna har dock pressat henne farligt nära Lawful evil från hennes normala Lawful neutral. Lorena är själv besatt av att visa att hon är bättre än Sara och att bevisa för Anna att hon är värd att vara med i gruppen. Den enda i gruppen Lorena litar på är Kate som hon finner sig handlöst förälskad i.

Vilka sorter av konflikter med spelarkaraktärerna är gruppen ämnad för: Den här gruppen är främst ämnad att vara professionella rivaler men om spelarna är de sedvanliga medlemmarna av de lägre samhällsklasserna är det också en vinkel som fungerar. Speciellt väl fungerar Huggormarna som fiender till grupper som är utstötta från samhället och oorganiserade i hur de gör saker. Här kan Huggormarna vara de väll organiserade, väll finansierade och helt enkelt mer professionella motståndarna till spelarnas rag tag team of outcasts. De är också en bra rival grupp att ha liggandes kokande i bakgrunden eftersom de inte föredrar öppna konfrontationer utan är mycket mer bekväma med att slå till från skuggorna och sedan försvinna innan deras fiender kan organisera sig. Huggormarnas "Vi bryr oss bara om pengarna och struntar i vem vi behöver skada" kan också sticka i ögonen på mer altruistiska grupper.

Det här är också en grupp som medan de visar en gemensam front utåt har tillräckligt många interna konflikter för att de ska kunna explodera om en socialt skicklig karaktär börjar så misstro emellan dem. Detta gör dem till vettiga fiender även i städer där de kan arbeta för adelsmän eller handelshus.


Så vilka intressanta rivaliserande grupper har ni använt eller har ni några bra idéer för några?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Hur mycket kör du med thieflings och liknande i din kampanjvärld (dvs folk med nedärvt demoniskt blod)?
God45 said:
Jag har ganska mycket tieflings. Jag har många med djävlar i släkten från en region och många med demoner från en annan och så några ovanliga som är barn eller barnbarn till onda gudar eller andra saker. De är en av mina favorit raser och mina spelare gillar dem så har du idéer med tieflings så låter det jättebra :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Korpens Öga

Alignment: NE

Mål:
Att hitta ett uråldrigt demoniskt tempel och att plundra en magisk artefakt ifrån dess djup

Motto: Inte ends tidens dimmor kan motstå ögat som blickar stint nog

Korpens Öga är en äventyrsgrupp som grundades av dvärgen Feder Koltrast med syftet att hitta och plundra ett begravt demoniskt tempel som lär finnas i trakten. Medans han var och är en skicklig och outtröttlig historiker och arkeolog så var hans egna krafter inte nog för att hitta templet. Inte nog med att det hade varit försvunnit i tusentals år, utan Någon, eller några, hade medvetet försökt utplåna varje spår av templets existens. Feder Koltrast själv misstänker att det är någon av de där mesmjölkade do-gooderkulterna som alltid tycks dyka upp och förpesta hans tillvaro med sina ord om etiska beaktanden och oförsvarbara konsekvenser. Pfah! Var dvärg är sin egen lyckas smed, och det enda som räknas är hårt arbete.
Så han rekryterade några skickliga medarbetare med speciella talanger (även om han inte helt kan skaka tanken på att någonting rekryterade dem åt honom), och satte igång med att i hemlighet gräva upp varenda spår, utforska varenda fjesen lettråd och förhöra varenda person som kan ha kunskap om templets läge (levande eller död, oftast död. Ibland död ett väldigt kort tag, ibland i tusen år).

Då de inte vill dra till sig onödig uppmärksamhet så arbetar gruppen under täckmanteln att de är en äventyrargrupp i Pharasmas tjänst och befinner sig i området för att utplåna nästen av nekromantiker och odöda.


Medlemmar

Feder Koltrast: Medelålders Dvärg, Summoner, Droskardyrkare, skicklig akademiker (höga värden i både linguistics och flera olika fält av Knowledge. Framför allt Knowledge:Religion) och hänsynslös gravplundrare.

Feder är en dvärg med både stor närvaro och förmågan att övertyga (vilket är hans främsta vapen), men kan lätt vara något skräckinjagande med sin mörka uppsyn och benhårda övertygelser. Han har fått sitt namn ifrån sitt yviga och kolsvarta skägg och genomträngande blick (tänk dig Ian McShane som Blackbeard typ).
Han föredrar att klä sig i bekväma, varma och praktiska kläder (gillar verkligen yllerockar) men om det vankas strid så drar han på sig sin lätta ringbrynja och hjälm utan att klaga. Han är relativt skicklig med en hjälmkrossare, men föredrar att använda magi eller sin Eidolon Nurhazz (vars form inte är helt olikt en något osubtstantiell och etrisk Forge Spurned med händer formade till lieliknande klor). Eller ett armborst, Feder gillar armborst.
I sitt hjärta är han en egoist, men han är beredd att ta stora risker för att beskydda Silver och Monyan (framför allt Silver) då han ser dem som nära nog oersättliga när det gäller att uppnå gruppens mål. Viljan att beskydda dem har utvecklats till en slags svartsjuka. I sitt hjärta är de hans ägodelar (i alla fall för tillfället), och de måste vårdas, beskyddas och tas om hand för att hållas i topptrim. Ungefär som en älskad bil eller gitarr.

Monyane: Människa (ungefär 28-35 år gammal), Urgathoapräst/Fighter (death och war som domäner), skicklig nekromantiker

Monyane rekryterades till gruppen för sin förmåga att tala med och betvinga de döda. Hon har, som många andra Urgathoapräster, en stor aptit på livet, en aptit som ibland tar sig något skruvade former (former som Feder Koltrast är gör en hel del för att tillfredställa). Hon är inte en stor skönhet (men inte ful heller) utan snarare byggd som en stridsvagn (hon har ömsomt jämförts med en atletisk lejoninna och ömsom en retad stridsbjörn. Ungefär såhär, fast lite mer muskulös).
Hennes aptit driver henne att använda andra för att tillfredsställa sig själv, men det är hennes egen aptit som står i centrum (och inte andras lidande).
För tillfället så är hon inställd på att hennes nästa erövring ska vara Silver, kanske framför allt för att Silver inte tycks vara intresserad av någon. Hans avsaknad av fysisk drivkraft driver henne vansinnig (då det står i total motsats till hennes trossystem), och hon är säker på att det bara är för att ingen har varit tillräckligt övertygande än (på rätt sätt). Det har inte gått till den graden att det går ut över deras professionella relation (men Monyane har fällt en del hårda ord).
I strid är Monyane ett monster, och använder en kombination av sin stridsyxa (eller stridslie, beror på vad man tycker är coolast), full rustning och stridsmagier för att utplåna allt i sin väg. Hon är dock en taktiskt skicklig kämpe, och om hon bedömer att motståndet är för hårt så skickar hon gärna in lite odött kanonfoder för att mjuka upp dem.
Då Urgathoapräster inte ses nådigt av de flesta andra denominationer så utger sig Monyane för att vara en Pharasmapräst (och fuck Detect Evil. Detect Evil som ondskeradar är inte coolt).

Silver: Människa (ungefär 25 år gammal, men Silver har en hel del demonisk blod i sig. Så det kan lika gärna vara 25 år som 250) och Orakel (Lore. Automatic Writing och Sidestep Secret som första revelations)

Silver är ett kunskapsorakel och en något enigmatisk person. Han har flera gudars gunst, det är säkert. Definitivt Droskar, Norgorber och Urgathoa. Kanske också Asmodeus och ett par andra onda gudar. Eller kanske är han deras verktyg, för som intelligent varelse tycks han inte vara helt komplett. Nästan som om någon har tillverkat honom för ett syfte. Ett syfte som kräver formen av en människa, silvervitt hår och fysisk perfektion, men glömt allt det där med drifter, känslor, drömmar och ego. Silver är en tystlåten varelse, och säger sällan något om det inte har något med deras mission att göra. Han har dock en kuslig förmåga att förutsäga framtiden, och kommentarer som tycks ha varit meningslöst babbel (Silver försöker ibland att "verka normal", utan någon större framgång) visar sig ibland vara träffsäkra förutsägelser.
Det finns dock en demon inom honom. Till att börja med så finns det hans orakelförbannelse. I strid och andra stressade situationer så talar han ingenting annat än Abyssal (något som dock inte är ett större problem. Feder har sett till att alla i gruppen talar flytande Abyssal, något som har visat sig vara väldigt användbart). Hans demoniska natur uttrycker sig på andra sätt också. Feder Koltrast (vars idéer om "Fysiskt hälsosam tillvaro" inte inkluderar någon längre abstinens) skickar då och då kurtisaner för att underhålla Silver, någon som sällan fungerar särskilt bra. Ibland blir det ett mekaniskt utbyte av trevligheter (med eller utan otillfredställande sex), i sällsynta fall får Silver fnatt och "gör grundliga och fatala studier i mänsklig anatomi" som Feder kallar det.
Feder älskar dock sitt bristfälliga verktyg, för som kunskapssökare är Silver i princip oersättlig. Om det är någon vars talanger kommer att vara nödvändiga för att hitta det demoniska templet så är det han.

I strid bär Silver en nattsvart ringbrynja, en sköld och en tung hjälmkrossare. Hans förmåga att se in i framtiden ger honom onaturligt bra reflexer, och mer än en gång har han undvikit var som tycks ha varit en säker död.


Förutom de tre centrala Ögonen så anlitar Feder underhuggare för att bistå gruppen med lite muskler och andra talanger(och om någon måste offras så...tja). Då förmågan att tala Abyssal är ett krav så hyr Feder nästan bara Tieflings.
För tillfället så är det ett syskonpar, Tieflingarna Marka och Kederov.
Marka är en lönnmördare, med en specialisering på att ta sig in osedd i befästa byggnader (något som är väldigt användbart för gruppen. I Golarion är det inte någon större skillnad på ett befäst fort och en död härskares grav. Fällor, fiender och en belöning). För varje offer gör hon en skåra i skaftet på sin kniv (hon börjar få ont om plats).
Kederov är en Pålvapenmästare (Polearm Master), och minst lika skicklig som sin syster.
God45 said:
Riktigt, riktigt bra grupp och med rejält coola idéer! De här måste mina spelare stöta på så snart som möjligt. Tack så mycket :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det här är ju mer bara ett koncept som jag har viljat försöka SL'a med dom jag spelar... men som jag har haft lite svårt att få ihop. Mest för att vi spelar väldigt sällan, och att dom oftast skapat karaktärer som har satt käppar i hjulet för mig, plus att jag inte är så himla bra som SL.

Det kanske oxå inte hjälper dig just nu med gruppen du har, för att detta utgår ifrån att man börjar med en helt nya karaktärer... och att man samtidigt har få som spelar. Vi tillexempel är bara 3 personer, så en SL och 2 spelare. Dock så skulle det nog kunna funka med en full grupp oxå. Det funkar nog oxå bäst i ett spel där skapandet av karaktärer är rätt random, som t.ex Eon.

Så detta kanske inte ens är något som du ens skulle kunna använda... men kanske någon annan, eller i en anna grupp du kanske har kanske det kan vara något att tänka på.

I alla fall... mitt koncept är att man säger till sina spelare att skapa X antal karaktärer, att dom kanske ska vara från samma by, och runt någerlunda samma ålder... helt enkelt en grupp med kompisar. Vad X är kan ju variera med hur många spelarna är. I mitt fall med 2 spelare så tänker jag kanske... 2-5 karaktärer per person (kan variera mycket beroende på hur man tänkt lägga upp vad jag kommer gå in på längre ner). Så klart så ska dom oxå skapa någon mindre nivå av backgrund till varje karaktär.

Orsaken som man ger till spelarna är att ge varje spelare en valmöjlighet att kunna välja vilken av de karaktärer dom skapats som dom själva ska spela. Medan övriga ovalda karaktärer kommer bli NPC'er som är en del av "kompis äventyrar gruppen" som då styrs av SL, vilket då ska vara för att väga upp faktumet att "vi är ju bara 3 personer, där en måste vara sl, vilket gör att det kan vara svårt att skapa riktigt storslagna slag där en grupp äventyrare brakar samman med en större grupp monster/fiender/etc". Jag menar, det är svårt att kalla 2 karaktärer i strid mot 4 motståndare som "storslaget". XD

Orsaken till att man vill att spelarna ska skapa en mindre bakgrund till varje karaktär oxå är ju för att det kan ge spelarne en viss mängd av... jag vet inte... samhöre med dom... att spelaren "känner" karaktären... har någon typ av band till NPC karaktärerna i gruppen. Dom ska ju vara en del av en kompis grupp som vuxit upp mm.

Sedan så börjar man spela som vanligt... kör kampanjer som vanligt. Och som SL försöka verkligen spela på att alla dessa karaktärer, RP'nas, och NPC'erna, är kompisar... dom försätter sig själva i fara för att rädda varandra, etc. Det ska på något sätt kännas som om dom faktiskt har en tätt sluten grupp med kompisar som tar an världen med sina bara händer. På något sätt liknande hur det är att spela i en större grupp på någit sätt. Man kan till och med så klart ha någon av NPC'erna dö när den med sina sista andetag räddar resten av gruppen från vad det nu än är. Allt för att skapa en väldigt sammanknuten stämning

Men den stora orsaken till allt detta jobb som SL, för det kommer nog vara väldigt mycket jobb med det... är ditt slutgiltiga mål. Förräderiet... som har målet att skapa spelarnas ärkefiende/r. Att någon, eller några (beroende helt och hållet på hur många karaktärer där är) ur gruppen vänder mot den övriga gruppen. Den kan kanske börja med att en av NPC'erna i gruppen hittas mördad, vilket så klart kastar in gruppen i att försöka hitta vem som gjort det... sakta men säkert ska det leda fram till att det tillslut uppdagas att det var någon/några i gruppen som gjort det... förrädare som har gått över till "andra sidan" eller något... och den mördade NPC'n råkade höra någon han/hon inte skulle ha hört, så förrädarna "tog hand om" den personen. Orsakerna till varför dom har förråt gruppen (och/eller landet?) kan ju vara vad som helst... något så lite som "du tog min boll när jag var lite!" XD Till allmänt mer storslagna grejer som att den/dom NPC'n/erna's familj var en planterad spion familj, eller något, som har ägnat sitt liv åt detta.

Tanken är ju sedan att även om det blir strid mellan de två halvorna av gruppen, så ska ingen dö där, utan något händer och förrädaren/na kommer undan.

Och sedan har du som SL en storslagen grupp av motståndare som du kan lägga in lite då och då, för att använda till alla typer av jävligheter. Kanske ett slutgiltigt mål någon gång i framtiden är att dina spelares grupp tillslut får tag på dom... men generelt ska denna motståndar grupp alltid lyckas undfly, för att kunna skapa mer och mer kaos för gruppen.

Tyvärr så känner jag ju att jag är antagligen inte den person som skulle kunna helt och hållet få detta att funka. Jag är ju inte en så där himla bra SL. Men det skulle vara riktigt grymt om man lyckades med det... specielt om man efter förräderiet hänt har en grupp av spelare som ser ut lite som fågelholkar för en stund... då har man nog verkligen lyckats. XD

Lite frustrerande att jag har en förmåga att tänka fram grejer som för mig verkar helt grymma och awesome! Men sedan inte ha förmågan att kunna genomföra dom. :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Åskfåglarna

Alignment: CN

Mål: Befria de förtryckta och döda tyranner.

Motto: Frihet kostar, vi är redo att betala.

Åskfåglarna är en grupp frihetskämpar som alla upplevt förtryck under tyranner och som alla individuellt befriat folk och dödat tyranner innan de slog sig ihop för att effektivare kunna bedriva frihetens korståg. Gruppen jobbar bra ihop och har ingen egentlig intern hiearki eftersom de alla på ett grundläggande plan hatar att bli tillsagda vad de ska göra. De väljer en plats som förtrycks av en eller flera tyranner i taget och sedan befriar de den platsen eller dör på kuppen. Ibland har de lyckats få härskare att avgå men för det mesta slutar det med att de dödar killen på tronen, förklarar folket fritt från förtryck och sedan ger de sig av till nästa plats. Vad som händer med de platser som de befriat bryr de sig inte så mycket om.

Medlemar i gruppen: Grognac Granz var personen som kom på planen att slå sig samman med andra frihetskämpar för att mer effektivt kunna utrota tyranni var det än gömde sig. Granz är en halv-orch krigare från en av stammarna i väster. Hans stam hade blivit erövrad av ett närliggande kungadöme vilket satt illa med den unge Grognac. Grognac anmälde sig som frivillig för de gladiatorspel som skulle utspela sig i kungarikets största arena. Grognac besegrade alla utmanare tills han nådde finalen som kungen skulle sitta i publiken för. När kungen efter Grognacs seger kom ner för att ge Grognac hans pris slet Grognac loss en av arenans pelare och krossade kungen och hans vakter med den. Grognac flydde i kaoset och tog rikets fall i inbördes krig som en seger eftersom tyrannen var borta. Som ni säkert har förstått har Grognac Granz mer muskler än hjärna.

Graeson Schenker är en av de där stora och biffiga tieflingarna som blivit alltmer vanliga på senare år. Han är en sorcerer med en demonisk blodslinje och en dåligt attityd mot auktoritetsfigurer. Schenker hade en hård barndom med många som retade och mobbade honom tills det att hans krafter yttrade sig runt tio års ålder. Efter det såg han till att ingen annan blev mobbad när han var i närheten. När han var 16 år gav han sig ut för att se världen och upptäckte snabbt att ingen var större mobbare än härskare. Så med en talang för att dra ihop arga folkhopar och en talang för att explodera män inifrån på hundra stegs avstånd började han störta baroner och grevar på löpande band. Han gick med på att sammarbeta med Grognac i hoppet om att det skulle låta honom ta sig an större byten och han drömmer om att döda en kejsare.

Carice Brujining är en storm druid som har blev uppfostrad av en druidisk sekt nära en liten by uppe vid foten av Snow point bergen. Förhållandet mellan byn och sekten var ansträng redan innan guld hittades nära byn och träd började huggas ner för att användas i och vid gruvan. Konflikten eskalerade snabbt tills gruvans ägare hyrde in en lönmördare för att förgifta sekten. Carice var ute på en ande resa i skogen vid tillfället men återvände och hittade hela sin familj och alla sina vänner mördade. Hon svarade med att spåra ner lönmördaren, tvingade honom att berätta vem som anställt honom och stekte honom sedan till döds med en blixt. Hon löpte sedan amok och förintade gruvan och det mesta av staden. Grognac och Graeson hörde talas om henne, letade upp henne och erbjöd henne chansen att hämnas på en större skala vilket var något hon omedelbart tog chansen att göra.

Lyoka Saw är gruppens yngsta medlem. En självlärd tjuv som började sin karriär med att stjäla från de rika och kidnappa för pengar som hon sedan skänkte till de fattiga. Hon gjorde detta med hjälp av listiga men djävulska fällor som hon med tiden gjorde allt mer dödliga tills det att hennes vad hon gjorde var att döda de rika i dödsfällor som försöker lära ut någon moral, ofta om frihet, och sedan loota deras hus när de dött. Hon lämnar dock alltid ett sätt ur sina fällor men detta är ofta otrevligt och smärtsamt att använda. Lyoka är en halfling med svart hår, svarta ögon och mjölkigt vitt skinn. Hon ser egentligen mer ut som en obehaglig vätte än en halfling.

Vilka sorter av konflikter med spelarkaraktärerna är gruppen ämnad för: Så spelarna har lyckasts bygga något eller ta över något. Visst, de behövde göra några omoraliska saker på vägen men nu sitter deras ledare som gamla Conan på sin tron och de styr sin stad/sitt rike och kan böja fixa saker, bygga något och hjälpa folket. Då dyker den här jävla gruppen upp och börjar döda deras soldater, uppviglar folket mot dem, stoppar deras skatteinsamlare och drar upp alla de där grejerna som spelarna var tvungna att göra för att störta tyrannen som brukade styra här! Åskfåglarna ser inte skillnaden mellan spelarkaraktärerna och andra tyranner och vägrar vila innan folket är befriat och får styra sig själv. Det här är ett bra sätt att peka ut hycklande beteende som spelarna hittills kommit undan med och ett bra sätt att driva dem till att faktiskt bli tyranner eller förkasta sina tyranniska tendenser.
 
Top