Roadtrip

Quadrante

Grisbonde
Spelets ramar

* Man spelar så länge man är på resa.

* Man spelar att man är på resa mot samma destination, även om man har olika mål.

* Man spelar samtalen och rasterna, de relationer som finns eller uppstår.

* Man får reda på vad resan handlar om, varför den sker och vart man är på väg.

Förberedelser

* Förbered tre ord som du skriver ner och ska spela ut under resan, ett verb, ett adjektiv och ett objekt.

* Bestäm något om dig själv, som ett namn och något du vill framstå som. Valfritt om något av detta som är sant.

Drag (alla spelare)

* Inleda samtal/diskussion

* Byta ämne

Drag (som chafför)

* Öka eller sänk hastigheten.

* Stanna vid rasplats

* Sväng av på avtagsväg

* Återvända till huvudleden

Drag (som passagerare)

* Byta musik/radiostation

* Inleda en lek

Rickard

Urverk speldesign
* Man spelar så länge man är på resa.
Jag tycker det här är superskönt: rollspel som förströelse medan man reser. :D

Något jag har velat spela senaste dagarna är personer på pendlar på tunnelbanan. Tänker mig att man introducerar samtal, spelar ut scener som förankrar vem personen är och kanske även scener som binder dem samman; antingen direkt eller indirekt; antingen vet personerna om detta eller så är det en hemlighet för en eller båda.

När jag läste inlägget så fick jag följande uppslag: "personer som delar en taxi", "familj som plockat upp liftare" och "en flock fåglar på väg söderut."

Quadrante

Grisbonde
Ja, det är lite åt det hållet jag siktade. Vilka drag som finns bör nog variera med färdsätt (taxi, buss, pendel, flyg, båt, bil). Fokus är hursomhelst personerna och varför de är på väg.

Quadrante

Grisbonde
Funderade först om det var någon som skulle kunna få rätten att bestämma när det var avslut (resan tar slut) men bättre då om man bestämde ett tidsspann. ”Om en timma är detta över!” Spelarna får den tiden på sig att spela ut allt de vill ha med.