När man beskriver hennes utseende i Sorgernas brunn står det att hon ör mycket vacker. Men i beskrivningen av henne på sid 46 står det att hon har PER 10, är detta ett tryckfel?
"När man beskriver hennes utseende i Sorgernas brunn står det att hon ör mycket vacker. Men i beskrivningen av henne på sid 46 står det att hon har PER 10, är detta ett tryckfel?"
Förmodligen inte, eftersom PER inte är lika med Utseende. I så fall hade det stått UTS, inte PER. PER är lika med Personlighet, och utseende ingår som en del av detta värde. En person som är vacker behöver alltså inte ha högt i PER - personen kan vara en vacker subba, vilket gör att det mer eller mindre tar ut varandra.
Rent teoretiskt kan man ha 21 i personlighet på grund av att man är vacker
och trots detta bete sig som ett svin.
Exempel:
Vid framtagning av attributer får man 3 i PER. Och man bestämmer sig för att
rollpersonen ser ut och beter sig som ett svin.
På bakgrundstabellen får man fysiska egenskaper->extaordinärt bra utseende.
2t6 + 9 i personlighet.
Man lyckas då slå 21.
Eftersom att detta "enbart" ändrar utseendet så borde man se mycket bra ut,
men beter sig som ett svin.
Å andra sidan så påverkar förmodligen en person med extraordinärt bra utseendes personlighet (och självförtroende) ganska positivt om folk ser upp till en och gillar en - vilket vanligt folk har en tendens att göra mot personer som de tycker är vackra...
Detta viste jag redan innan med jag tyckte ändå att 10 kanske är i lägsta laget. Så som de beskriver henne skulle man kunna tro att hon om de funnits ett värde för utseende hade haft något i typ med 15 eller nått. Personligen hade jag gärna sett att utseende och personlighet skilts åt.
"Detta viste jag redan innan med jag tyckte ändå att 10 kanske är i lägsta laget. Så som de beskriver henne skulle man kunna tro att hon om de funnits ett värde för utseende hade haft något i typ med 15 eller nått. Personligen hade jag gärna sett att utseende och personlighet skilts åt."
Personligen tycker jag att "vacker" är så läbbans subjektivt. Jag kan inte för allt smör i Småland kalla vissa afrikanska skönhetsideal (till exempel) för vackra - men så är jag allt för insnöad på västeuropeiska skönhetsideal också. Stor underläpp och stor häck är helt enkelt inte min grej, men tydligen finns det folk som inte håller med.
Så jag lyfter helst ur utseendet ur PER helt och hållet, och ersätter det med en beskrivning eller bild så att rollpersonen själv får bestämma sig om personen är vacker eller inte.
Håller helt med... Vissa personer kan tydligen inte förstå att det inte bara är den västerländska definitionen på vacker som spelar någon roll.. ifall man skulle haft en grundegenskap som UTS så för vem skulle personen vara vacker?
Jag menar saker som långa halsar, uttöjda öronsnibbar, gigantiska häckar och tillplattade huvuden vem här inne skulle med gott samvete kunna säga att de tänder på dessa saker? va jag vill säga är att skönheten ligger i betraktarens ögon!
Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
Om du ändå inte använder den tomma attributsrutan så ta fram ett UTS värde och skriv det där eller, ännu bättre, ta med utseendet när du beskriver Rpn.
Jag håller med dig om att man borde dela på personlighet och utseende.
Man borde också dela upp de andra attributerna i flera olika.
T.ex. så kan man dela upp psyke i de ca 70 eller 80 olika sorters intelligens som man
räknat fram..
Njae.. Någonstanns måste man stanna och Personlighet är ett bra mått på hur
bra folk tycker om att vistas i personens närhet.
Hmm låt säga att man får ett lågt värde på personlighet när man skapar en rollperson, då skulle man i princip kunna hävda att rollpersonén är snygg men otrevlig eller tvärtom.
"Hmm låt säga att man får ett lågt värde på personlighet när man skapar en rollperson, då skulle man i princip kunna hävda att rollpersonén är snygg men otrevlig eller tvärtom."
Varför inte? Speciellt om rollpersonen dessutom får den fysiska egenskapen Vacker kropp (s. 44, tabell 2-45, resultat 94-96).
Imho bör inte utseende bedömas i värden, eftersom hur vacker en person är varierar i andras ögon. Man tycker helt olika saker är vackra/attraktiva, etc etc. En person jag tycker är skitsnygg kan andra tex tycka är ganska medelmåttig. Utseende är mao helt subjektivt (enligt mig, då) och man bör inte ha värden för det.
- Ymir, påstår bestämt att den egna smaken alltid är bäst.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.