Robotdammsugare.

PAX

Jordisk Äventyrare
Roborock. Om den ska dammsuga under din kontinentalsäng - kolla höjden...

Vi övergav Neato efter två stycken.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Roborock S8. Funkar rätt bra (har inte mycket att jämföra med), men jag tror den hade blivit bättre med en "station" som tar hand om skräpet. Utan den måste man nästan tömma den efter varje dammsugning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en Roomba 776p. Den är extremt korkad (bygger ingen intern karta över rummen), låter mycket, håller på i typ en timme oavsett hur stort rummet är eller hur skitigt, och måste rengöras/tömmas typ varannan gång den används (men det kan nog handla om att jag inte kör den tillräckligt ofta). Jag fick den hyfsat billigt, begagnad.

Jag har funderat på att köpa en ny men är osäker. Om robotdammsugare innebär 1 timme av oväsen och jag ändå måste rensa rummet från saker som är ivägen, är det inte då i stort sett lika enkelt att dra igenom rummet på 10 minuter med en vanlig dammsugare? Vad vinner jag egentligen på att ha en robot? Utom att det är kul att ha en robot?

Det blir nog också värre av att den inte riktigt pallar trösklar eller så, så jag kan inte riktigt släppa den lös i hela lägenheten. Utan har delat in lägenheten i två delar och har en basstation i varje. Men det betyder absolut extra jobb varje gång, då jag måste manuellt flytta den till rätt station…

Björn den gode

Swashbuckler
Jag har en Dreamie, efter att tidigare haft två olika neato, jag var nöjd med mina neatos tills dom slutade fungera vilket var efter 2-3 år, ingen aning om hur länge den här håller så vet ju inte om den är bättre så sätt, men är nöjd med den också så här långt.

Men robotdammsugare i allmänhet är ju underbart. Visst, det blir inte lika bra som att dammsuga själv, men det blir mycket bättre än att inte dammsuga själv.. .själv kör jag den en gång om dagen på schema och så ofta dammsög jag aldrig innan.

@krank: Kör den när du inte är hemma, så är det bara grannarna som störs av oväsendet, skulle aldrig orka ha igång den när jag är hemma, men du jobbar väl inte hemifrån så borde kunna köra den fem dagar i veckan utan att störas iaf?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
men du jobbar väl inte hemifrån så borde kunna köra den fem dagar i veckan utan att störas iaf?
Jao, men nu pratar du som om man kunde lita på att den inte skulle fastna på nån skit eller börja tugga sönder och äta upp mattor eller så… =) Men visst, jag inser att man kan göra ännu mer för att mitigera sånt än vad jag gör just nu. Det skulle dock innebära ännu mer jobb.

(Jag borde försöka hitta en mer robotdammdugarvänlig matta att ha under min datorstol… Den jag har nu glider både omkring och har lite för höga kanter så det är 50/50 om dammsugaren börjar försöka äta den eller drar runt den som en hud med favoritfilt)

Har en Roborock med dockningsstation och våttorkning. Mitt tips är att skaffa en modell som har dockningsstationen men spara in pengar på att skippa våttorkningen.

Dockningsstationen tillsammans med programmeringen och schemaläggningen i appen gör att man inte behöver tänka ett skit på dammsugaren. Den sköter sitt under lång tid (ett par månader) och sedan säger den till när det är dags att byta påse i dockningsstationen.

Våttorkningen är ok när man använder den. Men efter första två veckorna så har man glömt bort att dammsugaren ens existerar (golven är bara magiskt dammfria) och man kommer aldrig ihåg att fylla på vatten och sätta på trasan för torkning. Det är en ok funktion när den används, men det kräver handpåläggningen vilket men glömmer bort.

Björn den gode

Swashbuckler
Jao, men nu pratar du som om man kunde lita på att den inte skulle fastna på nån skit eller börja tugga sönder och äta upp mattor eller så… =) Men visst, jag inser att man kan göra ännu mer för att mitigera sånt än vad jag gör just nu. Det skulle dock innebära ännu mer jobb.

(Jag borde försöka hitta en mer robotdammdugarvänlig matta att ha under min datorstol… Den jag har nu glider både omkring och har lite för höga kanter så det är 50/50 om dammsugaren börjar försöka äta den eller drar runt den som en hud med favoritfilt)
Ja alltså vissa mattor är ju inte riktigt robotkompatibla det köper jag, men förutom det så skulle jag säga att det är lite strunt samma om den fastnar ibland, det gör min definitivt, oftast när jag glömt eller inte orkat plocka undan saker från golvet, men även om den fastnar ett par gånger i veckan så blir det ju mycket mer dammsugit än om jag inte kört den, så tänker jag iaf.

RasmusL

Champion
Jag har dålig koll på hur mycket råttor pälsar ner men om det är en grej så är det värt att kolla vilka modeller som säger sig kunna hantera det. Jag vet inte om det är bull, men hade en som explicit inte gillade djurhår och det gjorde den heller inte :) Nuvarande fungerar bra :)

soda

Warrior
Har en Roborock S6 tror jag. Kan inte alls rekommendera. Kör den aldrig. Kan inte köra över några trösklar, stökar till alla mattor, och kräver ju att hela huset är stökfritt.