Nekromanti rogue som skurk eller lagman

Staffan

Myrmidon
Um... några fakta i fallet:
1: Assassin är en "klassisk" klass i D&D. Den fanns med i 1st ed AD&D (som en tjuv-variant), försvann från grundreglerna i 2nd ed (p g a politisk korrekthet) men dök där upp som ett "kit" i Complete Thieves' Handbook och som en egen klass i Scarlet Brotherhood, och återvände till grundreglerna som en prestigeclass i 3rd ed.

2. DMGn till 3rd ed (där Assassin-klassen står med) gavs ut i september 2000, ett år innan attacken mot World Trade Center. Även om araber hade varit typiska skurkar i actionfilmer i ca 10 år vid det laget (efter Sovjets fall så behövde man ju några andra dussinskurkar) så var det inget som "patriotiska amerikaner [förväntas] hata".

Troberg

Sinister eater
Inköpte Grim Tales (d20 modern mod.) och anpassar det till T2000-världen. Funkar asbra!
Jag kan tänka mig att GURPS Special Ops, eventuellt med lite inspiration från GURPS WW2 också kan funka fint.

Fordonsstrider blir dock ett problem... Hur funkar exempelvis en strid mellan en T-70 och en Bradley enligt d20 reglerna?
Jag antar att du menar T-72, tror inte T-70 finns. I så fall är det enkelt. Det funkar så här:

1. Pang.
2. Brinnande Bradley.

(Tro mig, jag har spelat så mycket MFCTI i Operation Flashpoint så jag vet sånt. T-72 är en tank, Bradley är en MICV, dvs ett lite tuffare transportfordon. De tävlar inte i samma klass.)

Morgath

Warrior
Jag vet allt det där, T-72 (T-70 var en sovjetisk lätt spanings strv under 2 v.k.) skall det förstås vara, även fast det vore kul om det VAR en T-70 och en Bradley som slogs! Det är bara det att i verkligheten så är Bradleyn utrustad med TOW II pansarvärnsrobot oxå... Vet inte om den är det i Operation Flashpoint. Egentligen var exemplet med dessa två fordon bara ett något som uppkom av förekommen anledning, eftersom spelarna sist vi spelade beslutade sig för att utföra ett eldöverfall med sin sista TOW mot en T-70...

Jo, jag har kört GURPS i T2000 världen också, men det är för segt. Så är det bara. En lång eldstrid (alltså 30 sekunder till 1 minut) tar en hel afton att spela och spelarna tröttnar. Särskilt om man blandar in fordon. Men vill man ha realism är GURPS ett av alternativen jag skulle tänka på först. Ett annat skulle vara Phoenix Command. Men jag vill ha action - och regler som funkar och är konsekventa - inte realism i FÖRSTA HAND (det skadar dock inte). Till exempel så vill jag inte att en spelare som får träff från en proj från en M2 Heavy Barrel (kaliber .5 eller 12,7 mm) skall ha särskilt stor chans.

/Andreas

Troberg

Sinister eater
Jag vet allt det där, T-72 (T-70 var en sovjetisk lätt spanings strv under 2 v.k.) skall det förstås vara, även fast det vore kul om det VAR en T-70 och en Bradley som slogs! Det är bara det att i verkligheten så är Bradleyn utrustad med TOW II pansarvärnsrobot oxå... Vet inte om den är det i Operation Flashpoint. Egentligen var exemplet med dessa två fordon bara ett något som uppkom av förekommen anledning, eftersom spelarna sist vi spelade beslutade sig för att utföra ett eldöverfall med sin sista TOW mot en T-70...
Jo, missilerna är lite irriterande, men oftast hinner de inte avlossas eller missar. Dessutom är ju Bradleyn stor, hög och kantig och en enkel måltavla, medan T-72 är låg och sluttande. På långt håll kan Bradleyn ha en chans, men pratar man strider i terräng där avstånden bara är några hundra meter så är den körd.

Det är dock inte rättvist att jämföra dem. Ska man jämföra så är nog Bradley mot en BMP-2 rättvisare (tidsmässigt och klassmässigt), men även där ligger mina pengar på BMP-2, om än med mindre marginal. BMP-2 har bättre kanon och har även den missiler, men är tyngre bepansrad, har lägre profil och kan simma.

Tidsmässigt, om man ska sätta Bradleyn mot en tank, så är det T-80 som gäller och då är Bradleyn helt chanslös.

Jo, jag har kört GURPS i T2000 världen också, men det är för segt. Så är det bara. En lång eldstrid (alltså 30 sekunder till 1 minut) tar en hel afton att spela och spelarna tröttnar.
Kapa lite i reglerna. Jag tror aldrig att jag kört en strid i GURPS som varit långsammare än motsvarande strid i d20.

Morgath

Warrior
[OT]

Jo, men nu var det frågan om ett eldöverfall. Ett skott i sidan på en T-72 (som det drällde av i till exempel den östtyska och polska försvarsmakterna) på 500m. Bradleyn står (Hull-down) bakom en kulle. T-72:an stod still och dess personal solade sig på chassit. Jag ger Bradleyn en stor chans - trots att den bara hade en robot kvar. När allt kommer till kritan så är det ett effektivt utnyttjande av situationen (Eld, rörelse, skydd) - inte nödvändigtvis bara vilken utrustning som finns till hands - som avgör.

Men som sagt. Det var bara ett exempel. Jag undrade om någon sett d20 regler för hur modern fordonsstrid går till och data för stridsfordon.

Troberg

Sinister eater
Re: [OT]

Jo, men nu var det frågan om ett eldöverfall. Ett skott i sidan på en T-72 (som det drällde av i till exempel den östtyska och polska försvarsmakterna) på 500m. Bradleyn står (Hull-down) bakom en kulle. T-72:an stod still och dess personal solade sig på chassit. Jag ger Bradleyn en stor chans - trots att den bara hade en robot kvar. När allt kommer till kritan så är det ett effektivt utnyttjande av situationen (Eld, rörelse, skydd) - inte nödvändigtvis bara vilken utrustning som finns till hands - som avgör.
Jodå, då ligger mina pengar också på Bradleyn, om inte annat för att besättningen i T-72an är utsatt. Mina jämförelser var mer tänkta under rättvisa omständigheter.

Archer

Swashbuckler
Fordonsstrider

Den simplaste och mest fungerande reglerna för strid mellan fordon har jag faktiskt sett i Dragonstar.
Star Wars RPG har mer detaljerade, men otroligt mycket långsammare regler.

Det är de enda två jag kan uttala mig om för tillfället.

Storuggla

Champion
Re: Fordonsstrider

"Det är de enda två jag kan uttala mig om för tillfället."

Och Traveller d20 naturligtvis.
Men det kanske var väntat att jag skulle säga det? :gremgrin:

Storuggla, reser en lada

Danohrq

Veteran
messerschmidt - lite språkhistoria om rouge

Ordet rogue är lite jobbigt att ha att göra med så fort man mentalt hoppar över atlanten eller rör sig mellan ENgland och Irland så blir förvirringen ibland total.

I USA bertyder rouge ofta något annat än i England, men inte alltid.
Detta gör förvirringen stor när man ser amerikanska rollspel och filmer där en rouge verkjar vara någon sorts skum variant av en väst-ninja eller tjuv.

I England betyder rouge typ rätt och slätt kriminell. Kan ofta översättas med "råskinn". Eng syn: "villain".

Orsaken till begreppesförvirringen beror på Irländarna som tog ordet till USA.

På Gaeliska betyder rocco, pride eller okuvlig frihet. Rouge används av Irländare ofta som vagabond eller kringresande. Ordet används även för Zigenare och dylika resande folk som ofta omgivits av mystik och lika ofta förknippats med tjuveri. Irländarna tog ordet till USA. Men Irländarna tog också ordet med sig till England och kallade sig för rogges där de bildade fack och starka grupperingar (typ okuvliga vaganbonder som ingen satte sig på).

I England förknippas ordet rouges med arbetsflyktingar från Irland som vägrade låta sig kuvas. Hamnarbetande råskinn som startade upplopp och söp sig fulla på barer. Senare mer och mer förknippade med kriminalitet. Se där: allt beror på vilket perspektiv man har :gremsmile:

På Irland har ordet en mer positiv klang medan engelsmän ser ordet nästan enbart negativt.

I USA så har ordet blivit förknippat mer med Zigenare, resande, nomader och mystiska ljuskygga tjuvar än Irländsk pride och okuvlighet.

Varför DND3 valt att använda ordet kan man fråga sig. Men världen krymper och snart betyder det väl samma sak överallt. Men det tål att tänkas på att ordet kan uppfattas helt olika berorende på vilken del av den anglosaxiska världen man befinner sig i. Men jag antar att begreppet bli rmer och mer globalt.

Det känns ändå i DnD3 att man mer går åt den amerikanska eller Irländska tolkningen. Den känslan får i varje fall jag.

(Tack till min språknörds ex för att hon orkade slå böcker över telefon på min begäran)

Troberg

Sinister eater
Mycket intressant inlägg! Tackar! [ANT]

Sådan allmänbildning vill jag se mer av!

Danohrq

Veteran
hittade en tillämpning till

Rouge används också som beteckning inom zoologin på ett djur som blivit utstött av sin flock eller unga hannar som ännu inte hittat någon flock. ex : rouge wolf.

Används även på rovdjur som stryker omkring "för" nära människor. Särskilt människodräpande björnar eller liknande.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: hittade en tillämpning till

Rouge används också som beteckning inom zoologin på ett djur som blivit utstött av sin flock eller unga hannar som ännu inte hittat någon flock.
Äsch. Och jag som just tänkte messerschmitta mig och pepåka det... :gremtongue:

/Mikael