Nekromanti Rolemaster

Pom

Swashbuckler
Som någon skrev tidigare så är Rolemaster/MERP faktiskt inte särskilt krångligt trots mängden regelsidor...
SRR däremot blev väldigt svårhanterligt trots att man strippat bort många regler från originalet och dessutom anpassat reglerna så att man inte behövde räkna i procent.
Jag som trodde SRR var en översättning av MERP. Menar du att man ändrade en massa regler visavi originalet?

Gordeg

Hero
Ja, jag har inte MERP, bara en senare inkarnation av Rolemaster (från -96 tror jag) men SRR är en översatt men strippad version både vad gäller regler och moduler.

En känd krympningstabbe är Dol Guldur som beskrevs i modulen Södra Mörkmården. Den översatta versionen av det underjordiska komplexet hade 8 våningar, originalet hade 20 våningar, men tyvärr fanns ingången på en av de borttagna våningarna... som ung kobold hade jag ingen aning om detta utan tolkade det som att enda vägen in var uppifrån genom vulkankratern. Vet inte om det var tänkt att fungera så. Och visst ja, så fanns det en lönndörr till utsidan på någon av våningarna, men den bör rimligtvis inte ha använts av garnisonen (som bestod av 200 Uruk-Hai eller nåt sånt. Sneaky!).

Gordeg

Olle Linge

Snigel
MERP = SRR

Jag som trodde SRR var en översättning av MERP. Menar du att man ändrade en massa regler visavi originalet?
Det trodde jag med. Jag äger båda spelen och har ibland använd dem samtidigt. Mig veterligen finns det ingen skillnad på SRR och MERP. Det säger jag efter att ha läst båda spelen för länge sedan, inte efter att ha läst hur det förhåller sig. Jag kan minnas fel eller läst ouppmärksamt, men jag tror inte det.

Pom

Swashbuckler
Ja, jag har inte MERP, bara en senare inkarnation av Rolemaster (från -96 tror jag) men SRR är en översatt men strippad version både vad gäller regler och moduler.
MERP är en strippad version av iallafall det äldre Rolemaster jag spelade. Att moduler bearbetades något i översättningen kan jag tänka mig (jag undrar om inte NPC beskrevs med DoD-regler också, något som knappast ICE gjorde i sin ursprungsversion).

Regeländringarna är jag mer fundersam mot.
I likhet med Snigel var det länge sedan jag kollade i SRR. Det var Rolemaster med lite grejer från MERP jag använde när jag spelade. Men min minnesbild är som hans att det inte var någon skillnad på reglerna i SRR och MERP.

Vilka regler är det du menar skulle ha ändrats?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Att moduler bearbetades något i översättningen kan jag tänka mig (jag undrar om inte NPC beskrevs med DoD-regler också, något som knappast ICE gjorde i sin ursprungsversion).
Jo, allt SRR-material som släpptes var bearbetat för EDD.

SRR hade mått bra av korrekturläsning och speltest innan det släpptes...

Dewil

Honken

Hero
Jag tyckte nog egentligen på den tiden att Rolemaster var bättre än AD&D. Men AD&D och gamla D&D var mycket lättare att lära ut till andra, så det var bara i en sammansvetsad grupp som vi körde Rolemaster på allvar. För mig är 3E D&D i mycket en korsning mellan AD&D/D&D och Rolemaster med mycket av det jag tyckte om från bägge traditionerna.

Tja, från början var faktiskt delar av rolemaster tänkt som supplement för att få någon inkarnation av AD&D eller D&D att bli lite mer detaljerad, mindre enformigt. Då släptes Arms Law, sedan Spell law och sist Character Law. Det syns fortfarande tydligt i den andra versionen av RM, då någon av böckerna har ett kapitel för att konvertera från AD&D till RM.

Jag skall väl förklara mig: jag tycker att en hel del saker med 3E D&D som inte tidigare funnits i D&D-familjen däremot funnits länge i Rolemaster, låt vara i mer vildvuxen form (enligt mig). Inspirationen/släktskapen har förnekats från officiellt håll, men för mig är den uppenbar.
-Skill-level-syntesen
-Olika skills olika dyra för olika yrken/klasser
-Generell XP-lista för alla yrken/klasser
-Olika vapen har olika lätt att göra crits (fast Rolemasters critbeskrivningar regerar, äger och sitter i orubbat bo i evighet Amen

För ett antal år sedan så berättade någon inom Iron Crown Enterprises att en gammal ICE medarbetare varit med och utvecklat D&D 3E, därav kanske lite likheter. :p

/Honken

Haplo

Veteran
För ett antal år sedan så berättade någon inom Iron Crown Enterprises att en gammal ICE medarbetare varit med och utvecklat D&D 3E, därav kanske lite likheter. :p
Det är väl Monte Cook som dom menar, som jobbat med dessa ICE produkter (kopierat från hans hemsida):

Champions Universe, Iron Crown Enterprises, 1992
Spell User's Companion, Iron Crown Enterprises, 1992
Rolemaster Companion V, Iron Crown Enterprises, 1991
European Enemies, Iron Crown Enterprises, 1991
Rolemaster Companion IV, Iron Crown Enterprises, 1990
Champions in 3-D, Iron Crown Enterprises, 1990
Rolemaster Character Records, Iron Crown Enterprises, 1991
Dark Space, Iron Crown Enterprises, 1991
Creatures and Treasures II, Iron Crown Enterprises, 1990

Så det är kanske inte så underligt att det finns likheter.

Gordeg

Hero
Vilka regler är det du menar skulle ha ändrats?
Jag kanske gjorde ett felaktigt antagande att jämförelsen mellan SRR och Rolemaster även skulle gälla för MERP, men MERPs regelbok var på 128 A4-sidor så jag inbillar mig att något måste försvunnit i översttningen till den Svenska 80-100 (?) sidor långa versionen i A5-storlek.

Någon som vet om de regelglitchar som hemsökte SRR också fanns i MERP?

Gordeg