Nekromanti Rolemaster

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Jag tror att det är just oförutsägbarheten som ger gritty-känslan, nästan alla träffar blir farliga på något sätt.

[/ QUOTE ]

Det var det jag kom fram till med, men skippade tabellerna. Oförutsägbarhet är väldigt viktigt varför jag slopade nästan alla speliga moment jag hade funderat på. Men, det är OT.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tabellerna för Allvarliga skador

De mer allvarliga resultaten kunde innebära att kroppsdelar kapades av eller att vitala organ demolerades, beskrivningarna var väldigt specifika på den punkten...
Några exempel ur Sagan om Ringen-rollspelet (baserat på Rolemaster):

Allvarlig krosskada, resultat 120: "Förödande slag mot bröstet. Förstör hjärtat. Dör omedelbart. +25 skadepoäng. Bra jobbat."

Allvarlig huggskada, resultat 90: "Buken skärs upp. Dör omedelbart. 25% risk att vapnet fastnar i fienden i 2 ronder."

Allvarlig brännskada, reslutat 90: "Huvudet blir en förkolnad stump. Sorgligt. Dör omedelbart av detta oacceptabla tillstånd."

Allvarlig elektricitetsskada, resultat 100: "Nervsystemet blir strömförande. Dör tragiskt och omedelbart i en vacker ljusshow."

Tabellerna för allvarlig skada var en av poängerna med spelet<sup>*</sup>. Brutalt, cyniskt och kryddat med ett och annat uppmuntrande tillrop typ "Fint skott" eller "Försök med stödkorsett". Resultaten 80, 90, 100, 110 och 120 var nästan alltid dödliga.

Dewil

<font size="1">*) Eller kanske den enda eftersom bearbetningarna från Rolemaster till MERP till SRR gjorde att spelet gick sönder och blev ospelbart.</font size>

Storuggla

Champion
Re: Tabellerna för Allvarliga skador

Är det inte från Rolemaster som den osynliga sköldpaddan kommer ifrån? Som man snubblar på?

Storuggla, fummeltabeller som är putslustiga

G

Guest

Guest

Ahhh... Dessa härliga tabeller.

Var det inte i Sagan man kunde få en träff mellan öronen med en pil oavsett vilken vinkel du anföll ifrån? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Var det inte i Sagan man kunde få en träff mellan öronen med en pil oavsett vilken vinkel du anföll ifrån?
Inte bara det, skott genom båda öronen kunde ske med alla vapen som gav piercing-skada, tex en spikklubba...

Gordeg

Hero

Resultaten 80, 90, 100, 110 och 120 var nästan alltid dödliga.
Ja, i SRR hanterades crittarnas svårighetsgrad med en modifikation (A -20, B -10, C +/-0, D +10, E +20) vilket gjorde tabellanvändandet ännu meckigare.
Den upplaga av Rolemaster jag äger är relativt sen,från början av 90-talet tror jag, och där har varje tabell fem kolumner istället. Lättare att läsa men resultatet blir fler kvadratmeter av tabeller...
Vet inte hur tabellerna såg ut i de tidiga upplagorna av spelet.

Gordeg

Pom

Swashbuckler

Den upplaga av Rolemaster jag äger är relativt sen,från början av 90-talet tror jag, och där har varje tabell fem kolumner istället. Lättare att läsa men resultatet blir fler kvadratmeter av tabeller...
Vet inte hur tabellerna såg ut i de tidiga upplagorna av spelet.
Jo, i Rolemaster tror jag tabellerna var uppdelade redan från tidiga år. Min Arms Law & Claw Law från -84 har det iallafall så. Att låta olika crits styrka vara modifikationer på en och samma tabell var nog avsett att vara en förenkling till MERP/SRR. De gjorde ju andra nerdragningar: antalet grundegenskaper minskades, liksom antalet rustningstyper, klasser och en del annat.

Slartibartfast

Veteran
Re: Rolemaster (kontra EON)

Som gammal DoD-spelare som nyss har kommit tillbaks till svenska rollspel via Trudvang har jag bara tittat på "det enda svenska fantasy-alternativet"(?) EON. Det jag slogs av var alla tabeller och det som det verkade invecklade stridssystemet. Min spontana tanke var: "Rolemaster is back - with a vengeance" (svårt att översätta en sån mening :gremwink:).

Det är inte meningen som kritik eller att starta nåt flamewar här, det var bara min spontana känsla (och jag har som sagt inte kunnat sätta mig in i reglerna. Men det verkar onekligen mer avancerat än DoD:T. Jag skulle bara vilja veta från folk som ev. lirat Rolemaster och EON (samt ev. DoD:T) hur de står sig mot varandra?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Eon är "värre" än Rolemaster.

Big Marco

Läskig

Rolemaster har generellt fler tabeller under spel än Eon. Eon har mest tabeller när rollpersonen skapas. I Eon III är tidigare referenstunga delar förenklade eller modifierade.

Men det finns mycket detaljer i alla tre spelen (Eon, DoDT, RM) som gör dem förhållandevis tunga.

jwarlander

Veteran
Personligen så gillar jag de flesta delar av systemet. Det ska dock nämnas att under "förra" Iron Crown så släpptes en hel del tillbehör som starkt bidrog både till "power creep" och ett mer komplicerat spel med regler som inte alltid blev så konsekventa.

"Förra" Iron Crown, förresten.. som har nämnts ett par gånger i tråden så gick Iron Crown i konkurs för ett antal år sedan. Dock startades företaget upp igen under ny ägare, och med nytt folk. De har sedan dess jobbat hårt på att slipa till gammalt material, släppa nya intressanta produkter, och rent allmänt verka för en mycket bra "nystart" för Rolemaster-serien och andra spel.

Webbsajt: http://www.ironcrown.com/

Bland saker som jag kollat en hel del på, och spelat lite med, så finns tex. HARP (High Adventure Role Playing). Det är i stora drag ett nytt spel till större delen baserat på Rolemaster, men med många förändrade regler för att bl.a. minska ner på tärningsslag och tabelluppslagningar, samt ge mer dynamik i magisystem osv. HARP har släppts tillsammans med en ny spelvärld, Cyradon.

Om man vill provspela HARP, eller bara se vad det är, så går det att ladda ner HARP Lite gratis från ICE:s webbsida:

http://www.harphq.com/free_downloads/3000L_HarpLite.pdf

Utöver det så har de nyligen släppt Rolemaster Classic - en nyutgåva av ursprungliga Rolemaster 2-reglerna, men lite nya frivilliga regler, stora ombearbetningar av regelförklaringar, ett par ändringar i några obalanserade besvärjelselistor, nya fräscha omslag osv.

Även för RM Classic finns en lite nerbantad version, Rolemaster Express - ett komplett spel på ca 90 sidor som inkluderar de centrala grundreglerna, ett begränsat urval av några få yrken, de viktigaste färdigheterna, lite vapen, ett antal besvärjelselistor och ett litet introduktionsäventyr. Den kostar.. hmm ca 35kr antar jag det blir ($5), i PDF-form. Jag tänkte börja köra lite med den som utgångspunkt, och lägga till bit för bit av "hela" spelet tills jag känner att avvägningen mellan nöje och komplexitet blir lagom.

För den som ändå är nyfiken och vill pröva "riktiga" Rolemaster utan att lägga ner för mycket pengar är Rolemaster Express definitivt värt vad du istället skulle betalat för en tidning som i bästa fall roar i en timme eller två:

http://shop.ironcrown.com/index.php?main_page=product_info&cPath=40_42&products_id=304

Gillar alla Rolemaster? Självklart inte! Kanske inte ens en betydande del av alla rollspelare i det stora hela, även om de fick pröva det med en kompetent SL.. Men vi är ändå fortfarande en hängiven skara, som återigen växer i takt med det utmärkta arbete som "nya" Iron Crown gör med att utveckla sina RM-baserade system.