Nekromanti ROLEPLAYING FOR KIDS

Gasten

Warrior
cool idé om ett rollspel för yngre! det behövs! dock tror jag att Mungworld är lite för löjligt för 7-8. det borde snarare vara 5-7 år. och då är man lite för liten för att spela rollspel tror jag.

man skulle kunna göra rollspelet lite mer "moget" genom att ge det lite problem redan från början. till exempel göra Draco ondare, eller ge honom ett par ruskiga hantlangare (al á björnligan).

sen undrar jag vad för rollspersoner du tänkt dig? typ små barn som ska komma och hjälpa Nuno och hans vänner? eller en riktig Mungo?

Nå, men I alla fall, det här känns riktigt coolt och jag tycker att du ska fortsätta.

Angående regelsystem tycker jag att något som enbart använder en t6a skulle vara coolt. jag tycker också att om det ska finnas färdigheter eller liknande ska dessa vara lika användbara, så att alla rollpersoner blir balanserade och man får en kännsla av "alla är lika viktiga", "alla behövs" och "tillsammans klarar vi det".

Arfert

Facit
brädspelsidén är helt OK, men det är snarare så att jag har ju en väldigt begränsad budget, vilket gör att det inte är görligt att göra en massa annat utöver en toksnygg spelbok, kanske en låda och nånting till... allså inga spelplaner, gubbar, specialtillverkade tärningar, tryckta kort osv... om jag inte kan hitta nåt som redan finns och applicera det.

egentligen tror jag att rullandet ska kunna göras med vanliga sexsidiga tärningar...

Arfert

Facit
MUNGOWORLD var ju namnet som vi hade då, kommer säkerligen döpa om det... men tanken är att man ska spela en "Mungo" (som egentligen är som vanliga personer, fast i roligare färger och med mer varierande utseenden.) Troligen kommer spelarna ha hemliga identiteter (vara vanliga mungo-ungdomar - motsvarande 12-15 år - i en vanlig stad, och en besättning på ett luftskepp, lite "serenity-for kids")

PDFen är lätt missvisande, stuket ska uppdateras.

målgruppens ålder är ungefär samma som de som lirar Pokemon, Digimon, yu gi oh , beyblade och allt vad det har hetat...

och JA, Dracowon har massor med stygga "henchmen" av olika slag, magiker, pirater, soldater, monster, spioner... och det finns dessutom fler skurkar som agerar efter sina egna agendor.

har också vart inne på T6, kanske åt gamla STARWARS-hållet?

Nightowl

Champion
allså inga spelplaner, gubbar, specialtillverkade tärningar, tryckta kort osv... om jag inte kan hitta nåt som redan finns och applicera det.
Min plan kräver en spelplan av inplastat papper med rutor på. Nothing more, nothing less.

Erik

Eksem

Champion
"egentligen tror jag att rullandet ska kunna göras med vanliga sexsidiga tärningar... "

Nää... halva nöjet när man började spela rollspel var ju de mysko tärningarna. Man var ju lite coolare än alla andra töntar som bara kände till sexsidiga tärningar. De olika tärningssorterna är ju dessutom en väldigt bra symbol för rollspel. Jag ser poängen i att göra ett spel som kan spelas med en uppsättning yatzy-tärningar, men ju roligare saker som följer med spelet som inte kan ersättas digitalt, desto bättre. Väl?