Nekromanti Rolig händelse när vi spelade :)

Troberg

Sinister eater
Re: Men det gör inte jag

För jag anser inte att man skall rollpersonerna helt efter kampanj. Jag kör snarare på det motsatta, anpassa kampanjen efter rollpersonerna. Jag har haft vansinningt roligt då jag spelat psykopat (min RP och dennes "kamrat" liggar fortfarande inspärrade på något mentalsjukhus på Luna (spelet vara Mutant C i detta fallet). I DoD5 så har jag likaså riktigt roligt med en gammal i det närmaste psykotisk gubbe som med sin gamla vän sysslar med en massa nekrologi. Så länge det finns kontinutet i det som görs och det bara inte är ett plötsligt utbrott av psykos tycker jag det är helt okej.
Det är en balansgång. Självklart måste man inte skräddary karaktärer helt efter kampanjen, men å andra sidan så behöver man inte heller ta med karaktärer som man vet är helt olämpliga för kampanjen.

Som spelledare kan jag ha ett antal händelser planerade och jag hoppas att få en chans att använda dem för att de skulle ge ett intressant spel. Då är jag inte så villig att släppa in karaktärer som jag vet kommer att resultera i att gruppen efter en timme är hatad, efterlyst och på flykt för resten av kampanjen. Även om spelarna tror att karaktärerna kan vara roliga så ger det sämre spel i längden.

Klon

Hero

Jo, det går kanske inte så bra med karaktärer som inte alls går ihop med den kampanj du tänkt dig som SL.

Där är det ju, som du säger, en balansgång. Fast jag tycker inte det är en som helt och hållet är så avgörande för om det skall vara lyckat eller ej som jag tror att du gör. Ibland kan det leda till att det blir dåligt, men inte nödvändigtvis. En sak som jag dock måste hålla med om är att det kanske blir en aning jobbigt som SL, och kanska lite tråkigare om det var saker som man tagit sig tid att klura på och tyckte var bra.

Det där med att det skulle vara dåligt att RP's skulle vara efterlysta och hatade är väl inte så mycket en nackdel, annat än om det förstör allt vad du planerat. Ofta brukar det ju gå att anpassa det lite, kanske kan det ske på en annan plats istället, där de åtminstone inte är hatade och dit efterlysningen inte riktigt nått ännu, det kan ju ligga där som ett hot i bakgrunden istället då.

Nåja, nått sånt i vilket fall :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

Fast jag tycker inte det är en som helt och hållet är så avgörande för om det skall vara lyckat eller ej som jag tror att du gör.
Det är bara avgörande när det blir extremfall. Jag vill inte ha illdådare i en kampanj som är tänkt för hjältar, men däremot kan jag tänka mig skojare i samma kampanj.

En sak som jag dock måste hålla med om är att det kanske blir en aning jobbigt som SL
Tvärtom, det finns inget som är enklare att spelleda än när karaktärerna illdådat och måste fly hals över huvud. Däremot så blir det ganska tråkigt och enformigt...

och kanska lite tråkigare om det var saker som man tagit sig tid att klura på och tyckte var bra.
Jo, det är mest det som är tråkigt. Det blir tråkigare spel för spelarna och tråkigare för spelledaren. Personligen så tycker jag att spelare som begår korkade illdåd bara för att de är trötta/uttråkade/whatever är respektlösa, både mot sina medspelare och mot spelledaren. De investerar tid, intresse, energi, kreativitet och ibland pengar i spelandet och om man förstör för dem bara för att det för ögonblicket verkar kul är ungefär lika kul som drastiskt destruktiva practical jokes (typ slänga massor av surströmming i kompisens brevlåda när han ska vara bortrest tre veckor och sånt).

Klon

Hero

"Det är bara avgörande när det blir extremfall. Jag vill inte ha illdådare i en kampanj som är tänkt för hjältar, men däremot kan jag tänka mig skojare i samma kampanj."

Begripligt. Fast det funkar likaså med illdådare, bara de har vett nog att hålla sig i skinnat då det gäller, eller om de kanske under äventyrets gång blir mer och mer "hjältelika" i sin moral.

"Tvärtom, det finns inget som är enklare att spelleda än när karaktärerna illdådat och måste fly hals över huvud. Däremot så blir det ganska tråkigt och enformigt..."

Kanske lite att ta i. lite enklare finns det allt :gremsmirk:

Omotiverade våldshandlingar är väl det jag stör mig på mest. Att man förstör något som var genomtänkt med en stunds illdåd bara för att det verkade kul just då är inget jag uppskattar hellre. Nej, där är våra åsikter riktigt samstämmiga

Troberg

Sinister eater

Fast det funkar likaså med illdådare, bara de har vett nog att hålla sig i skinnat då det gäller, eller om de kanske under äventyrets gång blir mer och mer "hjältelika" i sin moral.
Det brukar gå åt andra hållet...

Kanske lite att ta i. lite enklare finns det allt
Näpp, det är så enkelt det kan bli, det spelar sig praktiskt taget själv.

Klon

Hero

Att det brukar gå åt andra hållet var inte så viktigt i sammanhanget, det var bara en möjlighet som fanns där.

Ska väl passa på och ge ett exempel på något som kan vara minst lika lätt att spela. om inte lättare sen, nämligen fylla eller nyttjande av någon drog. Detta brukar vara tämligen lätt att spelleda eftersom åtminstone de spelare jag spelar med kan driva det frammåt då utan minsta besvär, liksom det inte är det minsta bekymmer som SL att komma på något finurligt i en sådan situation.

Än om det är enkelt så finns det enklare...