Häftigt
Systemet med stunts är ju skitabra! Det aktiverar ju verkligen spelarna att hitta på kreativa lösningar i striden. Hur filmiskt som helst. De flesta superhjältestrider i mina gamla marveltidningar brukade förresten se ut så där, särskilt påhittig är ju spindelmannen, som brukar ta till alla möjliga trick under striderna, till exempel.
(Även Indiana Jones är en typiskt påhittig kille)
Verkligen ballt att du fokuserar på det. Det skulle funka bra i CCC förresten.
Frågan är bara hur du vill att kortsystemet skall funka.
Rent spontant kommer jag på den här Black Jack-varianten:
- SL bestämmer en A-faktor. A står för "avvaktande", och ju högre A, desto oftare blir det lika.
- Båda parter lägger upp två kort framför sig, ett dolt och ett synligt, från talongen. Det synliga kortet är utgångsläget. Den som har lägst antas ha fått ett taktiskt övertag. (Om du vill kan du införa en variabel i stil med "Rutin" som kan modifiera detta neråt, så att ungtuppar och hetsporrar sällan får taktiskt överläge)
- Sedan får man fem kort på handen.
- Båda får först ta och kontrollera sig genom att slänga valfria kort, om de så skulle vilja.
- Därefter så deklarerar den i taktiskt underläge namnet på en eller flera sviter, tex "hjärter och ruter" och efter honom så blir det den i överläges tur. När båda gjort det så visar man vad man har för kort. Man vänder även upp det dolda kortet.
- Kort som inte är med i de sviter som kombatanterna har deklarerat tas bort. Kom ihåg att motståndarens sviter även påverkar dig.
- Om du har fått en summa lägre än ditt FV, men mer än A-faktorn så har du träffat. Effekten blir ditt resultat.
- Om du har fått 21 så är det en perfekt träff.
---
Man får massor med möjligheter att finta och trixa i det här systemet. Särskilt får man en möjlighet att reagera på vad den andre gör, det saknar jag i sax-, sten- och påse-system. Man kan ju deklarera på så vis att man hamnar väldigt lågt, och sedan lita på att motståndaren väljer sviter som man själv har bra kort i.
Dåliga personer har särskilt goda möjligheter att klara sig undan skador från otaktiska motståndare om de drar in alla fyra sviter i spel. Då nästan garanterar man att ingen kommer under 21. Typisk fly undan-taktik. Skall man vinna över en sådan fegis måste man kontrollera sig ordentligt först. Men då kanske man å andra sidan blottar sig för en överraskningskontring? Bäst att vänta tills man har fått ett utgångsläge som passar en...
/Rising
som inte har några kort här, men tror att det skulle funka. Särskilt eftersom FV hamnar mellan 1-20 som man är van vid, och därför inte behöver tänka på ett väldigt annorlunda sätt bara för att man har ett takiskt stridssystem.