Nekromanti Roliga kampanjer på gång?

Lite nyfiken bara om det är någon som har några roliga Eon-kampanjer som de vill dela med sig av. Det kan handla om kampanjer man antingen har agerat som spelledare till eller deltagit som spelare i. Intressanta frågor att besvara skulle kunna vara exempelvis:

Vad handlar de om?
Var utspelar de sig någonstans?
Vilka moduler används?
Vilka karaktärer gestaltar spelarna?
Finns det några extra intressanta spelledarpersoner och i så fall varför?
Några ihågkomstvärda stunder att berätta om?

Ta din chans och dela med dig av din beskärda del av Eon!

Bobokhrull

Veteran
vi spelade en lång kampanj i Mundana en gång i tiden, vår sl hade en massa konstiga upptåg för sig som gjorde att det var intressant hela tiden.
det roliga var att spelgruppen bestog av: En dvärg av klan gohr, en Pyar alv, och en vanar.
dvärgen var typ tirakbaneman alven var riddare och vanaren var magiker från legio colonan.
men det gick bra ändå alven o dvärgen höll sams så gått det gick men det skapade också en del roliga konflikter.
i kampanjen så hade vi som primär uppdrag att utreda en grupp elaka typer som härjade i nimto bro. till spelarnas hjälp hade dom en man från ett land långt bort som spelledaren hittade på.
det som gjorde det så intressant var att alteftersom rollpersonerna blev bättre så blev utmaningarna svårare och det fanns hela tiden ett sorts liv i kampanjen men när vår sl tröttnade så blev det ett snöppligt slut.

om du vill tala med spelledaren som hade hand om kampanjen så får du tala med kingkromm han är här på forumet ibland.

General

Veteran
Kan ju berätta om när jag och min kamrat skulle leda bort ett uppror som var riktat mot byns stadshus...
Ja... det var väl inte exakt nån kampanj men det var väldigt spännande.... :gremcrazy:...

Det började med att jag, dvärgamagikern Krask och min trogna kamrat till riddare gick in byn och såg bönderna stå där o hojta mot stadshuset... Jag gjorde mitt bästa för att skrämma bort bönderna så jag utformade en besvärjelse på min kamrats svärd och det fattade eld... Upprorsledaren, en bonde som bar en hö-gaffel stod längst fram och blev skrämd av riddarens flammande svärd och ryggade tillbaka... Riddaren sade: Dra er tillbaka ni enfaldiga bönder!
Ledaren sade: Nej! vi står för vår sak...
- Då blir jag nog tvungen att rensa upp här då... sade riddaren...

Han red ner de första 5 medans jag ställde mig lite avsides...
När riddaren skulle gå ner från hästen så snubblade han på marken och trillade handlöst... bonden stack sin hö-gaffel rakt i skölden på riddaren... men gjorde ingen större skada...
När han nu ska resa sig så vrickar ha nfoten och faller igen...
samma procedur... han ticker med gaffeln...missar....
- reser sig igen... men blir för hastig med att attackera och
och dunkar sig själv i skallen med skölden... :gremsmirk:...
faller igen... svimmar ....bonden avslutar honom med några stick.... Jag står 20 meter bort och skriker: NEJ!
han kastar gaffeln mot mig och sätter mig rätt i magen.

Står kvar i 3 rundor och förblöder....

:gremsmirk:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har en

"Vad handlar de om?"

Just nu lär bara rollpersonerna känna varandra och sin hemtrakt men så småningom så är tanken att de ska bli inblandade i intrigerna vid Calnias hov i Consaber.

"Var utspelar de sig någonstans?"

I grevskapet Seredan i norra Consaber och vid Calnias hov. Så småningom är det tänkt att rollpersonerna antingen ska hamna i Periene eller på någon av Consabers kolonier i övärlden.

"Vilka moduler används?"

Consaber, Riddaren, Mundana, Monster & Varelser och Religioner. Det är inte helt otänkbart att jag kommer att använda fler längre fram i kampanjen.

"Vilka karaktärer gestaltar spelarna?"

En sabrisk greveson, två jägare, en rådgivare och grevesonens syssling ifrån Tokon.

"Finns det några extra intressanta spelledarpersoner och i så fall varför?"

Den hårde greven som är far till en av rollpersonerna. De mest intressanta personerna finns dock vid hovet och dessa har de ännu inte träffat på. Skurken och hans barn är annars en rätt trevlig samling.

"Några ihågkomstvärda stunder att berätta om?"

Inte så många eftersom vi påbörjade kampanjen förra helgen. Grevesonen är iallafall ständigt förföljd av en massa unga damer som vill gifta sig med honom vilket han tycker är rätt plågsamt.

Några av mina kampanjer [spoilervarning]

För att föregå med gott exempel får jag väl ta och svara på mitt eget inlägg.

Spelleder för tillfället hela fem stycken kampanjer samtidigt. De är upplagda så att de utspelar sig under en längre tid med en del tidshopp och kan därför utan problem ligga på is ett tag medans man spelar någon av de andra kampanjerna. Några av kampanjerna har spellats sen jag började spelleda Eon vilket var för typ 4 år sedan

Nedan följer en redogörelse över ett par av mina kampanjer:

1. Sorgernas brunn
Det klassiska äventyret från neogames som numera är färdigspelat efter dryga två års av spelande. Jag vävde dock in det hela i min bakomliggande kampanjidé med bland annat en elak nekromantiker furste i bakgrunden av det hela. Han var den som tipsade Roanita om sorgernas brunn. Han klädde även ut sig till en gammal sliten samoriman som gav rollpersonerna en "helig" dolk att dräpa demonen med (som de givetvis skulle lämna tillbaka efter användandet). Då de mycket tack vare dolken lyckades dräpa demonen så fängslades dennes själ i dolken vilket de förståss inte hade ringaste aning om. Dolken gavs sedan tillbaka till den gamla samorimannen och vips så hade han den sista ingridiensen han behövde för att utföra lite hemska ritualer... (detta kommer sedan leda till ett återupprepande av "De dödas krig").

Rollpersonerna var/är följande:

Berthrand Besvärjaren (kallad "Brännaren") - en ung (17år) och tämligen misslyckad magikerlärling från Asharien. Brände nästan ner halva Nada efter ett misslyckat avledningsförsök vid fritagningen av Dubbel-Lamar. Numera en lärling till Belkor Gulik och även bitter rival med Maxander. Befinner sig för tillfället uppe i Hekatomben (se Codex nummer 18) på expedition med Maxander och under ledning av den samme :gremwink:
Har lyckats att personifiera sig som Saalmans (eldens ande hos nomadbefolkningen) utsända hos en av ashariens nomadstammar mycket tack vare sin pyrotropi. Är för övrigt något av en mytoman som talar om hur han "dräpt såväl drakar som demoner". Hörsägnen förtäljer om honom som en 2 meter lång man med långt skägg och brinnande ögon som i en enkel handgest kan bränna ner hela byar.

Tlaar Väldig barbarkrigare av Kragg. Son till en av hövdingarna i kraggbergen som flytt undan allt kommande ansvar som eventuell hövdning. Bodde ett par år i Daggbacken och jobbade som utkastare på gästgiveriet "Fyrklöven" där. I Daggbacken blev han dessutom bästa vän med misslan Vissla. Lyckades bland annat med bedriften att besegra ledaren för rövarbandet Korpens Skugga - Boris Våldsverkaren efter att utmanat honom på envig (detta var i själva verket Boris andre mans förslag - ett trick för att själv kunna snuva åt sig platsen som ledaren!)

Efraim av ätten Leijon En enkel och mycket religiös zorianmunk (fick typ 20 i Qadosh från början i karaktärsskapandet!). Är den bortglömda broderna till självaste Herr Ivian. Kompetent helare men blyg och fumlig mot de av det motsatta könet. Hans och Tlaars interaktioner och samtal om bland annat kvinnor och "avlande" gav upphov till mången skratt.

Vissla av Daggbacken En missla vars far äger Fyrklövern i Daggbacken. God vän med Tlaar. Är en så kallad "lekare" en missle variant av bard, gycklare och pajas. Har en naturlig talang för magi för improviserad magi och jagas därför av Vitsippa som önskar "fostra" honom till lite vett. Har numera åtagit sig uppgiften (som hans släkt haft i måga generationer) att vaka över en gömd dal i Sunarisskogen där det finns en massa enhörningar.

Logan "Slaghöken" En flykting från Damarien som numera jobbar som legosoldat. Hans far var tidigare en general åt den forna konungen men han blev senare anklagad för förräderi och avrättad efter att omtolkat order i bondeupproret. Logan (som då hade ett annat Damariskt namn) var då en sergeant som i och med detta kom att bli ärkefiende med den kallblodige Kapten Vorsel av Nattgardet. Logan dödades av demonen i Sorgernas brunn men återupplivades av Efraim genom gudomlig ingripande.

Anja En relativt fattig dotter till en av ätten Sol och månes baroner. Hennes familj är bankruppt och har stora skulder och hon kan således inte vänta sig något arv. Hon har därför kommit att bli något av en tjuv och a la Lara Croft äventyrare/gravplundrare. Hennes skatter spenderar hon på smycken, klänningar och till att restaurera deras gamla familjegods.

2. I Vargens spår

Handlade om henéaalven "Vargbroder" och dennes problem i att förenas med sina stammfränder. Han föddes nämligen av en mäktig schamankvinna som efter en vision hon fått lät honom fostras av en männsklig fosterfar (dock efter att ha undervisat honom om de alviska vägarna, hon dog sedan under födseln). I sitt mandomsprov så dräpte han en ulv vilket också gav honom ett särskilt djupt själsband - han fick även förmågan att kommunicera med vargar!
Han gav sig av till södra sunari efter att ha deltagit i en del av "Sorgernas brunn" äventyret. Där möttes han med stor misstänksamhet av sina fränder. Han fick bland annat genomgå en hel del tester innan han ansågs som värdig att delta i jaktlaget (räddade bland annat två henéabarn från en dvärgsnok samt dräpte ett hyggelmonster!).
Han mötte en stor rival i jaktlagsledaren "Björntand" som visade sig vara mycket aggresiv, hård och nästan tyranisk. Det visade sig dock senare att Björntand korrumperats av schamanen "Sårbrand" - som lurade honom att som mandomsprov döda den vildsinta och skadeskjutna björn som dräpt hans föräldrar. Således kom hans själsband att bli till en mycken ilsken ande.
Det hela urartade i en duell på stock mellan Vargbroder och Björntand (dock inte förrän efter 10-15 spelmöten!). Så kom det sig att Vargbroder blev jaktlagsledare. Kampanjen har dock fortsatt i ytterligare ca 15 spelmöten och har tagit sig vändningen att han bildat en ny flock av så kallade "Vargryttare" som har en allians med en av ulvstammarna och därför tillåts rida på deras ryggar. Han har mött svårigheter i såväl dvärgar och tirakerna i bergen såväl som hos en av grannflockarna dsk. "Skuggvandrarna". Dessutom har han med sin nya flock fått handskas med massa kuradiler på vift (efter att de jagats iväg från en urgammal ondska under de svarta tornen) samt tvingats söka ett enhörningshorn på vift i en av lamaias tempel... Att han fortfarande lever är näst intill ett av spelledaren relativt oredigerat under - möjligtvis kan hans harnesk av hyggelmonsterskinn ha en bidragande orsak...

Övriga karaktärer i kampanjen var:

Ottilia "Svartdräpe" en ung kvinna vars bondefamilj dräptes efter att ha motsatt sig en av ätten Silversparres fogdar att betala dubbelskatt (dubbel då familjen redan betalade skatt till ätten Leijon= gården låg på Leijonsmarker fast på gränsen till Silversparres). Hon sökte upp denna fogde och efter att ha lurat honom att vara en glädjeflicka (vilka han hade tycke för) så lönnmördade hon honom. Hon identifierades dock som mördaren och tvingades fly då hon förklarade fredlös och ett pris i guld sattes på hennes huvud (fogden var nämligen kusin med självaste Hertig Amirro). Hon flydde, jagade som hon var av prisjägare, enda till "Sista byn" på gränsen till södra sunariskogen där hon gömde sig i en av jordmoderns kloster. Där fattade hon snart intresse för Vugs ordern då hon dels fann dem nobla och dels önskade lära sig hantera vapen. Efter mycket tjat och efter att visat sig ha talang så fick hon påbörja träningen för att bli en av Vugs svärd. Hon hann dock aldrig fullfölja innan hon uppsöktes av prisjägare och tvingades fly ut i sunariskogen - det var där hon träffade Vargbroder! Efter en del avklarade äventyr återvände hon dock till klostret och blev så småningom en fullvärdig medlem av Vugs orden.

Gnolis av Daggbacken Broder till Vissla (ovan). Missla med musikalisk talang. Lämnade byn för att söka sin förlöpta äldre broder - samt söka äventyr. Mötte en gammal sliten ulv på vägen som han räddade från ett törnesnår som denne ramlat i. Den mycket annorlunda ulven, som han kom att kalla "Skrankelben", talade vis männsklig tunga och de kom att bli resekamrater. Slutligen ledde hans sökande honom till sunariskogen där han stötte samman med Vargbroder och vargryttarna vilka han kom att bli vänner med. Är för övrigt en så kallad "drömmare" dvs. att han i sina drömmar får visioner om kommande händelser. Oturligt nog har han sällan vet nog att förtälja någon om sina drömmar...

Lea En asharisk kvinna (från Västerbrygga) och rumlare som efter en hemsk barndomsupplevelse (våldtäckt) allt som oftast sökt bot för ångesten i fyllan. Träffade dock som städat barn Liara Seleina (hon som uppfann den alviska brottningen). Denne förbarmade sig över den stackars ungen och gick med på (förutsatt att hon tvättade sig ordentligt och iklädde sig en dyr alvisk klänning! :gremwink:) att undervisa henne i Sunai Lyssa - så att hon inte skulle råka ut för samma sak igen. Efter en tid av träning så lämnade dock Liara henne. Sen dess har hon drömt om att få återse "riktiga alver" och begav sig därför till sunariskogen för att finna dessa efter att ha orsakat ett barslagsmål för mycket. Där gick hon naturligtvis vilse men räddades av Vargbroder med c:o!

Vidare spelleder jag en kampanj vid namn Skuggornas sten som handlar om guden Noxos hjärta och vad som är något av en nyckel till Obscurus palats djupaste hemligheter.

Spelleder även kampanjen Drakens barn som handlar om tiraker på frammarsch i Consaber (vilket Thalamur givetvis har sin beblandning i).

Har även precis dragit igång Sagan om Solens rike - en klassisk riddarkampanj i Soldarna bland annat behandlandes det kommande innbördekriget.

Nåväl detta blev nästan en liten uppsatts - men så har jag ju också föregott med gott exempel! :gremgrin:

Hoppas att ni fann åtminstone något matnyttigt eller intressant i mina erfaraenheter!

Eleas

Hero
"Ta din chans och dela med dig av din beskärda del av Eon!"

Tja, varför inte?

Spelat har jag gjort under ett flertal månader, under [color:\\"blue\\"]Ymir[/color] urtidsjättens misskundslösa SL-öga. Vi använder oss huvudsakligen av böcker som inspirationskälla, dock kan man väl hävda att grundboken, Krigarens Väg och Mystik och Magi skulle saknas om de inte fanns tillhands.

Kampanjen som sig kretsar runt en grupp mer eller mindre färgstarka personer, så för att beskriva kampanjen måste jag beskriva vår lilla posse.

Erianni
Klassiskt blont, vackert alvvåp. Erianni är en pyar - alv och dotter till en mäktig mecenat. Fadern sände ut henne för att finna upprorsmakaren Vrimzikiel, då denne tydligen skulle besitta information om en artefakt man kallade Köldens Hjärta. Dock var detta lättare sagt än gjort, då Vrimzikiel höll sig dold efter det att hans här blev slagen på flykten. Följdaktligen behövde Erianni nå till Vrimzikiel, och tog därför hjälp av...

Nicoz Menzier
Nicoz har säkerligen problem när det kommer till julklappshandel; hans släkt uppgår till drygt hundrafemtiotalet. Dock råkar den present hans broder traktar mest efter vara Nicoz huvud, och brodern råkar vara överhuvud för släkten. Därför har Nicoz tvingats lämna sin älskade hemma och undfly en stor grupp hyrsvärd, något han är synnerligen bitter över. Denna bitterhet var ett av skälen till att han tidigare kom att arbeta för Vrimzikiel, något som han nu fick ta konsekvenserna av.

Nicoz är en stor man, tungt rustad, men rör sig ändock smidigare än någon människa borde kunna. Hans häftiga humör döljer ett blixtrande intellekt, och för sin ålder är han en av de dödligaste fäktare som vandrat Caserion. Till uppträdandet är Nicoz hård, cynisk, spelat ouppmärksam och mycket hedervärd, men har ett kraftigt hjältekomplex och ett hjärta av guld. Detta visar han främst för Thizara.

Denelian
Hans fulla namn minns jag inte. Denelian är sanari-alv, också han med en käresta hemma och ett hjältekomplex av storlek Cheopspyramiden. Han är ung, ganska oerfaren men modig och äventyrslysten. Dessutom är han en jäkel på att sjunga, och kan en del biotropisk magi, vilket hjälper en del.

Sanari-alven arbetade till att börja med som livvakt för Erianni. Dock avslutade han sin tjänst under uppdragets gång, under mycket hårda ord.

När Nicoz kampstil är offensiv är Denelians uppbyggd på försvar. Även om Denelian inte är lika skicklig, brukar hans hjältemod och kreativitet närapå få upp honom på Nicoz' nivå i strid.

Thizara
Min rollperson. Femton år gammal cirefalisk flicka med underlig inställning till livet. Thizara är egentligen produkten av en profetia som hennes hertig till fader önskade tygla för sina syften. I sitt sökande av makt blev dock hertigen mördad, och Thizara flydde. Hon fann sig dock en ny fader ganska fort, fornkonungen Brendel av Danarth, och först på senare tid har hon lämnat hans hov för att bege sig ut i världen.

Thizara är liten och extremt bräcklig. Hon verkar avskärmad, drömmande, inte riktigt närvarande, och tycks veta saker få borde känna till. Numera har hon blivit gruppens egen maskot, något som hon inte har värst mycket emot, då hon besitter ett manipulativt stråk. Dock vill hon innerst inne sina vänner väl, även om hennes faders önskan är mer värd än dem.

Thizaras kraft ligger i att hon är en speciell sorts andebesvärjare. Hennes kraft är stark när hon väl släpper lös den, men gör att hon blir klart synlig på andeplanet.

Tanali
Depprockar-alv, tystlåten, en av Eriannis livvakter. Mycket skicklig, extremt smidig, föredrog knivstrid och att hålla sig dold. I vårt senaste spelmöte blev han dock sårad av en elak demonisk varelse och (för att göra en lång historia kort) besatt. Thizara, som kände på sig att något var fel, försökte stoppa honom, och stacks helt sonika ner, varpå Nicoz dräpte Tanali. Vila i frid, Tanali.

Eithene
Ännu en vacker alv med hjältekomplex, denna gång en kvinna. Eithene kan vara svår att ha att göra med men är vass på fäktning. Hon har svurit på att döda Vrimzikiel, vilket skapat en slags dämpad konflikt mellan henne och Nicoz' heder. Eithene visade sig även ha en älskare som nu dök upp besatt av en mäktig demon. Ouch.

Första Snön
Snön är Heneaalv, och till och med kortare än Thizara. Uppenbarligen har hon upplevt hemska saker i sitt liv - hennes blick tyder på det, och hennes ena öra har skurits av någon gång i det förflutna. I övrigt vet vi inget om henne.

Halarion
Eriannis livvakt. Thism, backar inte för något, älskar Erianni över allt annat, skulle dö för henne. Finns inte mycket mer att säga.

Kraggbarbarerna
Deras namn är Ylkrakh och Boll. Ylkrakh är hjärnan i gänget - vi estimerar att hans PSY ligger nånstans runt 6. Boll är regeltekniskt ett djur. Hans panna är konkav, och då och då samlas regnvatten i denna urgröpning och bildar en pöl. Våld, mer våld, och slutligen mest våld är vad de är bra på.

Jäklar vad det här blev långt - får nog korta ned det. Vad som hänt so far:

Nicoz var på väg med kraggbarbarerna då han fann en flicka, Thizara, som helt sonika låg och sov ute i isvidderna med ett par brutna revben. Efter en viss acklimatiseringsperiod (och en gravplundring) fann gruppen en större stad i Cazerion, där Nicoz broder hann upp honom. En massa blod senare befann vi oss utanför stadsmurarna, där Erianni och hennes posse väntade.

Rätt var det var hade vi begivit oss in i Mitheraskogen för att finna Vrimzikiel, allt på Eriannis önskan (en massa pengar hade nämnts). Hon lyckades med konststycket (alltför lätt) att förolämpa Nicoz' heder i farten - detta ledde till att han ledde gänget vilse för "omförhandlingar". Det blev kallare och kallare, kylan ville inte ta slut.

Ett par dagare efter försvann Morollan, en av Eriannis följeslagare och vänner. Hans styckade kropp återfanns senare uppe i en trädkrona, vilket upprörde henne. Thizara hade nu blivit vän med Erianni, och försökte stävja problemen mellan henne och Nicoz, dock förgäves.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser delades sällskapet. Ena gruppen, Nicoz och Denelian, mötte Första Snön och Eithene, medan Thizara, Erianni och Halarion mötte en grupp uråldriga Sanarialver som häckade i ett torn i mitten av Mithera. Dessa var väldigt roade av Eriannis försök att tala sig ur situationen, och informerade gruppen att de var tjuvpack, nu fångar och förmodligen snart döda.

Dekadens är definitivt ett svagt ord för att adekvat beskriva tornets befolkning. Åtta sanarialver härskade där, varav den främste var Teveletion Stålhand, så kallad för att hans händer var ersatta av konstruktioner i metall. Han var känslolös och mer eller mindre en naturkraft - det var hans underhuggare som var värre, då de var mer oförutsägbara.

Till dessa hörde den alltid leende Sasannarion, som Thizara hamnat i mental duell med under deras tillfångatagande; första gången hon någonsin besegrats i strid vilja mot vilja. Honom kom Thizara genast på kant med, särskilt när han började släpa med sig Erianni till sin kammare. När hon kom ut var hon tydligt traumatiserad, och Thizara, som tidigare mött Sasannarion i andestrid, var därmed fast besluten att straffa honom. Problemet var att hon, trots sin avsevärda själsflamma, var den svagare av de två. Detta hindrade henne dock inte från att hota Sasannarion till livet, något som han fann omåttligt underhållande.

Teveletion, som insåg Thizaras potential, lovade flickan att låta hennes vänner leva om hon tjänade honom. Hon gick med på det, men tortyren av dem fortsatte - när så Eriannis tjänare Ottar nästan slukades av en demon under ett experiment, fick Thizara nog. Hon väntade till dess att Teveletions försvar angreps av en rival. Då hon fick gå fritt genom hela tornet, befriade hon sina vänner, och de flydde ut genom ett fönster. De fann sina hästar, sin utrustning och sin packning, och i den mördande arktiska stormen satte de upp och gav sig av.

De kom ut till porten, inte längre. Därefter vände de sig om för att få syn på de åtta sanarialverna, som oberört betraktade dem.

Dessvärre slutar vi här; i annat fall hade inlägget blivit för långt. :gremsmirk:

--
Björn

"Vad handlar de om?"

Vad Rp får lust att ta sig till. Annars är huvudhistorien centrerad till en okänd gudom...

"Var utspelar de sig någonstans?"

Mest i Soldarn/Asharien

"Vilka moduler används?"

Asharien&Soldarn, krigarens Väg, M&M, Lite Monster&V.

"Vilka karaktärer gestaltar spelarna?"

Den mest intressanta frågan.
För de som inte föjlt tidigare inägg, en tirak, marnakh, en väldig krigare. En mänsklig vapenmästare som på senare blivit deprimerad. En missla som råkat ut för permanent tomteförbannelse - dvs aggressiv o otrevlig.

"finns det några extra intressanta spelledarpersoner och i så fall varför?"

Flera. Då kampanjen pågått i mer än ett år finns det en hög SLP som påverkar spelet. Den viktigaste är en kvinna som heter Helena. För de som inte läst tidigare kan jag säga att hon är egensinnig, lite elak, romantisk och självständig. Hon bröt handen på en RP en gång o kom undan med det!

"Några ihågkomstvärda stunder att berätta om?"

Hur många som helst. När jag pratat om vår kampanj med andra människor har de mest tyckt att jag borde skriva en bok av det....kanske jag skulle?