Hej. Nån som har tips på en rolig/originell spökencounter? Det ska vara nån sorts icke-kroppsliga odöda i en dungeon. Medelsvår-svår och partyt är lvl cirka 5-6. Tack på förhand.
Hmm, det är en svår begäran du har, då utbudet av spöken är ganska begränsat. Egentligen skulle jag vilja hävda att temaencounters är svåra i största allmänhet, men i alla fall.
Jag har gjort ett försök, men vet inte om det når upp till dina förhoppningar. Så här tänkte jag i alla fall:
Terräng: Förslagsvis kan encountern ske bland korridorer eller andra trånga utrymmen där spökena kan utnyttja sin "phasing" så mycket som möjligt och samtidigt isolera spelarna.
Taktik: Phantom Warriors delar upp sig i en eller två grupper och slåss nära varandra för att få större chans att träffa (se deras stats). Wraitherna stör spelarna ytterligare genom sina auror. Synka "Touch of Madness" (som sänker motståndarens Will) med Trap "Haunts Ghostly Possession" för ytterligare störningsmoment.
Sammanfattning: Jag har inte speltestat encountern, men på pappret ser det ut som en riktigt störande och alternativ utmaning. Med rätt terräng kommer spelarna ha svårt att fokusera på fienderna, samtidigt som de uppehålls av otaliga kontrolleffekter. Under tiden slås de sakta men metodiskt i småbitar av de svagare spökena, aurorna, samt av sina egna krafter (Båda Wraithsen samt Trap Haunten kan vända spelarna mot varandra).
En kommentar om svårighet: Som sagt inte speltestad, men... Levelvis borde detta vara en svår encounter. Med rätt terräng kan den bli riktigt tung. Eventuellt kan den behövas försvagas, men min egen erfarenhet är att spelarkaraktärer nästan är odödliga, så jag vet inte ^^.
Alternativ
En annan möjlighet skulle vara att lägga in några Shadar-Kai (MM 230-231) i blandningen. Dessa är inte spöken per se, men passar ganska bra bland dem, både tematiskt och taktiskt. Naturligtvis skulle terrängen bli annorlunda med dem, då trånga utrymmen är... tja, mer besvärande för saker som inte kan gå igenom väggar ^^, men i alla fall.
En idé är att skoga "insubstantial" och helt enkelt lägga in 50% fler monster istället.
Mer tillfredställande för spelarna.
Nu minns jag inte på rak arm om några av ovanstående monster orsakar "weakened"; men kan ta tillfället påminna om att "weakened" plus "insubstantial" lika med extrem frustration och tristess.
Don't do it kids. Kör aldrig monster med insubstantial och förmågan att utdela weakened i en och samma encounter om du inte vet precis vad du gör...
(Och ja, jag vet att 50% fler monster bara lägger till 50% mer hp; medan att lägga på insubstantial ökar mängden fiende-hp med 100%. Mitt förslag är dock avsiktligt - fler fiender med färre hp frontlastar encountern vilket gynnar monstren. 50% fler monster innebär 50% fler fiendeattacker vilket mer än väl kompenserar för "bortfallet" av 50% fiende-hp... )
Nej, det är "Wraith" som orsakar "Weakened", inte "Mad Wraith". Den är störande på andra sätt ^^.
Du skulle alltså inte rekommendera en encounter med 7st Wraiths som en Level 7 encounter? En encounter där samtliga monster kan orsaka "Weakened (save ends)", har "insubstantial" och, som grädde på kakan, har Regeneration!
Kan det bli roligare!
Nä, men i alla fall, jag ska komma ihåg din varning.
Mina spelare hatar ju wraiths på grund av den omtalade insubstantial+weaken+regen-grejen, men jag kan inte hjälpa att älska dem för konceptets skull. Jag får använda dem med måtta, dock, så inte spelarna får spel, och det var så jag upptäckte att wraiths och spectres kompletterar varandra bra.
Spectrens spectral barrage gör nämnligen folk prone, vilket wräjjten sedan kan utnyttja med sin extraskada vid combat advantage. Servile-ghost-minionsen från Open grave verkar också intressanta; de har en aura som gör folk vekare mot Fear, så om man kombinerar servile ghosts med en boss som har Fear-attacker, tex en Wrath Spirit eller en Pale Reaver Lord, så har man en schysst synergi.
Sedan kan man alltid fluffa om saker; en Direguard Assassin har ju skyhög nazgûl-faktor redan, sånt bös borde funka i spökencounters, det är ju bara att beskriva dem som något mindre fysiskt än den är tänkt.
Ta tex följande encounter, som jag satt ihop inför en långt framtida potentiell scen i min kampanj:
Legions of Toldoth (lvl 11 for 4 PC’s)
Podarkes, oblivion wraith (lvl 13 brute)
2 direguard assassins (lvl 11 skirmisher)
1 vortex wraith (lvl 9 soldier)
= 2400 xp
Det kan nog bli ett hållbart spökencounter, tror jag.
Jag tror man ska undvika att ha insubstantial-varelser som elites dock, för de blir så sjukt sega då. Bossmötet i min första dunge tex, var en Deathmaster-Wräjt med vandöda minions. Nu löste det sig för att den var benägen att fly för att åkalla nya tjänare om dess minions fick stryk, men om rollisarna faktiskt skulle gått in för att döda den...gaah vilken grinding.
Jag tror det är bättre, rent generellt, att använda insubstantial-varelser som underhuggare åt köttsliga väsen, helt enkelt. Men enstaka rena insub-encounter borde fungera, det här kändes rätt bra för mig tex, när vi spelade det:
Great Maze (Lvl 3)
2 spectres (lvl 4 lurker)
2 wraiths (lvl 5 lurker)
= 750 xp
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.