Nekromanti Roliga stunder...

Eta Cassiopea

Veteran
De tar aldrig slut... och denna gången är det jag som bara MÅSTE berätta om en inledning som sabbade en seriös spelkväll...

Vi skulle spela D&D, och spelledaren, en ganska humoristisk sådan inledde kvällen mot en av spelarna som hade en alv som rollperson.

"Du vaknar upp i en låda. Du har en svart åtsittande dräkt med dragkedja för munnen! Du hör en röst utanför: -Bring out the gimp...!"

Alla låg dubbelvikta, sen kollade vi på film istället för det funkade inte att spela.. hehe...

Cheers!

/Tobbe

Rickard

Urverk speldesign
Efter en hård eldstrid mitt i natten så befann sig alla i ett ösregn och området var upplyst av två brinnande bilar. Spelarna spelade poliser och hade lyckats få en överlevande bov..

(Nybörjarspelare) - Jaha, då har jag dragit på honom handbojorna och han ligger framåtböjd.. Jag drar min batong och säger "Nu ska du få!"..
* Vi andra börjar dra lite på smilbanden och fnissa *
(Nybörjarspelare) - Vänta nu..
* Han tänker igenom läget *
(Nybörjarspelare) - Batong, handbojor.. Vad är det här för porr-rollspel egentligen? Vad heter rollspelet?
(Spelledaren) - In the dark.

Vi blev tvungna att ta en paus för allt skrattande.. Det var inte lätt för mig som spelledare att försöka få det seriöst igen..

Annars har vi tillfällen då spelledaren börjar reflektera över bristerna eller felaktigheter i rollspelet eller till och med sitt eget äventyr.. Kan ge ett exempel, fast jag kommer inte riktigt ihåg hur det var..

Spelledaren hade i alla fall hittat på en värld "on-the-fly" och vi skulle spela hjältar i en fantasyvärld.. Vi började få ett uppdrag och spelledarens monolog löd något som "...och ni ska ta er till denna stad som ligger på andra sidan kontinenten... eller va fan.. Varför ska man alltid resa i fantasy? Så är det ju alltid så.. Det blir jordbävning och kontinentalplattorna förskjuts så att ni hamnar precis vid den andra staden.. eller... äh, kan vi inte göra något annat?"

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s spelgäng har en rätt snuskig fantasi och förknippar (gärna) allt med sex

Greymourn

Swordsman
Annars har vi tillfällen då spelledaren börjar reflektera över bristerna eller felaktigheter i rollspelet
Typ var och varannan gång man spelar...

DoD-91 där ingen Rp har tyngre vapen än ett kortsvärd och inser att motståndaren i fullrustning är odödlig...

För att inte tala om första gången en rp drabbades av en mindre blödning första gången och blödde till döds tre fyra minuter senare..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Pinsamma ordmissar

Jag minns fortfarande då spelgruppen jagade sin galna, attraktiva och övercybrade storasyster, Miyoko, i Los Angeles. En av spelarna var mycket stolt över att han genom sin psykologlicens lyckats skriva ut lugnande medel i sprutform vilket han planerade att använda på henne.

Så under en scen när Miyoko står och slåss i närstrid med en av dom andra rollpersonerna så utbrister Neds spelare (han med sprutan) "Jag sticker in den i rumpan, och pumpar henne full med gojs!"
Ingen runt spelbordet kunde hålla sig, och jag tror att ermine försvann ner under bordet i en skrattsalva.

/Naug

Storuggla

Champion
Underligheter

De tre poliserna stegar in i cellen för att tvinga ur fången information om när nästa sändning smuggelsprit ska dyka upp. En av dem, den största av dem, glider fram till den stackars fången, tar honom i nackskinnet och ylar "Ere du som snott min cykel eller?".
Hårda killar åker inte bil, de cyklar.

Rollpersonerna är på jakt efter Mr Ewing som försvunnit spårlöst.
SL: "Jo, det står en polis lite längre bort."
RP: "Okej, jag går fram och visar bilden på Ewing och undrar om han sett honom."
SL (som polisen): "Den där? Njaaa... jo, nu när du nämner det, honom har jag sett."
RP: "Okej, tack, hej då."
SL: "...va? Går du?"
RP: "Ja."
Stort stön runt bordet.

I rokugan finns det folk som är maho-tsukai's, svartkonstnärer. Eftersom det tydligen är jobbigt att säga Maho-tsukai så brukar vi korta det till maho oftast.
Rollpersonerna har just träffat en man som i deras ögon verkar suspekt.
RP: "Är han macho?"
SL: "Öh... lite väl..."

Fan vad trist vi har...

Storuggla, har nog inga bra citat att komma med

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Följande är jag själv skyldig till:

Jag spelade ett Tungt och Dystert[TM] goth-äventyr på ett konvent för ett år sedan. Efter att ha jagat ett spöke in i en korridor som slutade i en vägg och inte kunna hitta någon så frågade jag SL:

"Om jag var en ninja, var skulle jag gömma mig då?"

Det var döden för det äventyret. De andra spelarna låg och skrattade i en kvart, och därefter var goth-slottet inte så dystert längre. :)

Berserk

Warrior
Vi spelade ett äventyr i DoD 4 där en person hade fått sina barn bortrövade. Vi hittade en person misstänkt för medverkan och tvingade ur honom namnen på de, enligt hans utsago, två tjuvarna. SL hade problem med att snabbt improvisera fram två namn, och som hjälpsamma (och snabbtänkta) spelare gav vi honom genast förslag.

- Bill och Bull?
- Piff och Puff?
- Kling och Klang?
- Knocke och Smocke?

För vart och ett av förslagen blev det mer och mer absurt och skrattsalvorna tilltog allt eftersom!

- Kalle och Hobbe?
- Bröderna Lejonhjärta?

Det hela började spåra ur allt mer och den besvärade SL hade förlorat kontrollen över situationen totalt. Förslagen bara haglade in och blev bara mer och mer sjuka.

- Jim&Jill?
- Hennes&Mauritz?

När jag föreslog att de två rövarna skulle heta "Biltema" föll en av spelarna av stolen och blev liggandes på golvet, klagandes på magsmärtor meden han kippade efter luft. Själv hade jag alldeles stela käkmuskler och alla bara flämtade och försökte koncentrera sig på att andas.

Vi har nog aldrig skrattat så mycket under något möte, med eller utan rollspel. Hela processen tog väl sina modiga 15 minuter att ta sig igenom, och skrattattackerna återkom ännu länge efteråt bara någon nämnde Jim&Jill. Ännu orsakar minnet av detta möte många hjärtliga stunder.

Det är ju det jag alltid har sagt... Det är farligt med dålig humor!

Feuflux

omjonasson.se
Kan väl bidra med ett riktigt lågvattenmärke i humoravseende. Fast vi skrattade hur mycket som helst i alla fall.

Prolog:
Vi 4 rollpersoner har tagit oss in på en fest på slottet för att spöa upp kungen och pumpa honom på information (det blev dock inte riktigt så, men det är en annan historia). Jag har tillfälligt joinat teatersällskapet som ska uppträda, en av oss är förklädd adelsman (den riktiga adelsmannen hade vi ihjäl för ett bra tag sedan...) och de 2 andra är tjänare till honom.

Action:
Magikern (som är en av de förklädda tjänarna) ska kasta osynlighet på sig själv och den andre tjänare för att sedan smyga iväg till kungens rum. Det är dock ingen höjdare att göra denna besvärjelse offentligt så det hela ska utföras på det offentliga dasset. Magikern är där och rekogniserar 2 gånger innan han vid 3:e besöket ska kasta besvärjelsen.

Han imiterar då en bajsnödig person och säger:
Den här gången ska skiten ut!

Sedan skrattade alla en allt för lång stund...

dream

Hero
Ahh! ett synnerligen bra ämne.

Lite fantasyspel:
Vi spelade Ad&d och jagades av en bunke rövare, så vi flydde in i ett torn. Rövarnas ledare steg fram för att hota oss (eller en av oss), med orden: "Kom ut din fega utlösning!"... Han tänkte naturligtvis "fega usling", men men...

Vid ett annat tillfälle i samma kampanj stötte vi på två bröder, varav den ene hette Sigfred. En av spelarna undrade vad den andre hette, varför han yttrade följande: "Sigfred? Ha, heter den andre Feud då eller?". Nautrligtvis menade han Roy, men en freudian av klassiska mått åstakom han i alla fall.

"Min dvärg har skätor i flägget" lär en medlem i spelgruppen yttrat när han skulle beskriva som rp...

And so on...

Lindenius

Swashbuckler
Den fälsegning som utan tvekan skapat mest munter stämning stod vår spelledare i Pendragon för, när våra karaktärer (förklädda som pilgrimmer) hamnade i en diskussion om religion med några asa- troende.

De asa-troende hade svårt att ta till sig konceptet att man efter döden skulle bli någon form av ande eller spöke för att sedan ha fest i himlen. Det verkar ju mycket enklare att ha sin fysiska kropp om man till exempel ska kunna dricka vin. Det finns ju rimligen inga bägare som går att dricka ur om man är spöke. Den asa-troende frågar sålunda.

- Så vadå, har man kanske späkbögar i himlen?

Svaret? Ett rungande ja åtföljt av en halvtimmes spelpaus.

//Erik - Finns det någon kvinnlig motsvarighet till munkar?