Nekromanti Roligaste yrket

Andy

Vila i frid
Vad är roligast att spela i Saga?

Har du några favoritroller? Några för- coh nackdelar som är roliga att gestalta? (Kanske till och med kommit på egna som du vill dela med dig).

Den fredlösa bågaskytten är en klassiker. Kanske inte helt och hållet en Robin Hood utan en hårdare och mer egoistisk variant.

Eller varför inte en riddaryngling som förälskat sig i fel hovdam och tvingat sig själv in i kloster. Där gör han karriär som stridande munk eller tempelriddare men längtar tillbaka till sin faders hov och kvinnan han älskar. :gremlaugh:

Arfert

Facit
Jag gillar att spela kunskapare eller trubadur, då kan man glida in i massor med olika sociala sammanhang, och det funkar med flera olika typer av äventyrstyper...

Pixie_UBBT

Veteran
Min Saga-favorit har alltid varit att spela tjuv i någon av Albions större städer. Smyga omkring i Selinors hamnar och på hustaken och leka "tafatt" med stadsvakten.

Arfert

Facit
nej, han såg ut som vem som halt... "hur såg mördaren ut?" ... "vet inte konstapeln, han var normalbyggd, normallängd, ja som vem som helst på gatan..."

Storuggla

Champion
Re: Helt OT egentligen

Ser han inte vagt kattliknande ut också, så att kvinnorna finner honom tilldragande? Låter som en konstig kombo, allt i ett.

Storuggla, krabban äter inte lax

Arfert

Facit
Re: Helt OT egentligen

Pixies lönnmördare var mer åt det "brittiska" hållet.. Ni vet stuket: en grå oansenlig person, som lika gärna kunnat jobba på ett försäkringsbolag eller skatteverket... gärna med en tråkig kostym och tråkig rock.. + ljuddämpad pistol. ;-)

Organ

Out of time, out of mind
Re: Helt OT egentligen (ant)

Ni vet stuket: en grå oansenlig person, som lika gärna kunnat jobba på ett försäkringsbolag eller skatteverket... gärna med en tråkig kostym och tråkig rock.. + ljuddämpad pistol.
Låter som Steve Buscemi i Things to Do in Denver When Your're Dead.

/Anders

Storuggla

Champion
Re: Helt OT egentligen (ant)

"Låter som Steve Buscemi i Things to Do in Denver When Your're Dead."

Michael Caine som Harry Palmer alltså.

Storuggla, antalet arga män minskar

Rickard

Urverk speldesign
Lustigt att alla svarar i form av yrken.

Rent generellt så tycker jag att det är roligt att spela saker som har lager; något som ser ut att vara en sak, men när man gräver så hittar man en annan person eller en orsak till varför personen är som den är.

Exempelvis; Eon. Konceptet kommer från positivspelare med apa, men istället spelar jag en skrivare med en apa som har bytt själar med varandra. De andra spelarna vet inte om att jag egentligen spelar apan, så de tror jag spelar en autistisk rollperson som kommunicerar genom att ge lappar till folk (som denne tar upp via fickan - apan brukar krypa upp i rocken och skriva meddelanden).

I regel har jag planerat in saker som ska förändra rollpersonen, mestadels för att jag inte ska tröttna på den och börja spela den slentrianmässigt. Mitt skogsrå i DoD6, som lämnade skogen för att upptäcka världen, skulle börja tappa sina älvlika förmågor medan hon umgick i mänskligare miljöer och blev allt mänskligare själv. Mitt halvtroll i DoD6 var en stark ledare som jag senare planerat skulle få en religiös kris.

/Han som tar exempel från andra rollspel, men som skulle utan problem kunna appliceras på Saga