Roligt utan död, kanske t.om. utan våld?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Så. Jag tänkte på förekommen anledning* starta en tråd om saker som är intressanta och/eller givande i rollspel som inte kräver att rollpersonernas liv riskeras.

Jag själv föredrar ju generellt när man inte har strid alls, och om man nu abslut ska ha strid så får den gärna vara över ganska snabbt och inte innebära att jag riskerar min rollperson. Så… Vad kan man mer göra? Se det här som en inspirationstråd, eller som en kreativ övning att tänka utanför strid-och-död-lådan.

Här är några saker jag själv tycker om, som ickevåldsamma aktiviteter kring spelbordet:
  • Att genomsöka en plats efter ledtrådar. Alltså inte med tärningsslag, utan mer att SL beskriver platsen översiktligt och så får man som spelare beskriva var man letar och hur, och så får man mer information och kanske ledtrådar från SL.
  • Att ha ett antal ledtrådar och fundera på vilken man ska följa först. Riskmoment i formen av "vi hinner nog bara kolla två av de tre" eller "om vi kollar X är risken stor att A för reda på det" är najs, men inget måste.
  • Att ha fått ett antal ledtrådar som inte riktigt verkar passa ihop, och försöka diskutera sig fram till hur de passar ihop, hur verkligheten behöver se ut för att alla ledtrådarna ska kunna stämma med den.
  • Att ha fått tag på viktig information eller en mcguffin, och ha flera organisationer eller spelledarpersoner som är intresserade – och ha olika åsikter inom gruppen om vem eller vilka som borde få det man har. Om någon. Eller, i största allmänhet, hur man ska lösa situationen.
  • Att rollpersonen ställs inför ett jobbigt val mellan att göra det som är rätt i uppdraget, och att upprätthålla sina vardagliga relationer.
  • Att sitta och prata strunt in-character, kanske med någon SLP som katalysator. Vad tycker egentligen rollpersonerna om prinsens nya kille? Vem av rollpersonerna har haft det värst (four yorkshiremen…)? Var det Han Solo som sköt först, och var det något bra eller dåligt i så fall? Helt enkelt, diskussioner som fördjupar rollpersonsporträtten eller bara ger ett tillfälle att spela ut deras personligheter.
* Förekommen anledning:
Jag har förstått att det finns rollspelare som tycker att:
  1. Det är viktigt att det är spännande när man spelar rollspel.
  2. Det är nästan bara spännande när det är strid.
  3. Strid är bara spännande om rollpersonerna kan dö.
  4. (Det värsta som finns i hela världen är att för en enda sekund tappa kontrollen över rollpersonen, t.ex. att den blir tillfångatagen)
Det är såklart ett fullt fungerande sätt att spela rollspel, men det är… ganska långt ifrån hur jag tänker om rollspel och för att inte hamna i något slags tjafsigt badwrongfun-gräl i en annan tråd så startar jag en ny tråd här istället
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
  • "Pilla på saker" - nån teknisk/magisk mojäng med mycket rattar och knappar och spakar. När man pillar på den händer det saker. Kanske kan man lista ut hur man får den att göra vad man vill, kanske inte. Oavsett händer det massa slumpmässiga saker under tiden.
  • Riskera saker som inte är hälsan eller livet. Prylar, kontakter, pengar... alla de är saker som kan ryka av olika anledningar. Om dessa saker inte spelar någon roll för spelarna, så är det kanske för att de inte spelar tillräckligt stor roll i din kampanj.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,754
  • Att så att säga fördjupa sin rollperson, eller dess tillhörigheter, i spelet. I exempelvis Pendragon skulle man kunna rollspela aktiviteter kring sitt gods. I Star Wars skulle man kunna handla delar till sitt fraktskepp. I D&D skulle man kunna hitta rätt rustmästare för att utsmycka sin helrustning. I ToR2 är väl detta lite "fellowship phase". Eller festa upp sina "byten".
  • Tävlingar - för rikedom, berömmelse, kärlek, information eller något annat
  • Bara göra något bra (återförena en tidigare fritagen SLP med sin familj)
  • Förbereda sig för en resa (handla, insamla information, välja resväg och kanske resesätt)
Det här är inga bärande teman att bygga sitt spel på, men jag tror det kan vara värdefull att varva spänning/fara med mer lågmälda aktiviteter, speciellt om målet med spelandet liksom är rollpersonen och utvecklandet av den.

Jag skulle vilja skriva något om att "uppleva en häftig plats" eller "uppleva en speciell situation". Men det riskerar att bli "SL gör en liten novell". Bara att besöka Rivendell och prata med Elrond.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
- bli kär
- sörj en vän
- bedra någon
- bli bedragen
- gråta
- skratta
- känn en stämning
- dröm fram något surrealistiskt

Liksom allt som går att göra bra berättelser om går ju att göra kul rollspel om. Att få grejerna att passa ihop till en schysst historia är både utmanande och spännande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,754
Förbereda sig för någon större drabbning, antingen som angripare eller försvarare. Inte du tar norra dörren så tar jag södra. Utan mer, dessa trakter kommer vara fulla med raidande orcher om 2 veckor, hur byn (som rollpersonerna befinner sig i) förbereda sig och försvara sig? (själva drabbningen kan ju vara våldsam/dödlig i detalj, eller något som är snabbt överstökat, eller något som rollpersonerna inte ens deltar i, eller något som aldrig inträffar).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
...sen är ju våld (fysiskt eller verbalt) snabba och effektiva sätt att spetsa till en situation. Det är absolut en go-to när jag har bråttom i berättandet men finns tid behövs det inte, tycker jag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
Något mina spelare håller på med just nu och finner stort nöje i: Bygga, planera och konstruera sina rollpersoners nyvunna hem. Det engagerar dem något enormt att tänka, fundera över och överväga hur de ska ställa i ordning sin nya egendom.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
Så… Vad kan man mer göra? Se det här som en inspirationstråd, eller som en kreativ övning att tänka utanför strid-och-död-lådan.
För mig är ju det roligaste med rollspelen att ställas inför intressanta val och att få komma upp med kreativa lösningar.

Jag gillar när man har både våldsamma och riskabla alternativ såväl som fredliga, listiga och säkra.

Just att få göra bedömningen av sina styrkor och svagheter, chansen att lyckas, kostnaden för handlingen, resultatet beroende på genomförandet och eventuella risker är jättekul.

Just våldsamma lösningar tenderar ju till att ha båda höga kostnader och stora risker, vilket i sig gör fredligare och slugare lösningar mer attraktiva. Åtminstone på papperet.

Det svåra är ju att förmedla det på ett bra sätt till spelarna. Men lyckas man med det så kan man ju spela alla situationer som normalt sett löses med våld på fredligt sätt också.

Bluff, bedrägeri, förhandling, mutor, tjänster och gentjänster, allianser, utmaningar i gåtor, tärningar eller brädspel, hot, rättegångar, vädjan om sympati, och alla andra konfliktlösningsmekanismer är egentligen minst lika gångbara och attraktiva som våld.

Att komma på lösningarna, planera genomförandet, fila på detaljerna och hantera riskerna brukar vara väldigt populärt åtminstone i mina spelgrupper.

Om sånt funkar i vår värld, varför skulle man inte kunna ha det i rollspel också?

//EvilSpook
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Att komma på lösningarna, planera genomförandet, fila på detaljerna och hantera riskerna brukar vara väldigt populärt åtminstone i mina spelgrupper.
Ja, att t.ex. planera inför en heist är ju något jag verkligen uppskattar också! Det är ju den göttiga biten av heistscenarierna i mina ögon =)

Att scouta, göra efterforskningar, göra lite social engineering för att få tag på kodnycklar och lösenord och retinascans etc.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
Ja, att t.ex. planera inför en heist är ju något jag verkligen uppskattar också! Det är ju den göttiga biten av heistscenarierna i mina ögon =)

Att scouta, göra efterforskningar, göra lite social engineering för att få tag på kodnycklar och lösenord och retinascans etc.
Det här helt klart, resan är oftast roligare än själva målet!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Det här helt klart, resan är oftast roligare än själva målet!
Sidebar och lite OT: Jag vill dessutom passa på att slå ett slag för att låta rollpersonerna lyckas. Man måste faktiskt inte hitta på nån jävelskap mitt under heisten som tvingar spelarna att improvisera. Har de täckt upp alla eventualiteter SL tänkt ut på förhand – låt dem bara lyckas och känna sig smarta och duktiga! Det är helt OK, jag lovar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
Något som engagerar mig, om jag tittar på mig som spelare.

Att utforska, kartlägga och skaffa information om ett okänt område. Se vilka kvarlämningar som finns, utforska möjligheten att skapa nya vägar/bebyggelse och tampas mot vildmarkens krafter. Använda list och olika förmågor för att kartlägga ett område åt andra för att sedan återvända med inhämtad information.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
Sidebar och lite OT: Jag vill dessutom passa på att slå ett slag för att låta rollpersonerna lyckas. Man måste faktiskt inte hitta på nån jävelskap mitt under heisten som tvingar spelarna att improvisera. Har de täckt upp alla eventualiteter SL tänkt ut på förhand – låt dem bara lyckas och känna sig smarta och duktiga! Det är helt OK, jag lovar.
Helt klart, utmaningen har de ju redan haft genom att planera och lägga fram en hållbar strategi. Mycket viktig poäng och välskrivet Krank.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Jag älskar culture gaming och kan gärna lägga en massa speltid på att rollpersonerna deltar i detaljerade kulturella företeelser. Bär små skålar med rökelse hit och dit för att hedra Gudinnan samtidigt som dom viftar med kvistar av eneträ. Nån av dom kanske tappar sin skål och får en ilsken blick av översteprästen, osv.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
- skratta
- känn en stämning
- dröm fram något surrealistiskt
Detta är så himla underskattat! Fler saker;

- Skapa en historia tillsammans
- Umgås
- Vara kreativa/finurliga
- Upptäckarlust, exempelvis i värld, men också få upptäcka de andra rollpersonerna
- Twister
- Löften
- Se hur rollpersonen bryter mot sina ideal
- Rollgestalta
- Få bryta ett system och testa det i spel
- Paja relationer mellan karaktärer
- Spinna på en plan
- Se hur systemet spinner utanför ens kontroll
- Se hur ens planer spinner utanför ens kontroll
- Uppgradera sin rollperson och öppna upp för nya kombinationer
- Bygga relationer, antingen mellan rollpersoner eller få något att bry sig/ogilla om i världen.
- Göra sig ett namn i världen - det är starkt när andra personer börjar känna igen en.
- Få berätta och framhäva sin rollperson
- Få framhäva andras rollpersoner
- Glömma sin tillvaro och ta tillflykt till eskapism för en stund
- Bearbeta/utforska sina problem med hjälp av rollspel
- Utmana sig själv i vad man tycker är kul med rollspel
- Ständigt sättas på prov av andra deltagare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Montsegur 1244
Ja, spelarna är med om ett mord i prologen som sätter bakgrunden till handlingen i spelet, men resten av spelet handlar om trosfrågor och livsfrågor medan rollpersonerna slits mellan kraven från sina religösa föreställningar och mänskliga drifter och behov. Spelledarpersoner dör som flugor omkring dem, men de är aldrig agenter i de förloppen. Det är bästa rollspelet jag vet.

The Daughters of Verona
Shakespearekomedier som rollspel, det är livsbejakande historier om segrande kärlek och de ondas bestraffning och botgörning. Ibland pratas det om att två av rollerna skall duellera, men nästan jämt blir de satta på bättre tankar av övriga figurer i handlingen. Att dra snoppskämt, skratta åt hejdlöst roliga saker och till slut få ett lyckligt slut med bröllop för de unga älskande är tydligen minst lika intressant som att sticka dolkar i onda monster.

A Taste for Murder
Mordgåtor i Agatha Cristie-stil. I spelets första akt intigrerar rollpersonerna mot varandra och försöker påverka de andras handlingar, utan våld och blodspillan. I mellanakten så dör en av dem off camera. I andra akten så genomförs en utredning som i stort bara handlar om att detektiven förhör folk och gräver i deras smutsiga bykar för att förstå motiven. Sedan slumpas det fram vem som var mördaren i slutändan. Spelet handlar om människor och varför de är som de är. Intressant 2-3 gånger innan det blir utmattat i det formatet.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
883
Vill slå ett slag för Vindsjäl!

När jag skriver saker till Vindsjäl så försöker jag alltid se till att erbjuda åtminstone en lösning på scenariot som inte kräver att rollpersonerna måste döda folk. Sedan är ju det däremot vanligt med farliga situationer, aggresiva djur, vådliga strapatser och instabil tianakisk teknologi. Men det dröjde en hel kampanj och 3 one-shots innan mina spelare fick för sig att man faktiskt kunde döda någon.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utforska olika känslor i en trygg miljö som rollspelet erbjuder

Skapa en gemensam berättelse tillsamman med sl och övriga spelare

Drama mellan spelarkaraktärer och drama inom karaktärsgruppen

Interagera med en fantasivärld och dess fantastiska fantasiinvånare

Att få uppleva saker och händelser som endast kan upplevas inom fantasins värld

Att få känna sig som en hjälte under några timmar i veckan medans man spelar

Att experimentera med att gestalta olika spelarkaraktärer som ibland ligger väldigt långt ifrån hur man själv är som person
 
Top