Nekromanti Roll to Advance

anth

Vetefan
Necross said:
Låter idiotiskt orättvist. Vad är poängen?
OSR ska vara orättvist och obalanserat.
Poängen är att man slipper den tråkiga biten att hålla reda på xp.
Jag tycker det låter som ett skönt och avslappnat system.

God45

#PrayersForBahakan
Han har gjort det för en hög klasser, ranger, thief och några nya han hittat på. Ge mig 2 minuter så letar jag upp dem till dig :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
anth said:
OSR ska vara orättvist och obalanserat
Varför då? Jag menar, spelbalansen i typ 4E är inte eftersträvansvärd, men att inte få levla typ 10 ggr i rad för att man slår dåligt på en tärning skulle iaf inte jag gilla. Men jag har inte kollat på oddsen iofs.

Jag har aldrig fattat problemet med att slopa XP och istället bara låta gruppen levla när det känns vettigt. Men jag vet inte så mkt om OSR.

anth

Vetefan
Necross said:
anth said:
OSR ska vara orättvist och obalanserat
Varför då? Jag menar, spelbalansen i typ 4E är inte eftersträvansvärd, men att inte få levla typ 10 ggr i rad för att man slår dåligt på en tärning skulle iaf inte jag gilla. Men jag har inte kollat på oddsen iofs.
Men det kommer inte att hända.
Det är ungefär som att säga att om vi har två st level 10 fighters så kan den ena ha totalt 10 hp, medan den andre har 100 hp - men det kommer inte att hända.

Det är i princip samma system som skill checks i BRP/CoC - de spelen har funnits i 35 år - betraktar du dem som obalanserade? :gremsmile:

Necross said:
Jag har aldrig fattat problemet med att slopa XP och istället bara låta gruppen levla när det känns vettigt. Men jag vet inte så mkt om OSR.
Jag har inget emot att plocka bort xp från DnD3 och senare - och bara köra att man går upp en level efter varje färdigspelat äventyr.

Men i äldre versioner har alla klasser olika xp-tabeller. Det är inte meningen att rollpersonerna ska gå upp samtidigt i level.
Då är det här en bra lösning.

God45

#PrayersForBahakan
Som killen som spelat en level 7 karaktär med 14 HP så har jag följande att säga. Det är skitkul :gremlaugh:

Vet du här jäkla feg jag var med den karaktären? Jag stod längst bak, sprang iväg och övergav folk till att dö och jag vägrade ge mig in i en plan utan minst tre backup planer :gremsmile:

Det är samma med levels här, det där kommer hända super sällan men att spela killen som varit med längre än alla andra och fortfarande är level 1? Det hade varit skit kul :gremsmile:

Bassejr

Hero
Om man spelar med xp har man ju i alla fall någon sorts rättfärdigande av varför man går upp i level för snabbt eller långsamt. Och om du kör multiplyers på xp'n för karaktärer i lägre levlar, blir det i alla fall rättvist på Något sätt. På det här viset kan ju den som inte gör någonting alls vara den som går upp i levels fortast. Då förlorar man hela idén med att spela D20. Om du vill spela på det här viset, bara för att bli av med xp räknandet, byt system till BRP eller nåt, eller kör friform.

Necross

Swashbuckler
anth said:
Det är i princip samma system som skill checks i BRP/CoC - de spelen har funnits i 35 år - betraktar du dem som obalanserade? :gremsmile:
Nej, det är ju ganska trevligt faktiskt, även om det såklart känns skit när man inte höjer.

anth said:
Men i äldre versioner har alla klasser olika xp-tabeller. Det är inte meningen att rollpersonerna ska gå upp samtidigt i level. Då är det här en bra lösning.
Alright. Även om jag aldrig riktigt fattat charmen med det där, att göra vissa klasser sämre än andra, och sen låta dem stiga snabbare. Men det är väl nån slags tradition antar jag.

God45

#PrayersForBahakan
Alright. Även om jag aldrig riktigt fattat charmen med det där, att göra vissa klasser sämre än andra, och sen låta dem stiga snabbare. Men det är väl nån slags tradition antar jag.
Jag tror inte att det är så mycket tradition som att Gygax och Arneson slängde ihop några klasser som verkade coola och sedan gick "Shit, tjuven suger. Hur ska vi fixa det?" :gremlaugh:

anth

Vetefan
Bassejr said:
På det här viset kan ju den som inte gör någonting alls vara den som går upp i levels fortast. Då förlorar man hela idén med att spela D20. Om du vill spela på det här viset, bara för att bli av med xp räknandet, byt system till BRP eller nåt, eller kör friform.
Du säger att hela idén med spelet försvinner.
Jag säger att det inte gör det.
Vem av oss har fel?

Lösningen är att det är subjektiva påståenden - vi har båda rätt.

Vi spelar d20 på helt olika sätt:
- Du spelar Pathfinder och har gjort det i ... ett par månader?
- Jag spelar ODD/ADnD så som man spelade för 30 år sen - och jag har spelat på det sättet så länge. Vilket borde betyda att jag började spela så innan du föddes. :gremsmile:
Vem är du att säga att jag spelar "Fel"? :gremlaugh:

anth

Vetefan
Necross said:
Du är medveten om att man spelade med olika xp-tabeller för olika klasser i hela 25 år innan DnD3 kom och införde sin enhetliga xp-tabell? :gremsmile:

Jag har aldrig riktigt fattat charmen med enhetlig xp-tabell. Men det är väl nån slags nymodighet antar jag. :gremlaugh:

Bolongo

Herr Doktor
anth said:
Förutom att det är helt annorlunda i praktiken - man fördelar slumpgenerering över en mängd möjligheter till väldigt små förbättringar, jämfört med att klumpa ihop precis allt som karaktären kan bli bättre på och låta det bero på ett enda tärningsslag.

Annars så tycker jag väl att idén är OK för den som vill ha mer slump i sitt liv och vars spelare inte gör uppror. Kommer antagligen aldrig att använda den själv, däremot.

anth

Vetefan
Bolongo said:
anth said:
Förutom att det är helt annorlunda i praktiken - man fördelar slumpgenerering över en mängd möjligheter till väldigt små förbättringar, jämfört med att klumpa ihop precis allt som karaktären kan bli bättre på och låta det bero på ett enda tärningsslag.
Jag håller inte riktigt med.
Säg att man spelar en kampanj, man spelar en gång i veckan och kampanjen håller på i två år.
Det betyder c:a 100 slag för att se om man går upp i level.
Det kallar jag för en mängd möjligheter till förbättringar.
Och jag kallar det definitivt inte för att bero på ett enda tärningsslag.

Om man däremot kör en kortare kampanj på 4-5 spelmöten får slumpen mycket större betydelse.
M.a.o. - ju längre kampanj man tänker spela desto bättre är det här systemet. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Necross said:
Låter idiotiskt orättvist. Vad är poängen?
Här står poängen:

Anyway, there are a number of reasons we’re going with this “Roll to Advance” system:
1. No tracking of XP (in the standard way) is required
2. The actual design of the scenario (amount of treasure, number of monsters) doesn’t affect the chance to advance
3. Playing is the key element in playing, not the specific in-game results
Då kan man ju lika gärna ta bort tärningsslaget och göra det ännu enklare. 1 XP per spelmöte. Vid X XP så levlar man.