Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Utan att läsa alla svar utan bara skumma lite:
Rent spontant: skittråkigt. Som någon sa: att misslyckas med 20 slag i rad, medan någon annan kanske lyckas med 20 slag i rad? Jag skulle faktiskt helt vägra att spela ett sånt spel, annat än som one-shots där det inte spelar någon roll.
Hellre då att att man som Arvidos föreslog alltid får 1 XP efter varje äventyr oavsett och går upp i nivå efter X XP.
Jag gillade hur Dungeon World gjorde det. Där hade varje klass ett särskilt "mål" och fick XP varje gång man uppfyllde målet (Tjuv kunde exempelvis ha "avoid detection or infiltrate a location"). Ja, det fanns ju ännu fler sätt att få XP på också, som att misslyckas med en "move" och sånt. Men om man ville hålla det enkelt tycker jag 1 XP per äventyr. Det är ju typ det som Anarch kör med i sitt "Myths". Där ger varje äventyr 1 XP, sen går man upp i nivå efter någon slags skala (efter 1 äventyr fick man nivå 2, efter tre äventyr fick man nivå 3). Sen hade man en "downtime" mellan varje äventyr och för varje "downtime" lärde man sig ett nytt "trick", så nivåerna bestemde egentlgien enbart ens HP.
/Edit/ PS: jag gillar i och för sig att räkna XP =)
Rent spontant: skittråkigt. Som någon sa: att misslyckas med 20 slag i rad, medan någon annan kanske lyckas med 20 slag i rad? Jag skulle faktiskt helt vägra att spela ett sånt spel, annat än som one-shots där det inte spelar någon roll.
Hellre då att att man som Arvidos föreslog alltid får 1 XP efter varje äventyr oavsett och går upp i nivå efter X XP.
Jag gillade hur Dungeon World gjorde det. Där hade varje klass ett särskilt "mål" och fick XP varje gång man uppfyllde målet (Tjuv kunde exempelvis ha "avoid detection or infiltrate a location"). Ja, det fanns ju ännu fler sätt att få XP på också, som att misslyckas med en "move" och sånt. Men om man ville hålla det enkelt tycker jag 1 XP per äventyr. Det är ju typ det som Anarch kör med i sitt "Myths". Där ger varje äventyr 1 XP, sen går man upp i nivå efter någon slags skala (efter 1 äventyr fick man nivå 2, efter tre äventyr fick man nivå 3). Sen hade man en "downtime" mellan varje äventyr och för varje "downtime" lärde man sig ett nytt "trick", så nivåerna bestemde egentlgien enbart ens HP.
/Edit/ PS: jag gillar i och för sig att räkna XP =)