Nekromanti Roll to Advance

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Utan att läsa alla svar utan bara skumma lite:

Rent spontant: skittråkigt. Som någon sa: att misslyckas med 20 slag i rad, medan någon annan kanske lyckas med 20 slag i rad? Jag skulle faktiskt helt vägra att spela ett sånt spel, annat än som one-shots där det inte spelar någon roll.

Hellre då att att man som Arvidos föreslog alltid får 1 XP efter varje äventyr oavsett och går upp i nivå efter X XP.

Jag gillade hur Dungeon World gjorde det. Där hade varje klass ett särskilt "mål" och fick XP varje gång man uppfyllde målet (Tjuv kunde exempelvis ha "avoid detection or infiltrate a location"). Ja, det fanns ju ännu fler sätt att få XP på också, som att misslyckas med en "move" och sånt. Men om man ville hålla det enkelt tycker jag 1 XP per äventyr. Det är ju typ det som Anarch kör med i sitt "Myths". Där ger varje äventyr 1 XP, sen går man upp i nivå efter någon slags skala (efter 1 äventyr fick man nivå 2, efter tre äventyr fick man nivå 3). Sen hade man en "downtime" mellan varje äventyr och för varje "downtime" lärde man sig ett nytt "trick", så nivåerna bestemde egentlgien enbart ens HP.

/Edit/ PS: jag gillar i och för sig att räkna XP =)

Rob_UBBT

Warrior
Bolongo said:
Förutom att det är helt annorlunda i praktiken - man fördelar slumpgenerering över en mängd möjligheter till väldigt små förbättringar, jämfört med att klumpa ihop precis allt som karaktären kan bli bättre på och låta det bero på ett enda tärningsslag.
Dessutom så är ju chansen i BRP beroende på hur skicklig du är, d v s om du försöker öka en skill som du har 10 % så är det i princip automatiskt lyckat medans om du har 90% så kommer det att ta väldigt lång tid att bli bättre.

Bassejr

Hero
anth said:
Bassejr said:
På det här viset kan ju den som inte gör någonting alls vara den som går upp i levels fortast. Då förlorar man hela idén med att spela D20. Om du vill spela på det här viset, bara för att bli av med xp räknandet, byt system till BRP eller nåt, eller kör friform.
Du säger att hela idén med spelet försvinner.
Jag säger att det inte gör det.
Vem av oss har fel?

Lösningen är att det är subjektiva påståenden - vi har båda rätt.
Jag tänker inte hävda mig ha mer "rätt" än någon annan i någon fråga som rör rollspel, då allt är så otroligt brett att allt från de mest regeltunga och krångliga dödsmekaniker till komplezz rule-zero friform utan spelare kan vara "rätt" för olika spelgrupper. Du får tycka precis vad du vill, och jag hyllar att vi lever i ett land där man får ha så vitt spridda åsikter om saker.
Men jag ser ingen poäng i att slå en tärning för någonting så massivt som att gå upp i level i D20. Nej, jag har inte mycket erfarenhet, Ingen aktiv spelerfarenhet flr att vars exakt, men om man inte orkar räkna xp, varför inte bara säga att alla spelare går upp i level efter varje spelmöte, eller x antal spelmöten, eller x antal avklarade äventyr eller scenarion?
Jag ser helt enkelt ingen poäng med att slå en tärning om det. Om din spelgrupp tycker om det, gör det, för all del, det var aldrig min avsikt att försöka diktera er spelstil, men med andra alternativ till hur man går upp i level i D20 ser jg inte hur det hör förslaget skulle vara att föredra framför någonting annat.

anth

Vetefan
Rob said:
Dessutom så är ju chansen i BRP beroende på hur skicklig du är, d v s om du försöker öka en skill som du har 10 % så är det i princip automatiskt lyckat medans om du har 90% så kommer det att ta väldigt lång tid att bli bättre.
Det var just därför jag jämförde "Roll to Advance" med BRP.
Ju högre level man har desto svårare är det att stiga i level (så uppfattade jag det).
M.a.o. ju högre level man har desto fler spelmöten innan man stiger i level igen.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Necross said:
men att inte få levla typ 10 ggr i rad för att man slår dåligt på en tärning skulle iaf inte jag gilla.
Visst var det så att man fick pluss ett efter varje misslyckat försök att levla upp.

anth

Vetefan
Hans E Magnusson said:
Necross said:
men att inte få levla typ 10 ggr i rad för att man slår dåligt på en tärning skulle iaf inte jag gilla.
Visst var det så att man fick pluss ett efter varje misslyckat försök att levla upp.
Så som jag uppfattade får man +1 efter varje spelsession - och denna räkning nollställs varje gång man går upp i level.

Det är i princip samma sak som du säger.