Nekromanti Roller med svakheter

TomasHVM

Swordsman
Jeg har skrevet en artikkel om hvordan man gir rollen svakheter i rollespillet Fabula, med noen råd om hvordan man bruker dem i spill, pluss noen tanker om "svake" rolletyper i Fabulaens verden.

Om noen har kommentarer til dette blir jeg glad.

Artikkelen ligger her:
http://www.fabula.no/svakhet.html

Lambendil_UBBT

Warrior
Vilka typer av svagheter menar du? Mentala störningar, en lätt besatthet, eller rent fysiska svagheter såsom klumpfot eller blindhet.

I våra rollspelssessioner har våra personer allt oftare fått lättare sociala störningar. Lätta besattheter och galenskaper. En person var exempelvis en framstående magiker men en stark begärelse till makt. Han ville bli gud och strävade efter detta. Trots sin besatthet kunde han samarbeta med andra, och VISSTE att han inte skulle kunna bli gud. men han gav inte upp för det.

En annan led av en förbannelse som gjorde att kvinnor lätt blev förälskade i honom, men inom en snar tid antingen avled eller vände kärleken i förakt eller hat.

Vi hade också en silveralv vars mest synliga egenskap var hennes urusla lokalsinne. Hon kunde helt enkelt inte hitta någonstans.

Sådana små "sociala quirks" är ganska kul. Lokalsinnet är förstås inte socialt, men ändå kul. Kolla gärna in Västmarks egenskapslista. Där hittar du säkert många roliga svagheter.

Krille

Super Moderator
Svagheter är det som gör en roll intressant. I Västmark löste jag det så att man i princip måste ta dåliga egenskaper för att "finansiera" de bra.

En annan lösning som jag har sett är i Babylon Project, där det finns karaktärsdrag. Karaktärsdrag är både bra och dåliga. Karaktärsdraget Fiende innebär att jag har fiender som vill åt mig, en dålig sak. Men det innebär också att min fiendes fiender är potentiella resurser, det vill säga en bra grej. På samma sätt, Allierad innebär att man har en allierad som kan hjälpa en, en bra grej, men det innebär också att ens allierades fiender kan försöka komma åt honom genom dig. Utöver det så får man Fate Points (ungefär hjältepoäng) så fort ett karaktärsdrag kommer i spel, oavsett om det är ur karaktärsdragets positiva eller negativa effekt, eller om det är du eller spelledaren som gör det.

Karaktärsdragen är för övrigt en grej som plockas fram när man gör sin rollpersons bakgrund. Summan av kardemumman är att man inte känner sig mobbad om spelledaren drar in ens dåliga sidor i spel (tack vare Fate Points), och att rollpersonens bakgrund så gott som automatiskt kommer in i spel.

Dags för en anekdot igen: jag hade en rollperson, major Terri Hutchinson, pilot i Earth Force och divisionschef för en av divisionerna ombord på EAS Pallas Athena. Hon hade ett antal karaktärsdrag, men två av de mer intressanta var just Allierad och Fiende. Den Allierade var pappa, som var Chefen Flygvapnet. Fienden var mamma, som var chef för Carl Sagans Sjukhus på Mars. Orsaken var nämligen en tämligen överbeskyddande läkare till mor och en uppslitande skiljsmässa mellan mamma och pappa nånstans lagom då Terri blev myndig, så det första hon gjorde när hon blev arton var att flytta hem till pappa i Brisbane och söka värvning i Earth Force, till mammas stora ilska och förtvivlan. Sedan dess har mamma hela tiden försökt jävlas med Terris karriär.

Trevlig bakgrund. I ett konventionellt rollspel så hade den förmodligen blivit kvar på rollformulärets baksida till domedagen eller nåt. Inte så i Babylon Project.

Döm om min förvåning när min rollperson plötsligt blev belagd med flygförbud! Efter en massa snokande så visade det sig att det var av medicinska skäl, baserat på snedvriden tolkning av ett halvbra fysikprov avlagt för tio år sedan. Ännu mer snokande visade att det var sektorchefen på Mars som hade fixat det hela. Jag hade aldrig hört talas om typen tidigare, och jag var formellt inte ens underställd Mars-sektorn.

Men vänta nu - bodde inte min mamma på Mars? Jomen, det gjorde hon, och societetsblaskorna på Mars hade ju tydligt identifierat mamma med en höjdare inom Earth Force. Lite snokande till så var det bekräftat, och då tände jag på alla cylindrar! Liksom, minbarer och dilgarer kan dra dit pepparn växer! Nu är det personligt!

Det var helt enkelt dags att kalla in alla tjänster man hade tillgängliga för att ge igen. Pappa fick naturligtvis höra om situationen, och såg till att flygförbudet drogs tillbaka. Jag misstänker att sektorchefen för Mars fick sig en rejäl reprimand för att ha överskridit sina befogenheter rätt rejält. Slutligen drog jag in en annan av mina kontakter, som nu råkat visa sig vara någorlunda högt uppsatt i motståndsrörelsen på Mars, och fick honom att spränga mammas bil. Inte mamma, utan bara hennes bil.

Efter äventyret satt jag med tre Fate Points då tre karaktärsdrag, Fiende, Allierad och Kontakt, dragits in i spel. Dessutom satt jag med insikten att det var ett av de mest spännande och engagerade äventyren som jag någonsin spelat. Det var nämligen personligt - det byggde helt och hållet på min rollpersons av mig som spelare skapade bakgrund. Lite senare så kom kontakten inom motståndsrörelse att kräva tillbaka den där tjänsten, vilket drog in min rollperson i inbördeskriget mot president Clarke.

Men det är en annan historia.

TomasHVM

Swordsman
Når jeg lager roller med mine spillere i Fabula, pleier jeg å gi dem en venn, en kontakt og en fiende. I tillegg til navn på foreldre og enda et familiemedlem, er dette rollenes bakgrunn i Fabula.

Jeg gir ikke spillerne spesielle fordeler for å bruke disse personene i spillet, men jeg oppfordrer dem til det. Noen ganger bruker jeg dem selv også, eller jeg introduserer andre figurer fra deres tidligere liv i rollespillet.

En av de villeste spillsesjoner jeg noensinne har hatt, var da en rolle stakk innom sin far fordi det lå på veien dit gruppen skulle. Det endte med at han havnet i en stor konflikt med sin alkoholiserte og brutale far. Gruppen ble også involvert i en gammel rasekonflikt, startet nesten en krig mellom to nasjoner, ble satt under tiltale for drap på en ridder (sønnen hevnet sin far med et spektakulært drap på ridderen som drepte ham), og dømt til døden. En av dem fikk hodet lagt på blokken, før henrettelsen ble avbrutt og dommen omgjort i ankedomstolen. Rollen sa siden fra seg tittelen og arven etter sin nå avdøde far. Vi brukte tre hele spillsesjoner på dette, og kampanjen er fremdeles preget av det.

Og ingenting var planlagt. Det var friskt og spontant rollespill fra alle involverte som skapte handlingen.

Familie og venner av rollene er "gefundenes fressen" for en spilleder! For ikke å snakke om hva forsmådde ex-kjærester kan gjøre med erfarne rollespillere! Men det aller beste er den gode gamle klisjeen om den tøffe krigeren som kommer hjem til mamma...

He-he!

entomophobiac

Low Prep High Play
Handlingsdynamik

Jag ser två sätt att använda nackdelar; båda för mig lika bra.

1) Förutbestämda nackdelar, som Flaws, Drawbacks och dylikt. Saker som för med sig uppenbara konsekvenser och som inverkar när de verkligen påverkar spelet.

Systemet i AFMBE är här rent ut sagt genialt i mitt tycke. Det för med sig flera intressanta situationer.

2) Karaktärsdynamiska nackdelar. Det här är egentligen helt upp till den som spelar, och får oftast konsekvenser efter vad som händer i spelet. Antagligen är det också den bästa formen av nackdelar, eftersom de inte kräver några regelmässiga mekaniker.

Vad de innebär är helt enkelt att sättet som en RP spelas på för med sig automatiska nackdelar. En bufflig RP får svårigheter med att övertala folk och får använda buffligheten som sin metod hela tiden för att folk annars inte lyssnar. En intellektuell som många gånger misslyckats med sitt färdighetsslag slutar kanske vara intresserad - folk frågar honom inte längre saker, för det verkar inte vara något att hänga i julgranen.

Någon som är extra feg kanske inte ensam vågar bevaka en dörr, och lämnar sin post för att gömma sig. De andra kommer sedan inte kunna lita på honom, och antagligen bli arga på honom.

Och allt detta blir konsekvenser av händelser i spelet, som antingen kan ha med det befintliga systemet att göra eller bara vara resultat av karaktärsspel. De blir därför ofta väldigt naturliga.

Dimfrost

Special Circumstances
AFMBE.

AFMBE är zombiespelet All Flesh Must Be Eaten, men jag överlåter åt Entomophobiac att förklara vad som är så genialt med det. :gremsmile:

/Dimfrost

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: AFMBE?

Hva er AFMBE?

All Flesh Must Be Eaten; rollspel som använder systemet Unisystem.

Hvorfor er det genialt?

För att det ger en bred bas för- och nackdelar som enkelt kan inkorporeras i övriga spelet, och som ofta ger väldigt mycket färg till rollpersonerna.

Många av dem kan också skapa konflikter i gruppen om de kombineras på olika sätt - något som är väldigt kul i den typ av rollspel som AFMBE utgör. Det är kort och gott offantligt kul att se nackdelarna förstöra för spelarna, precis som deras fördelar ibland räddar dem ur vissa situationer. Det rekommenderas starkt - även om det ibland kan bli en aning klichéartat.