Låt oss nu se om jag kan sammanfatta det jag vill säga på ett lyckat sätt...
Både jag och en spelledare som jag spelar med håller med om att det oftast faller på min roll, även om rollerna i alla andra meningar kan vara annorlunda, att föra äventyret vidare. Jag menar inte att min roll alltid har ett stort inflytande eller något sådant, utan snarare att det är på mitt initiativ som rollpersonerna kommer någon vart och inte ”fastnar” (ni vet nog alla vad jag menar..) i en stad/grotta/whatever.
Nu är det så att jag, tillsammans med Whizzman, (omnämnda SL), har kommit fram till att: Detta har delvis med mig som spelare att göra, att jag vet hur jag ska göra för att, och vill, hjälpa spelledaren så att vi inte fastnar i något mönster. Naturligtvis kan detta leda till att man kommer ur askan in i elden, men enligt min vy kan det vara mycket roligare att rollspela i elden än i askan. Den andra delen är mina rollers personligheter, som kan vara mycket annorlunda men oftast är pådrivande på något sätt.
Till nästa kampanj, så ska jag i originalitetens anda försöka spela något helt annorlunda. Jag har inte bestämt exakt vad än men t.ex. tystlåten istället för verbalt aktiv. Det finns med detta några problem, som egentligen är anledningen till den här tråden. Jag är inte den enda i min spelgrupp som har någon stark förankring i hur jag spelar, utan snarare så vill jag påstå att de andras roller är mer lika spelarnas förra roll än mina. Värt att notera är att jag här, liksom i resten av texten, talar om personligheten på rollerna, inte skickligheter, bakgrund, utseende eller något sådant. En av hakarna är att om jag starkt förändrar min typ av spelande, kommer någon annan då att ta över rollen som den pådrivande personen i gruppen? Jag tror att alla skulle ha kul om det blev lite omväxling, men frågan är hur vi ska övertyga de andra spelarna om det, eller snarare hur vi ska få spelarna att spela andra roller.
Ett uppenbart problem är att spelarna kan begränsas av sina egna förutsättningar snarare än sina rollers. En av de andra spelarna som jag talade med igår sa att jag ofta brukar komma på planer som funkar bra, som han aldrig skulle kunna ha kommit på. När han lägger fram en plan ser andra de uppenbara bristerna som undgått honom. Om jag nu spelar en roll som inte är bra på att komma på planer, och jag lägger fram något som i mina (spelarens) ögon har många brister, men något som det är mycket troligt att min roll skulle komma på, kommer någon annan att upptäcka dessa brister eller kommer vi då att genomföra planen trots att de andras roller mycket väl kunde ha dragit de logiska slutsatserna och modifierat planen, men för att spelarna aldrig la märke till dem? Ett annat exempel är när en annan spelare nära slutet på en session utbrast ”Va? Är han vampyr?!”, något som för de andra spelarna (och därmed deras roller) varit uppenbart, något som spelaren ej insett, men något som borde ha borde ha framgått för hans roll.
Vad jag vill se till är alltså 1 att alla har roller som de vet hur de ska spela 2 att de olika rollerna kompletterar varandra (om man vill ha en någorlunda framgångsrik grupp alltså) 3 att de är annorlunda än deras vanliga roller och 4 (viktigast) att de är roller som spelarna tycker om att spela.
Frågorna jag vill ställa er är:
Hur kan jag övertala de andra om att en radikal omväxling kan vara kul? (låg prioritet)
Har ni haft några liknande problem? (medel prioritet)
Hur tycker ni att rollförankring av detta slag ska motverkas? (hög prioritet)
Både jag och en spelledare som jag spelar med håller med om att det oftast faller på min roll, även om rollerna i alla andra meningar kan vara annorlunda, att föra äventyret vidare. Jag menar inte att min roll alltid har ett stort inflytande eller något sådant, utan snarare att det är på mitt initiativ som rollpersonerna kommer någon vart och inte ”fastnar” (ni vet nog alla vad jag menar..) i en stad/grotta/whatever.
Nu är det så att jag, tillsammans med Whizzman, (omnämnda SL), har kommit fram till att: Detta har delvis med mig som spelare att göra, att jag vet hur jag ska göra för att, och vill, hjälpa spelledaren så att vi inte fastnar i något mönster. Naturligtvis kan detta leda till att man kommer ur askan in i elden, men enligt min vy kan det vara mycket roligare att rollspela i elden än i askan. Den andra delen är mina rollers personligheter, som kan vara mycket annorlunda men oftast är pådrivande på något sätt.
Till nästa kampanj, så ska jag i originalitetens anda försöka spela något helt annorlunda. Jag har inte bestämt exakt vad än men t.ex. tystlåten istället för verbalt aktiv. Det finns med detta några problem, som egentligen är anledningen till den här tråden. Jag är inte den enda i min spelgrupp som har någon stark förankring i hur jag spelar, utan snarare så vill jag påstå att de andras roller är mer lika spelarnas förra roll än mina. Värt att notera är att jag här, liksom i resten av texten, talar om personligheten på rollerna, inte skickligheter, bakgrund, utseende eller något sådant. En av hakarna är att om jag starkt förändrar min typ av spelande, kommer någon annan då att ta över rollen som den pådrivande personen i gruppen? Jag tror att alla skulle ha kul om det blev lite omväxling, men frågan är hur vi ska övertyga de andra spelarna om det, eller snarare hur vi ska få spelarna att spela andra roller.
Ett uppenbart problem är att spelarna kan begränsas av sina egna förutsättningar snarare än sina rollers. En av de andra spelarna som jag talade med igår sa att jag ofta brukar komma på planer som funkar bra, som han aldrig skulle kunna ha kommit på. När han lägger fram en plan ser andra de uppenbara bristerna som undgått honom. Om jag nu spelar en roll som inte är bra på att komma på planer, och jag lägger fram något som i mina (spelarens) ögon har många brister, men något som det är mycket troligt att min roll skulle komma på, kommer någon annan att upptäcka dessa brister eller kommer vi då att genomföra planen trots att de andras roller mycket väl kunde ha dragit de logiska slutsatserna och modifierat planen, men för att spelarna aldrig la märke till dem? Ett annat exempel är när en annan spelare nära slutet på en session utbrast ”Va? Är han vampyr?!”, något som för de andra spelarna (och därmed deras roller) varit uppenbart, något som spelaren ej insett, men något som borde ha borde ha framgått för hans roll.
Vad jag vill se till är alltså 1 att alla har roller som de vet hur de ska spela 2 att de olika rollerna kompletterar varandra (om man vill ha en någorlunda framgångsrik grupp alltså) 3 att de är annorlunda än deras vanliga roller och 4 (viktigast) att de är roller som spelarna tycker om att spela.
Frågorna jag vill ställa er är:
Hur kan jag övertala de andra om att en radikal omväxling kan vara kul? (låg prioritet)
Har ni haft några liknande problem? (medel prioritet)
Hur tycker ni att rollförankring av detta slag ska motverkas? (hög prioritet)