Nekromanti Rollfigurer (FH)

Morgoth

Swashbuckler
Jag bifogar en fil. Det är inte meningen att ni ska ta till er innehållet i filen, men vem vet, ni kanske drar på smilbanden eller något. [color:\\"blue\\"]Mask[/color] såg till att den blev PDF:ad då min egen postscriptkonverterare verkar stendöd. Tack, [color:\\"blue\\"]Mask[/color].

Så nu är jag tillbaks på ruta ett med rollfigursreglerna. Ja, ni gissade rätt. Det blev för jävla komplicerat och dyrköpt (för min smak iallafall). Tanken var alltså att producera ett spelarhäfte med introduktion och skaparmekanik till mitt eget independent-rollspel Fagins Hand (ny hemsida kommer väl någon gång, fast det har jag sagt länge).

Så hur ska man göra? Jag vill ge mina spelare lättöverskådelig och effektiv information, men jag vill inte dra ut reglerna över hela denna oattraktiva massa jibberish. Ett spelarhäfte vill jag fortfarande göra (en ganska suverän idé), men jag vill inte ha kvar allt trams som figurprofiler och annat överflödigt trams. Jag siktade faktiskt på snabbt rollfigursskapande en gång i tiden, och se vilket... vilket monster jag har skapat! (jag är förövrigt ledsen för att jag inte är så sammanhängande just nu, jag är trött och apatisk)

Eller? Fanns det delar värda att behålla? Själv gillade jag ovanorna och talangerna. Jag gillade inte det konstiga utvecklingsschemat, träningarna, erfarenheterna, graderna, figurprofilerna och allt det andra tramset. Det bästa vore nog att skriva om rubbet, men det har jag int' ork för. Dessutom vill jag innerst inne fortfarande ha snabb och enkel rollpersonsgenerering.

Så, hur ska jag göra?

Mogge, desperat och apatisk

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej

Jag är knappast tillräckligt insatt i Fagins hand för att kunna ge dig någon hjälp i detaljfrågor eller råd i obskyra val mellan olika spelmekaniker. Kanske skulle du, om du eftersträvar den sortens hjälp, försöka beskriva de regelmässiga dilemman du har, beskriva de olika regelmekanismer du grubblar över och tala om vari problemen ligger, så att vi kan hjälpa dig utan att plugga enorma mängder fagins hand.

Lite hjälp ska jag väl kunna ge dig. Få se nu...

Jag vill ge mina spelare lättöverskådelig och effektiv information, men jag vill inte dra ut reglerna över hela denna oattraktiva massa jibberish.

Någonsin hört talas om världsbeskrivningar i separata kapitel?

jag vill inte ha kvar allt trams som figurprofiler och annat överflödigt trams

Ta bort dem, då.

Jag siktade faktiskt på snabbt rollfigursskapande en gång i tiden, och se vilket... vilket monster jag har skapat!

Det är inte så svårt att göra regler för snabb rollfigursskapande. Få speldata, ett minimum av matte, och framför allt, minimera antalet val och antalet betänkligheter som måste göras. Det senare uppnås till exempel genom att inte låta några speldata baseras på andra speldata (på så vis undviker man "men om jag vill ha högre skadebonus måste jag höja styrka ett steg" eller motsvarande fenomen i FH).

Själv gillade jag ovanorna och talangerna.

Behåll dem, då.

Jag gillade inte det konstiga utvecklingsschemat, träningarna, erfarenheterna, graderna, figurprofilerna och allt det andra tramset.

Ta bort dem då. :gremgrin:

Det känns som att ditt problem skulle gå att lösa med en Krille-klyscha: Occams rakkniv. Det är såklart bara en känsla jag får, jag har ju inte läst dina regler, men termer som "utvecklingsschema" får mig att ana't. Ta bort allt som inte tillför något!

Morgoth

Swashbuckler
Hej Kalle.

Jag ville nog helst att de som läste dokumentet skulle kommentera på vilka delar jag skulle ha kvar i ett reviderat spelarhäfte (eller så).

Någonsin hört talas om världsbeskrivningar i separata kapitel?

Kalla mig tokig, men det går jag inte med på. Jag vill verkligen sälja världskonceptet i rollfigursgenereringen. Sedan så hade jag tänkt att producera Fagins Hand i en liten låda med huvudsakligen sju föremål innuti: ett spelarhäfte, en bretainsk dagstidning (för adventure hooks och soloäventyr), en världskarta, ett exempeläventyr, en liten SL-guide, några rollformulär, några exempelrollpersoner och kanske rentav en kortlek. Det är drömmen iallafall, även om detta kan vara svårt att fixa i e-format.

Annars får jag väl bedriva bretainsk dagstidning på internet eller något.

Det känns som att ditt problem skulle gå att lösa med en Krille-klyscha: Occams rakkniv

Jag är apatisk och väntar egentligen bara på ett inspirerande genombrott. Tills dess vill jag terrorisera forumister. :gremwink:

Pale Imp

Swordsman
Jag siktade faktiskt på snabbt rollfigursskapande en gång i tiden, och se vilket... vilket monster jag har skapat!

Det fundamentala med ett enkelt system är att man måste bortse från en hel del försumbar information om rollpersonen, eller så gott det går, lösa detta problem genom att slå ihop besläktade värden utan att förlora balansen mellan realism och enkelhet.
Vad ska rollspelet handla om? Om det t.ex. är ett bashing-rollspel där stor vikt fokuseras på strid; gör så regelmässigt också. Strunta i komplicerade lösningar på rollpersonens sociala bakgrund och sätt enkla värden där.

//Impen - tillbaka på forumet. men trött... mycket trött.. .

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag är apatisk och väntar egentligen bara på ett inspirerande genombrott. Tills dess vill jag terrorisera forumister.

Tja, då får du faktiskt skylla dig själv för att jag skriver: lös dina problem och sluta gnälla, för jäsiken! :gremsmirk:

Morgoth

Swashbuckler
lös dina problem och sluta gnälla, för jäsiken!

Men då glömmer du det jag skrev i mitt förra inlägg (nej, inte det jag skrev klockan ett på natten), att jag mest fiskade efter vad andra tyckte fanns av värde i det faktiska dokumentet. Jag var som sagt för apatisk (nej, trött, faktiskt) för att påvisa detta i huvudinlägget, men nu säger jag det mer rättframt:

Vad var bra?

Morgoth

Swashbuckler
Konceptet Fagins Hand

Vad ska rollspelet handla om?

Jag föreslår att du läser genom dokumentet om du är intresserad i vad spelet handlar om. Om det är något nämnda dokument faktiskt lyckas med så är det att upplysa lite i det ämnet.

Förövrigt, ni som inte läser texten men som känner för att dela med er av er visdom ändå: jag önskar härmed styrka mitt senaste svar till Dnalor genom att ta tillbaks frågeställningarna i huvudinlägget och instifta en ny: "Vad tycker ni borde vara kvar?"

Jag är härmed alltså intresserad av åsikter, inte små vänliga tips.

//Impen - tillbaka på forumet

Välkommen tillbaks!

Mogge - vill nog att folk ska gilla det han skriver ändå

Quan'talis

Swashbuckler
Jag gillade ovanorna och att man blir bättre (och skapar en rollperson, för den delen) genom att ägna en viss tid åt en viss sak i spelvärlden.

Jag gillade inte att de tillgängliga färdigheterna (hoppas du ursäktar att jag inte använder dina speltermer, jag är nämligen en aning förkyld) beror på vilken "karriär" man valt eller de extra stegen i skapandet (ägna tid åt en karriär för att få poäng att sätta på en färdighet).

Resten minns jag inte (ungefär en dag efter att jag läst igenom dokumentet. jag är alltså ungefär lika förberedd som en spelare som ska spela FH första gången och har fått spelarhäftet av sin spelledare dagen innan).

Det skulle kunna tyda på att systemet är för invecklat, eller på att jag är lat och ouppmärksam, eller vad som helst, egentligen. Så därför ska jag komma med ett förslag i stället:

Om du vill att rollpersonsskapandet samtidigt ska ge en känsla för spelvärlden (och det har jag för mig att du vill. Rätta mig om jag har fel), varför inte blanda in spelvärlden ordentligt? Geografisk generering låter inte så dumt.

I stället för gamla tråkiga saker som "nämn en person som var viktig för din rollperson när han växte upp. Det här valet kommer inte att spela någon roll om inte din spelledare gillar dig" kunde man tänka sig "Var växte din rollperson upp? Östra Lawndawn ger +1 till valfri socitetsförmåga, hamnkvarteren ger +1 till tjuvknep och kontakter i undre världen, kol- och ståldistriktet i norr ger +1 till arbetsmoral och anlag för lungsot." Och så vidare.

Jag har ett minne av ett gammalt FH-rollpersonsgenereringssystem där man valde vad man hade ägnat sin barndom, uppväxt och... utbildnig, var det kanske... åt. Kombinera det med var man gjorde de här sakerna och med vem så kan det kanske bli något. En rollperson som ägnade sin barndom åt att stjäla i butiker i Lawndawns slumkvarter tillsammans med ett gäng föräldralösa barn, sin ungdom åt att hjälpa fattiga tillsammans med pastor Brownswick och sedan lärde sig lagen hos Hábeas Corpus har både en bakgrund, en bra början till en personlighet och, förhoppningsvis, spelvärden.

Eller så gör du som du vill, förstås.

JPS

Morgoth

Swashbuckler
Om du vill att rollpersonsskapandet samtidigt ska ge en känsla för spelvärlden (och det har jag för mig att du vill. Rätta mig om jag har fel), varför inte blanda in spelvärlden ordentligt? Geografisk generering låter inte så dumt.

Aaaah, smart, jättebra tips. Det blir nog något åt det hållet. Något blir det iallafall. Vi får se vad. Jag ska ta mig tid att skriva snart, hursomhelst. Skriveliskriveliskriv.

Mogge - känner sig redan lite inspirerad