Nekromanti Rollformulär 1.0 till En hund begraven?

solvebring

Superhero
Ja, även om det går segt att sammanställa första utkastet av En hund begraven så kunde jag inte hålla mig från att göra ett formulär.

Det är VincentEskilssons fel... :gremwink:

Hur som haver, detta är i alla fall min första riktiga titt på Inkscape och jag kan ärligen säga att jag fortfarande inte kan ett skit om programmet - annat än det som krävdes för formuläret i fråga. Min slutsats är dock den att Inkscape är mycket bättre än Scribus om man enkelt och snabbt vill skapa rollformulär utan att lägga pengar på dyra, professionella programvaror. Inte för att jag någonsin gjort färdigt ett formulär i Scribus, fast tja, det säger kanske mer om programmet än mig. :gremwink: Hur som haver, mitt första färdiga formulär som inte är a la ordbehandlarbajs.

Nå, rollformulär 1.0 till En hund begraven.
Rosa och risa bäst ni vill! ... Tacksam för all seriös kritik, varesig den svider eller inte.

Rickard

Urverk speldesign
I like!

Tänk lite på mellanrummen. Den vertikala linjen längst till höger borde ha samma mellanrum till textraderna som den vertikala linjen som skiljer kolumnerna åt.

Jag vet inte om det är min läsare, men linjen längst ned känns tjockare än linjen under formulärsrubriken längst upp.

Jag skulle eventuellt ha tagit bort rutan för utrustning helt. Rutan kanske blir snyggare om du fixar till avståndet till den högra vertikala linjen, så då kan den vara kvar.

/Han som fick leta fel, vilket är ett bra betyg

solvebring

Superhero
Kan inte göra annat än att hålla med i fråga om avstånden. Ska fixa det.

Förövrigt är jag fräck nog att bli väldigt glad och nöjd över betyget, eftersom detta praktiskt taget är mitt första formulär, fastän det var ett enkelt formulär som inte utmanade så mycket. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Överlag tycker jag att du kan vara nöjd.

Småsaker som antagligen inte spelar så mycket roll: Mittlinjen verkar hänga aningen lågt över Bakgrund i mina ögon. Kanske bara är jag.

Tycker Koncept kanske har lite mycket radutrymme, eller möjligen för lite. Det beror på hur du hanterar det - några av WWs spel t ex har ju typkoncept man kan plocka rakt av, då behövs inte så mycket utrymme.

Behöver utrustning en ram åt alla håll? Känns som att ett streck längst ner för att markera utrymmets slut kanske skulle räcka.

I samma veva så skulle jag nog slaktat skrivraderna för Koncept, Bakgrund och Övrigt (Överväger att ta bort raden för namn i mitt egna formulär).

Bara mina åsikter förstås. Gå med det som känns rätt. :gremsmile:

För övrigt - det här är ditt första speltestformulär, misstänker att det kan komma att bli en del justeringar på det senare? Känner i vilket fall att formuläret är en god början. :gremsmile:

Lycka till med speltestet!

solvebring

Superhero
VincentEskilsson said:
Överlag tycker jag att du kan vara nöjd.
Tackar! :gremlaugh:

VincentEskilsson said:
Småsaker som antagligen inte spelar så mycket roll: Mittlinjen verkar hänga aningen lågt över Bakgrund i mina ögon. Kanske bara är jag.
Hm, det ligger något i det. Kanske ska kapa den jäms med sista färdigheten? Ska titta på det...

VincentEskilsson said:
Tycker Koncept kanske har lite mycket radutrymme, eller möjligen för lite. Det beror på hur du hanterar det - några av WWs spel t ex har ju typkoncept man kan plocka rakt av, då behövs inte så mycket utrymme.
Koncept ska bestå av en-två meningar är det tänkt, så kortfattat men träffande som möjligt. Därav det trånga utrymmet, jag vill uppmuntra till koncist tänkande på den fronten.

VincentEskilsson said:
Behöver utrustning en ram åt alla håll? Känns som att ett streck längst ner för att markera utrymmets slut kanske skulle räcka.

I samma veva så skulle jag nog slaktat skrivraderna för Koncept, Bakgrund och Övrigt (Överväger att ta bort raden för namn i mitt egna formulär).
Tanken var den att utrustning ska vara en ruta där man kan skriva upp saker hur som helst, till och med kladda så thumbnails om man nu vill det. Kort sagt: eftersom utrustning består av subjektiv, enstaka ord och inga meningar tänkte jag att man får fylla rutan åt alla håll och kanter som man vill. Ska dock tänka på att bara rama in skiten med streck - fast då kanske folk missförstår?

Av samma anledning, där det är tänkt att man ska skriva några rader eller två, vill jag ge det stödet att man kan skriva på rader, vilket oftast underlättar skrivandet.

VincentEskilsson said:
Bara mina åsikter förstås. Gå med det som känns rätt. :gremsmile:
Of course! :gremlaugh:

VincentEskilsson said:
För övrigt - det här är ditt första speltestformulär, misstänker att det kan komma att bli en del justeringar på det senare? Känner i vilket fall att formuläret är en god början. :gremsmile:
Jo, det är korrekt. Tackar för uppmuntran, btw. =)

VincentEskilsson said:
Lycka till med speltestet!
Tackar! Lång väg dit med tanke på mitt nuvarande arbetstempo, men det kommer.

Konrad Konvalj

Myrmidon
solvebring said:
Tror någon förresten att det är idé att ta bort linjen längst till höger?
Ja. Den skall bort. Mer luft åt formuläret eller så lägger du in lite smutta små fotspår även där. Sen skulle du väl haft porträttet i förstoringsglaset om du har det kvar i tankarna.

Eller du har ju inget porträtt ser jag nu. Men kanske ha det "över" utrustning som en liten feature.

solvebring

Superhero
Konrad Konvalj said:
solvebring said:
Tror någon förresten att det är idé att ta bort linjen längst till höger?
Ja. Den skall bort. Mer luft åt formuläret eller så lägger du in lite smutta små fotspår även där. Sen skulle du väl haft porträttet i förstoringsglaset om du har det kvar i tankarna.

Eller du har ju inget porträtt ser jag nu. Men kanske ha det "över" utrustning som en liten feature.
Ska testa att rippa linjen får vi se. Dock tror jag inte på fler fotspår, det känns enligt min åsikt för plottrigt.

Förövrigt skulle ett förstoringsglas ta för mycket plasts, tyvärr, plus att symboler och objekt stjäl svärta.

Brynolf

Dum fan
Re: Rollformulär 1.x till En hund begraven?

Behöver "Brottsplatsundersökning" verkligen förkortas? Det är rätt långt redan som det är, och "ning" tror jag inte gör någon negativ skillnad.

solvebring

Superhero
Re: Rollformulär 1.x till En hund begraven?

Brynolf said:
Behöver "Brottsplatsundersökning" verkligen förkortas? Det är rätt långt redan som det är, och "ning" tror jag inte gör någon negativ skillnad.
Det är sant. Ska kika på det också. Tack! =)