Rollformulär (igen)

Quadrante

Grisbonde
Har en rätt bra bild av vad jag själv uppskattar mest med rollformulär. Men tänkte ta ett varv till med vad ni uppskattar mest.

Grundtanken är ju att de är hjälpmedel för spel, mer än något annat. Men det betyder inte att man kan uppskatta andra saker än man verkligen behöver under spel.
De tre saker som jag alltid uppskattar mest är: plats att rita min rollfigur (antingen porträtt eller kombo helfigur/träffyta och kläder), plats att göra anteckningar (till exempel utrustning och liknande) och så yta/or för att notera tillfälliga värden (till exempel checkbox för skada, resurs och liknande). Allt beror ju på system och funktioner och en del saker vill jag ha även när de inte fyller annat syfte än min egen underhållning (som plats att teckna på).

Så, vad letar du oftast efter?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag blir förtjust när det finns instruktioner för hur man gör sin rollperson på formuläret. Om ditt rollspel har behov av ett rollformulär är det antagligen sjukt komplicerat, och att kunna kika på instruktionerna (även om det bara är sammanfattningar om hur många poäng man får sätta ut) sparar tid och upprepningar.

Rickard

Urverk speldesign
Jag blir förtjust när det finns instruktioner för hur man gör sin rollperson på formuläret.
Jag var förtjust i det förut, men rollformulär tenderar att bli bloatade om man har det, så jag föredrar numera istället att ha ett cheat sheet vid sidan av. Känns också dumt att ha instruktioner för en engångsgrej. Ha istället regelförklaringar som hjälper spelandet.

---

Annat som jag föredrar.

Använda gem för skalor vars värden ändras ofta, exempelvis kroppspoäng. Låt alltså skalorna vara vid marginalerna.

Ha en blank utseende-ruta för folk som vill rita eller skriva sitt utseende. Inkludera saker som kön här också.

Stora marginaler för att kunna anteckna saker.

Ha hellre en A4-sida än 2 A5 (ett A5-blad). Av erfarenhet vet jag att folk ändå bara skrev ut A5-formulären på ena sidan. Då kan man dessutom ha baksidan för anteckningar.

Placera tomma rutor, så som pengar eller utrustning, vid marginalen så att folk kan fortsätta skriva saker ut i marginalen.

Ha tydliga avdelningar på formuläret. De behöver inte vara fyrkantiga, men avgränsa med vityta och tydliga rubriker.

Ha gärna asymmetri i rollformuläret, för det blir rätt tråkigt att bara ha 2x3-sektioner som tar upp lika stor yta.

Undvik design som kräver mycket bläck eller sätt dessa i separata lager så att folk kan dölja dem.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Här är två exempel på vad jag pratar om, gällande karaktärsskaparinstruktion/regelinstruktion, symmetri/asymmetri och A5/A4.

Gamla
circleOHands_old.png

Nya
circleOfHands_new.png

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Använda gem för skalor vars värden ändras ofta, exempelvis kroppspoäng. Låt alltså skalorna vara vid marginalerna.
Ja, detta gillar jag också. Finns många saker man skulle kunna göra

(... synd att tärningar ramlar av och att man inte kan begära att folk bygger formulär med snurrbara kuggar och siffror som dyker upp i rutor :) )

Genesis

Ni dés ni maître
Jag var förtjust i det förut, men rollformulär tenderar att bli bloatade om man har det, så jag föredrar numera istället att ha ett cheat sheet vid sidan av. Känns också dumt att ha instruktioner för en engångsgrej. Ha istället regelförklaringar som hjälper spelandet.
Jag tänker att rollformuläret också är en engångsgrej. Använder man samma rollperson i flera spelmöten så är det en annan sak, men det är knappast standard när jag spelar. Och på mitt senaste formulär fick jag plats med både en sammanfattning av rollpersonsmakandet och en regelsammanfattning. Fast det blev inte så snyggt.

Quadrante

Grisbonde
Jag ser formulär som ett slags personlig fusklapp och en plats att avlasta minnet om man spelar med samma rollperson över längre tid (eller med långa uppehåll).

Utöver det, så berättar formuläret vad som är viktigt, eller ger plats till spelarna att definiera vad som är viktigt.

JohanL

Champion
Jag blir förtjust när det finns instruktioner för hur man gör sin rollperson på formuläret. Om ditt rollspel har behov av ett rollformulär är det antagligen sjukt komplicerat, och att kunna kika på instruktionerna (även om det bara är sammanfattningar om hur många poäng man får sätta ut) sparar tid och upprepningar.
Intressant, jag tycker helt tvärtom - det kan gärna få finnas ett referensark för hur du gör en rollperson, men när du väl har gjort den är det helt bortkastat att ha anvisningar om det på rollformuläret. Jag har ju redan gjort den! Då är det mycket bättre att ha regelsammanfattningar om utförandet där.

(Jag fick spatt av att se en SL-skärm med chargen-instruktioner - vad jag vill se på SL-skärmen är de saker som är viktiga under spel.)

((Roas också av tanken att ungefär alla kommersiella spel är "sjukt komplicerade" eftersom de behöver rollformulär. :) ))

Genesis

Ni dés ni maître
((Roas också av tanken att ungefär alla kommersiella spel är "sjukt komplicerade" eftersom de behöver rollformulär. :) ))
Jag roas inte alls; jag tycker att det är jättetråkigt, men det är ju som det är.

Zire

Swashbuckler
Roas också av tanken att ungefär alla kommersiella spel är "sjukt komplicerade" eftersom de behöver rollformulär.
Men det är väl också så att oavsett hur enkelt något är så är det alltid sjukt komplicerat för någon annan. Det kan verkligen inte vara ett mål att få alla att förstå hur man spelar spelet. Jag tror att man måste välja vilken nivå som är intressant att spela på och designa för den, det finns inget ändamål i att försöka göra spel som omfattar allas förmåga.

Mikl

Warrior
Jag uppskattar rollformulär som är ganska avskalade och tydliga. Kanske är det en åldersgrej, jag tvingades börja med läsglasögon för ett par år sedan.
Jag fattar ju att det ligger arbete och kärlek bakom exempelvis rollformuläret till Svärdets Sång, men kombinationen av illustrationer och skrivytor blir för mycket på samma yta för mig.
Däremot kan en logga eller någon sorts särskilda linjer runt rutorna fungera stämningshöjande för mig om de gör det tydligare vilket spel jag spelar. De flesta versioner av Shadowrun och Earthdawn gjorde det bra. Och gamla Vampire.

Jarl

Hero
Jag gillar inte heller när rollpersonsskapande finns med på rollformuläret. Regler som man kommer använda varje spelmöte är okej dock.

Viktigt tycker jag är att formulär är kategoriserade efter ett spelflöde. Ha vapen, rustningar och skada tillsammans, för de används ofta samtidigt. Ha förmågor och färdigheter i samma område etc.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag uppskattar rollformulär som är ganska avskalade och tydliga. Kanske är det en åldersgrej, jag tvingades börja med läsglasögon för ett par år sedan.
Jag fattar ju att det ligger arbete och kärlek bakom exempelvis rollformuläret till Svärdets Sång, men kombinationen av illustrationer och skrivytor blir för mycket på samma yta för mig.
Däremot kan en logga eller någon sorts särskilda linjer runt rutorna fungera stämningshöjande för mig om de gör det tydligare vilket spel jag spelar. De flesta versioner av Shadowrun och Earthdawn gjorde det bra. Och gamla Vampire.
Ja, medhåll! Plottriga bårder är skitstörande.

Jag gillar inte heller när rollpersonsskapande finns med på rollformuläret. Regler som man kommer använda varje spelmöte är okej dock.
Som sagt, jag utgick ifrån att rollpersonsskapande är regler man kommer att använda varje spelmöte. Är det inte så så är jag med att det kanske är onödigt.

Girighet

Warrior
Jag gillar inte heller när rollpersonsskapande finns med på rollformuläret.
För min del beror det på vad det är för information. Om det är som på de gamla Vampire spelen där det stod 7/5/3 i liten textstorlek någonstans har jag inget emot det och det gör är man slipper leta i boken (om man nu kan vad alla förmågor mm gör).

Jarl

Hero
För min del beror det på vad det är för information. Om det är som på de gamla Vampire spelen där det stod 7/5/3 i liten textstorlek någonstans har jag inget emot det och det gör är man slipper leta i boken (om man nu kan vad alla förmågor mm gör).
Ja, det är mest att jag vill att rollformulär bara ska information relevant för spel. Ogillar "onödig" information.

Genesis

Ni dés ni maître
En grej jag gillar är när jag kan sätta ut relationer till och anteckningar om de andra rollpersonerna baserat på hur de sitter runt bordet. Vissa formulär har relationerna till andras rollpersoner i en rak lista uppifrån och ned. Då får jag svårare att hålla koll och hitta anteckningarna snabbt under spel. När jag gjorde ett rollformulär till Gastkammaren ritade jag till och med pilar som pekade mot andra personer runt bordet, för att snabbt kunna titta ned och hitta namnet på någons rollperson i en scen.

1686679759625.png

luddwig

Lawful evil
Jag gillar:
  • Rena och prydliga formulär, så att de är lätt att orientera sig på och läsa.
  • Rader att skriva på, inte tomma rutor, för jag är usel på att skriva rakt.
  • Formulär på upp till en sidan av ett A4, för då har spelet troligen lagom mycket regler för min smak.