Nekromanti Rollformulär, tyck till

Troberg

Sinister eater
Det här gränsar egentligen till makarforumet, men eftersom alla brukar ha något att tycka om det här ämnet, inte bara de som gör spel, så tar jag det här.

Hur ser layouten på ett bra rollpapper ut?

Några konkreta frågor:

Rutor för beskrivning och liknande. Linjerade eller inte?

Linjer eller rutor att skriva på/i?

Färgade/skuggade rutor?

Stora eller små utrymmen att skriva på (tex måste man på de flesta D&D-formulär skriva saker i stil med "2H Sw +1" i stället för "Twohanded sword +1")?

Vilken icke spelmekaniksbaserad info behövs? Spelledare? Spelarens namn? Utseende? Kön? Bakgrund? Personlighet? Annat?

Tydliga eller snygga?

Format? Hur många sidor?

Något annat som ska vara med?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Åsikter.

"Rutor för beskrivning och liknande. Linjerade eller inte?"

Om det finns en annan särskild ruta för porträtt så kan beskrivningsdelen gott få vara linjerad. Annars är det bättre helt vitt.

"Linjer eller rutor att skriva på/i?"

Linjer. Generellt åtminstone - beror väldigt mycket på hur resten av layouten är utformad.

"Färgade/skuggade rutor?"

Helst inte, men jag antar att det kan funka om det är väldigt ljust.

"Stora eller små utrymmen att skriva på (tex måste man på de flesta D&D-formulär skriva saker i stil med "2H Sw +1" i stället för "Twohanded sword +1")?"

Stora är väl optimalt, men inte om det innebär att man sitter med ett rollformulär på sex-sju sidor.

"Vilken icke spelmekaniksbaserad info behövs? Spelledare? Spelarens namn? Utseende? Kön? Bakgrund? Personlighet? Annat?"

Så mycket som får plats utan att vara på bekostnad av andra viktigheter...mer eller mindre i vart fall; spelledare känns rätt överflödigt egentligen, och personlighet och bakgrund brukar ta för stor plats i min erfarenhet (dessutom skriver jag själv heller på dator än för hand när det är mycket text som skall författas). Utseende är trevligt - gärna utrymme för porträtt. Hellre längd, vikt och dylikt än kön, om man måste välja - det senare tenderar att vara lite mer uppenbart.

"Tydliga eller snygga?"

Formulär som inte är tydliga brukar inte vara särskilt snygga IMO. Båda två skall väl inte vara ett orimligt krav, kan man tycka (och får jag inte båda brukar jag ändå göra egna). Så mao: måste man välja? :gremgrin:

"Format? Hur många sidor?"

Ett A4 känns optimalt, men jag kan leva med två. Fler känns oftast överflödigt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Egentligen borde rollformuläret var avskalat ifrån allt som spelaren och spelledaren rimligen kan tänkas hålla i huvudet. Som kön till exempel, vilken rollspelare med självrespekt måste påminnas om sin rollpersons kön inför varje spelmöte?

Personligen föredrar jag enkla och funktionella rollformulär förusatt att det inte är så att flådiga lyxformulär passar bättre in i spelets övriga atmosfär. De ska främst vara till för att hålla reda på olika färdighetsvärden som kan vara bra att ha tillhands. Helst ska rollformuläret inte vara större än en A4 med fram och baksida. Det ska finnas vettigt med plats så att man slipper oläsliga förkortningar och annat trams. Utrymmen för små karaktärsskisser eller bilder på vapensköldar och dylikt skadar inte. Även om de flesta rollspelare saknar djupare konstnärliga förmågor så brukar de ändå kunna klottra dit något i alla fall. Rollformuläret får naturligtvis inte innehålla något nytt som inte redan omnämnts ordentligt i regelböckerna.

Egentligen ställer jag mig tveksam till att ha rutor för bokföring av pengar eller andra förbrukningsvaror på rollformuläret. Inte för att det inte används utan snarare för att det används för mycket. Inte sällan förvandlas utrustningsdelen till en nött grå fläck på gränsen till sönderfall.

För övrigt tycker jag att rollformulären borde vara grattis och möjliga att skriva ut ifrån spelföretagets hemsida. Om de inte då som sagt är flådiga lyxpergament som väl passar in i ett flådigt lyxrollspel.

En liten sidofråga: vem bör ha hand om rollformulären innan och efter ett spelmöte? Spelledaren eller spelarna? Hur förvarar ni era rollpersoner? Händer det någonsin att de blir bortslarvade?

Troberg

Sinister eater
Egentligen ställer jag mig tveksam till att ha rutor för bokföring av pengar eller andra förbrukningsvaror på rollformuläret. Inte för att det inte används utan snarare för att det används för mycket. Inte sällan förvandlas utrustningsdelen till en nött grå fläck på gränsen till sönderfall.
Jag lutar åt att ha ett separat formulär för förbrukningsvaror och skador som man slänger och ersätter när det blir för dåligt.

Låter det vettigt?

Krille

Super Moderator
Spontant krav (och det riktar väl sig mest till de som trycker sina rollspel): gör aldrig i helvete rollformulär på glansigt papper!!! Jävlar vad blyerts smetar ut om man suddar på ett sådant!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag lutar åt att ha ett separat formulär för förbrukningsvaror och skador som man slänger och ersätter när det blir för dåligt."

Visst, formulär kunde det gott finnas fler av. Det är bara om spelmakaren försöker baka in precis allting i själva rollformuläret som jag blir missnöjd. Men en separat utrustningslista, skeppsformulär, borgformulär, stadsformulär, dagboksformulär och så vidare tycker jag om. Allt som försiktigt uppmuntrar till lite mer eftertanke och får spelarna att engagera sig i spelvärlden är bra.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så föredrar jag rutor med svaga linjer i. Av den anledningen att det ger mig en lättare översikt & linjerna av den anledningen att det är lättare att skriva "rakt" istället för att skriva lite på snedden utan linjer.

Färgade/skuggade rutor?
Helt klart svagt skuggade, är lättare at se vad mas skirivt- Är de färgade så tror jag att det man skrivit försvinner. Sen att det gjärna får vara nån schysst färgad ram & ett snyggt färgat namn på det hela skadar ju inte.

Stora eller små utrymmen att skriva på (tex måste man på de flesta D&D-formulär skriva saker i stil med "2H Sw +1" i stället för "Twohanded sword +1")?
Skulle vilja ha nått mellanting, så man har lite att kladda på utan att det tar för stor platts.

Vilken icke spelmekaniksbaserad info behövs? Spelledare? Spelarens namn? Utseende? Kön? Bakgrund? Personlighet? Annat?
Tjaa, smaksak...
För min del så kan jag t. ex vara utan spelarens namn. Käns som ju kan hålla reda på sina formulär sjäklv..
Sen så skulle jag vilja ha ganska gott om utrymme för utrustningslista & sådana saker. Känns som det utrymmet nästan alltid är för litet..

Tydliga eller snygga?
Går det inte att kombinera ??
Ta DoD6:s som exempel, tycker att de är skitsnygga & samtidigt samtidigt tydliga.

Format? Hur många sidor?
Formatet A4 är helt ok & 2 sidor är helt ok för min del.

Eksem

Champion

Linjerat inuti stora rutor.

Rutor.

Om det är fint och gör det tydligare, men just färg kanske man kan skippa inför kopiatorer och skrivare.

"Stora eller små utrymmen att skriva på (tex måste man på de flesta D&D-formulär skriva saker i stil med "2H Sw +1" i stället för "Twohanded sword +1")?"

Helst stora utrymmen, mina spelare är inte begåvade nog att fatta vad 2H Sw +1 betyder.

"Vilken icke spelmekaniksbaserad info behövs? Spelledare? Spelarens namn? Utseende? Kön? Bakgrund? Personlighet? Annat?"

Det behövs väl ganska lite, spelarens namn vill jag ha med, men jag gillar att alla rollpersonspapper i samma stil, så gör jag egna formulär har jag gärna en sida med all sådan info jag kan tänka mig att folk vill fylla i. Gärna sådana saker som kontakter och sånt också. Det är lättare att minnas sånt om det finns rutor för det.

"Tydliga eller snygga?"

Båda, förstås.

Till vissa spel har jag lyckats klämma in allt jag behöver på 1 A5, men standard är väl 2 A4 plus en extra sida med bild och icke spelmekaniksbaserad info.

Jag gillar BRP CoC-formulären, de är ganska smarta.

Bunny

Crazy like a fool
"En liten sidofråga: vem bör ha hand om rollformulären innan och efter ett spelmöte? Spelledaren eller spelarna?"

I Västmark är det enkelt: figurbladet till spelarna och bakgrundsbladet (är det vad de kallas?) till mig i egenskap av spelledare. Båda parter får tillgång till spelvärden och för dem relevant information mellan och under spelmötena.

"Hur förvarar ni era rollpersoner?"

Formulären förvaras lämpligen i en hög eller ännu bättre i någon form av mapp. Bland olämpliga förvaringsställen kan nämnas ugnen, hos vänner, brevlådan, papperskorgen och många många fler.

"Händer det någonsin att de blir bortslarvade?"

Ja, det hände nyligen i min grupp att två medlemmar tappade bort sina formulär, men då blev jag så pass grinig att jag inte tror det händer igen (annars är jag en så glad och trevlig person att när jag väl blir grinig så brukar spelarna förstå direkt att det är allvar. Reespekt).

Troberg

Sinister eater
Spontant krav (och det riktar väl sig mest till de som trycker sina rollspel): gör aldrig i helvete rollformulär på glansigt papper!!! Jävlar vad blyerts smetar ut om man suddar på ett sådant!
Eller på kasst miljöpapper, jag har sett formulär där även ett mycket försiktigt suddande gick genom 3-5 lager papper...

Viktigt med papperskvaliteten är att den är riktigt vit så att man ser även om man som jag skriver med blyerts mjuk som något inspirerat av låten "Too drunk to fuck" och tillräckligt stadig för att tåla att suddad flera gånger. Hålslaget papper är också bra, även om en del tycker att det är fult.

Linjer, helt klart. Annars blir det snett och dant.

Linjer eller rutor att skriva på/i?

Linjerade rutor gärna...

Färgade/skuggade rutor?
Lätt färgade. Gärna med fina ramar. Som de underbara gröna DoD6e formulären...

Lite halvstora gärna...

Jag har gärna med spelare, även om jag finner spelledare onödigt. I vissa kampanjer tycker jag om att förvara allas formulär hos mig, i en kampanjmapp eller liknande. Utseende, kön, kort bakgrund har jag gärna med.

Tydliga eller snygga?

Om valet är antingen eller, snygga.

Format? Hur många sidor?

2-4 sidor. Ett papper med text på båda sidor, eller två papper med text på båda sidor. Inte mer än så.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ja, det hände nyligen i min grupp att två medlemmar tappade bort sina formulär, men då blev jag så pass grinig att jag inte tror det händer igen (annars är jag en så glad och trevlig person att när jag väl blir grinig så brukar spelarna förstå direkt att det är allvar. Reespekt). "

Borde inte spelarna vara mer upprörda än spelledaren? Det är ju trots allt deras rollpersoner. När dylika saker händer oss så brukar det gå att pussla ihop värdena på karaktären i alla fall, särskilt om den varit i bruk länge.

Bunny

Crazy like a fool
"Borde inte spelarna vara mer upprörda än spelledaren?"

Nja, svaret är snarare att de istället väljer att snylta på mina bakgrundsblad, varvid min noga iordningsställda system trasas sönder och min ordningskänsla löper amok (ja, jag tror att jag har en sådan)...

Till spelarnas försvar kan man ju säga att de båda fortfarande kan klassas som nybörjare, och inte hunnit lära sig lite basala ordningsregler (återigen denna ordning, jag tror aldrig jag använt det ordet så koncentrerat som nu). En smäll på fingrarna med närmsta linjal har de iaf gjort sig förtjänta av.

Zaphod_UBBT

Swordsman

Linjerade, men inte för skarpt. Gärna 0.25- eller 0.5-punkters linjer i grått (el. annan lämplig färg som inte är för skarp).

Tja, jo. Oftast åtminstone. Så länge som det inte är en del av formulärets koncept att det saknar rutor/linjer, ska det nog inte göra det. Åtminstone linjer är ganska praktiskt.

Alldeles för individuellt för varje formulär för att svara generellt på. Helst inte färg, för det är trots allt långt ifrån alla som har färgskrivare/vill slösa bläck istället för att använda laserskrivare (färglaser är direkt ovanligt att man har).
Skuggning har stor potential att bli fult, men är det snyggt så är det OK.

Lagom.

I stort sett inget sådant, för man fyller ändå inte i det. Rollformuläret är till för speldata, blyertskladd och tefläckar (eller chipsflott, åtminstone för mina spelares skull).

"Tydliga eller snygga?"

Både och, men tydlighet är viktigare än det estetiska.

Dubbelsidig A4 är rätt enkelt och lämpligt, tycker jag. (Även om ett sexsidors C6-häfte vore rätt spektakulärt.)

"Något annat som ska vara med?"

Alla rollformulär borde ha ordentligt med plats för blyertskladd. För spelare som vill skriva fria anteckningar, rita kartsnuttar, rita utrustning, märka upp var man fått skador på kroppen och/eller kladda fjantiga saker på när man blir utkörd ur rummet.

Zap

Cohen

Swordsman

Lagom.
Precis så mycket att man kan skriva det längsta man rimligtvis skulle skriva i utrymmet alltså.

I stort sett inget sådant, för man fyller ändå inte i det. Rollformuläret är till för speldata, blyertskladd och tefläckar (eller chipsflott, åtminstone för mina spelares skull).
Du glömde choklad, Coca-Cola och ketchup.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Medhåll

Förutom att jag gärna ser en ruta med "kampanj" eller "krönika" på, eftersom jag gärna samlar in rollformulären mellan passen då spelare har en tendens att supa bort dem.

Insignia

Swashbuckler

Helst inte. Jag vill välja radavstånd själv.

Rutor till fritext, linjer till listor (utrustning, etcetera).

Näe...

Stora utrymmen är förstås bättre, såvida det inte gör formulären gigantiska. Jag tycker inte om förkortningar.

Lite plats för utseende, bakgrund och personlighet är alltid bra. Vem som är spelledare vet man oftast ändå, och spelarens namn går att krafsa ned i en marginal om det behövs.

"Tydliga eller snygga?"

Tydliga i första hand. Snygghet är en bonus.

Har inte så stor betydelse - inom rimliga gränser. Huvudsaken är att man får plats med det som behövs för att kunna spela.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rollformulär, tycker till

Linjer är bra. De flesta jag känner skriver som kråkor till och med om de har en linje att stödja sig på. Gud vet hur det skulle se ut utan linjer.

Färgade/skuggade rutor?
Ingen färg och ingen skugga. Jag minns med fasa de gamla DoD-formulären som hade så mörk röd färg att man knappt kunde läsa vad man skrev.

Stora eller små utrymmen att skriva på
Stora utrymmen, helt klart. Om man inte får plats med relativt vanlig information är det något som är fel. Om man inte får plats med stora utrymmen på rollformuläret har man för komplicerade regler.

Spelledarens namn är onödigt, men tar inte upp speciellt mycket plats. I övrigt räcker det med utrymme för att ge en allmän beskrivning av rollpersonens utseende och personlighet. Mer detaljerade beskrivningar av detta, och bakgrund, vänner och annat beskrivs bättre på ett vanligt papper, eftersom man inte vet hur mycket utrymme varje del kommer att ta.

Format? Hur många sidor?
Är det mer än ett blad (fram och baksida) är det för komplicerat.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hållning av rollformulär

vem bör ha hand om rollformulären innan och efter ett spelmöte? Spelledaren eller spelarna? Hur förvarar ni era rollpersoner? Händer det någonsin att de blir bortslarvade?
Som spelledare tycker jag att jag ska ha hand om rollformuläret. Några av mina spelare litar inte på mig; de tror att jag kommer slarva bort deras rollpersoner, så de tar med rollformulären hem. Det leder naturligtvis till att de glömmer dem ibland, men de har inte lyckats slarva bort dem hittills. Som spelare vill jag behålla mitt formulär själv. Vem vet vilka perversa saker spelledaren gör med det om han får tag i det? :gremshocked:

/tobias

Bunny

Crazy like a fool
Re: Hållning av rollformulär

"Som spelledare tycker jag att jag ska ha hand om rollformuläret. Några av mina spelare litar inte på mig; de tror att jag kommer slarva bort deras rollpersoner, så de tar med rollformulären hem. Det leder naturligtvis till att de glömmer dem ibland, men de har inte lyckats slarva bort dem hittills. Som spelare vill jag behålla mitt formulär själv. Vem vet vilka perversa saker spelledaren gör med det om han får tag i det?"

Det där luktar moment 22. Tobias = pervers? :gremwink: