Nekromanti Rollformulär

Pale Imp

Swordsman
Vi har kommit så långt i vårt rollspelprojekt att det börjar bli dags att börja skissa på ett rollformulär. Då slogs jag av tanken; vad ska man ha på ett rollformulär? Vad är vesäntligt och vad upptar onödig plats?.

Vad av följande är relevant på rollformuläret?.
Hur mycket plats ska man ge dessa delar?

-Personbeskrivning
-Bakgrundshistoria
-Vänner/allierade/fiender o dyl (relationer alltså)
-Utseende

Krille

Super Moderator
Det jag vill ha på ett rollformulär är det som måste regleras och som man ofta behöver leta efter. I princip är det spelvärden och eventuellt prylar. Resten (bakgrundshistoria, vänner, fiender, utseende, fan, hans moster och tant Greta) gör sig faktiskt bäst på ett vanligt hederligt linjerat papper.

Illern

koppariller
När jag senast gjorde om rollformuläret till mitt spel slängde jag bort mycket av ''karaktärsjoxet'' och sparade bara lite rader för utseende, mål, motivatio, intressen, sysselsättning och namngivningstillfälle och i övrigt tas den mesta platsen upp av regelmässiga saker som grundegenskaper och färdigheter. Vad som skall vara med exakt blir givetvis beroende på regler, t.ex. grundegenskaper, och spelvärld, t.ex. namngivningstillfälle. Det jag tyckte borde finnas på rollformuläret var sådant som man kan vilja kolla upp snabbt och enkelt. Bakgrund och detaljer i personlighet kan man skriva i lite friare form på ett annat papper, gärna med stöd av lite frgåor och riktlinjer ur regelboken.

Insignia

Swashbuckler
På det ideala rollformuläret skulle nog alla fyra vara med. Men det räcker nog med några rader för det väsentliga; ska man ha en detaljerad bakgrund är det enklare att ta ett separat papper.

Relationer får gärna ta plats, eftersom det är ganska bra att komma ihåg vad man känner för folk.

Pale Imp

Swordsman
Jo, för mej gäller samma ting faktiskt. Att börja skriva en personbeskrivning och bakgrundshistoria på ett rollformulär brukar alltid gå dåligt för mej, eftersom det alltid finns för lite plats ledigt för sådannt. Därför är det bättre med vanligt papper.

Då är jag inte ensam med att tycka så iaf =).

PAX

Jordisk Äventyrare
Inte alls säger jag.
Av de fyra grupper du nämnt så brukar jag själv skriva dessa på annat dokument. Utseende, personlighet och bakgrund brukar vi sammanställa i ett fint litet dokument som överlämnas till käre SL.

För min egen del räcker det med grundegenskaper och färdigheter på ett och samma blad. Resten skulle jag kalla för "sällaninformation" som vanligen inte används under spelandet.

Vill du dock ha med dessa grupper av info så lägg dem på ett eget blad som kan insamlas av SL.

Rising

Vila i frid
Det där är ju jätteolika från spel till spel. I vissa spel har man så mycket spelinformation att man får använda en separat sida till varje enskild del, men i ett litet anspråkslöst spel skulle jag föredra om man kunde göra allt på ett och samma blad, eftersom det sparar plats och är roligare att ha allt samlat på ett och samma papper. Jag gjorde ett rollspel en gång där hälften av formuläret var en "dödslista" där man kunde skriva upp sina dödsfiender och där varje rad hade tre praktiska rutor (= Försvunnen, Oskadliggjord och Död) så man kunde kryssa i vilket status dödsfienderna hade. Det är mäkta kul att plocka fram de rollformulären idag!

Så det där varierar. Jag undrar om man överhuvudtaget skulle kunna utforma ett standardiserat utseende för hur rollformulär skulle se ut i alla existerande rollspel.

Nå, är det ett matinérollspel av standardiserat snitt säger jag väl (något konkret ska du väl få ut av din fråga):

Personbeskrivning: På baksidan av papperet.
Bakgrundshistoria: På baksidan. Hänger ju ihop med personbeskrivningen.
Vänner/Allierade o dyl: På separat papper. Det ändras nämligen under spelets gång.
Utseende: På framsidan. Tillräckligt mycket för att man ska kunna skriva: "Kastanjebruna lockar som faller ner i axellängd, kastanjebruna ögon, höga kindben och markerade skrattgropar. Harmynt. Tungan är piercad och hon har en tatuering av Siewert Öholm på ryggen" -typ.

/Rising

glittersnus

Veteran
balgrund

en stor del av formuläret tycker ja ska inehålla bakgrund, intressen, familj mm... eller kanske ett extra blad...

Troberg

Sinister eater
Ha gott om plats, det finns inget som är mer irriterande (egentligen finns det mycket som är avsevärt mer irriterande, men det stör min semantik att rabbla upp det) än att ha för lite plats att skriva på.

Var inte rädd för att göra det flersidigt som en liten bok. Se dock till att gruppera vettigt, så att man till exempel har allt som rör strid på ett uppslag.

Ha rena "skriv-sudda-skriv-sudda"-fält (hitpointsrutor och sånt) på separat ark som man kan kassera och börja på nytt när det blir för dåligt.

Tänk på att det ska gå att skriva med blyerts, det vill säga vita fält.

stenhöna

tellstory
bra fråga. här är iaf en lista att hämta insperation från.

· Hurdana är individens _kroppsliga egenskaper_? Hur ser anatomin ut? Finns naturliga vapen såsom tänder, klor o dyl? Kanske har individen ett fysiskt stigma, defekter eller skador? Är individen vacker eller ful? På vilket sätt? Hur väl fungerar individens sinnen som syn, hörsel, smak, känsel och lukt? (Och finns det kanske fler sinnen?)
·
Vilka _själsliga egenskaper_ har individen? Är individen förstående och empatisk, intelligent, begåvad, konstnärlig, musikalisk, kreativ, moralisk (och på vilket sätt)? Hur bra eller dåligt minne? Hur ligger det till med verbal förmåga, resonemangsförmåga, förmåga att utföra en viss uppgift och koncentrationsförmåga? Konventionell eller originell, aggressiv eller fredlig, destruktiv eller konstruktiv, arbetsam eller lat, optimist eller pessimist, modig eller feg?
·
Hur goda är individens _psykofysiska egenskaper_? Dessa rör de egenskaper som påverkas både av kroppen och sinnet, t ex styrka, smidighet, snabbhet och uthållighet, motorik, koordination.
·
Hurdana är individens rent _sociala egenskaper_? En social egenskaper är en egenskap som beskriver individens interaktion gentemot andra element, hur individen socialt beteer sig mot djur, människor och andra tänkbara varelser, grupper och roller. Exempel är pratsam, tystlåten, utåtriktad, inåtvänd, demokratisk, auktoritär, undergiven, samarbetsvillig, provokativ, skämtsam, dramatisk, expressiv, vänlig, ovänlig, sadistisk, misstänksam, tillitsfull, godtrogen, cynisk, irriterande, trotsig. Denna lista kan givetvis göras hur lång som helst. Det kan vara svårt att dra en tydlig gräns mellan psykiska och sociala egenskaper, eftersom de förra nästan alltid får sociala konsekvanser.
·
Har individen några _paranormala egenskaper_? Är denne synsk, har ett ”sjätte sinne” eller är en ”turgubbe”? Har individen förmåga till telepati (dvs förmåga att överföra känslor och tankar utan hjälp av de kända sinnena), psykokinesi (dvs förmåga att påverka den fysiska omgivningen med sinnet), drömmer sanndrömmar, får varsel? Individen är kanske en ”spindelman”, en ”superman” eller dylik variation? Individen kanske har ”kontakt” med ”högra andliga varelser”, är kanske känslig för himlakroppars rörelser?
·
Vilken är individens _roll i samhället_? Är finns en oändlig flora av exempel som varierar från värld till värld, och jag ska inte göra ett försök att räkna upp alla, men åtmistone några. Vi har poliser, lagstiftare, militärer, sjukvårdare, läkare, utstötta, magiker som häxor och trollkarlar, präster, underhållare av olika slag, forskare, företagare, kändisar, okvalificerade arbetare, äventyrare osv osv. En individ kan självklart ha flera roller. En viktig punkt är också vilken sociala status individens roll har.
·
Vilka _grupptillhörigheter_ har individen? Familj, släkt? Är vännerna ordnade i en grupp? Religiös, etnisk, politisk, arbets- eller yrkesgrupp? Hur viktig är gruppen för individens identifikation? Ju mer detta sker, destu större roll kommer relationen mellan själva grupperna spela för individen. Inidivdens relation gentemot andra individer med annan grupptillhörighet kommer definieras genom grupptillhörigheten.
·
Vilka _kunskaper och färdigheter_ innehar individen? Vad är denna skicklig respektive oskicklig på? Hur mycket bildning och utbildning? Vilka språk kan individen, skriva eller tala? Vad förutsätts indiden kunna i sin kultur, vad är allmän kännedom och vad är expertkunskap? Vilken status har dessa kunskaper och färdigheter?
·
Vilken _historia_ har individen? Tidigare erfarneheter, trauman, minnen, läxor, uppväxtmiljö? Hur officiella och kända är historierna? Kan vara relevant att också beskriva individens släkthistoria eller grupphistoria.
·
Vilka _åsikter och attityder_ har individen, t ex mot andra individer, grupper ideologier, principer, personliga egenskaper, objekt, länder etc? Är dessa attityder gemensamma med andra individer eller grupper? Har individen övervägande negativa eller positiva attityder?
·
Vilka _trosatser_ har individen? Tillhör denne en religion? Vad har individen för uppfattning om döden, om livet?
·
Hur är individens _materiella situation_? Kanske rik eller fattig? Vilken sorts tillgångar rör det sig om, kanske pengar, mark, växter, metaller, ädelmetaller och ädelstenar, produktionsmedel, maskiner och tekniska föremål, människor (t ex i form av slavar eller soldater), djur och andra varelser? Är tillgångarna stabila? Är individen skuldsatt eller har utlånat kapital? Hur tillgängliga är tillgångarna, var är de belägna? Vilken levnadsstandard och inkomst, var bor individen? Här kan också inräknas mer ”social” materia, som t ex kläder, smycken, diverse kroppsutsmyckningar.
·
Vilka _reaktions- och handlingsscheman_ har individen. Hur kommer individen reagera i en given situation, t ex krissituationer, strider, lämpliga och olämpliga överraskningar, konflikter? Hurdan är individens livsstil, vilka vanor och ovanor?
·
_Persondata_, som t ex namn, tilltalsnamn, andranamn, efternamn, födelsedag, födelseplats, ålder, längd och vikt, hår- och ögonfärg, kankse ett personnummer, kön och sexualitet.

lägg till "speldata" också, dvs den information om individen som styrs av ett regelsystem.