Nekromanti Rollformulär

Celledor

Hero
Håller på att fixa till ett rollformulär till VEUS, ändrar hela tiden en massa små saker.

Fråga: vad anser ni bäst, att ha ett kort rollformulär säg 2 sidor med de viktigaste värderna och sedan en övrigt lista.
Eller ett längre kanse 4 sidors rollformulär med en massa fält att fylla i för det mesta.

Vilka värden är viktiga andra listor är bra att ha med t.ex. vapen. utrustning, kontakter, utseende (ska det beskrivas med text eller ritas) mm.

Rickard

Urverk speldesign
Oj.. Smaken är som baken, i denna fråga.. Jag föredrar att kunna hitta snabbt på forumuläret när jag är ny och spelar rollspelet.. Andra vill ha många kolumner och pryttlar som de kan fylla i saker i..

Själv så tycker jag ett tvåsidigt A5-formulär är det bäst lämpade för mina behov.. Jag behöver inte skriva ut dem som A5, utan kan ha hela formuläret på en sida och sedan fylla i anteckningar på den helt tomma baksidan.. Dessutom så kan jag (förhoppningsvis) praktiskt vika formuläret till hälften..

Några tips:
Sätt dig ner och skriv ner alla delar som du vill ha med på rollformuläret..

Ta och rita upp allting för hand innan du sätter dig vid datorn.. Alternativt kan du klippa ut alla delar av rollformuläret och sitta och pussla ihop dem.. Själv ritade jag mina rollformulär i Paintbrush när jag var yngre innan jag gjorde dem i Excel, medan min äldre bror använde sax, klister och kopiator när han var ung..

Har du kategori-indelade färdigheter (typ Mutant 2) så skriv inte ut var någonstans man ska fylla i kategorierna.. Låt det vara blankt.. Äh.. Dumt förklarat..

Ha inte någon myntruta om du nu har pengar i ditt rollspel.. Låt folk få skriva det i utrustning.. Myntrutan har en tendens att kunna gå hål på..

Ha inte en ruta för bakgrund.. Folk som vill skriva bakgrunder skriver ändå hela A4-sidor fulla.. De som skriver kortare kan skriva i någon i marginalen (personligen äälskar jag att skriva småsaker i marginalen) eller på den blanka baksidan..

Gör det luftigt, annars blir det svårt att hitta..

Ha en tom ruta för utseende.. Då kan man antingen rita eller skriva rollpersonens utseende i rutan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hatar stora rollformulär och tycker Mutant Chronicles-rollformuläret förvisso är charmiga, men kunde ha lösts på ett bättre sätt

Johan K

Gammal & dryg
Ooooh, det var en bra fråga...
Jag skulle nog föredra att du använder ett 2-sidigt förmulär med de viktigaste värdena & färdigheterna...
Fast å´andra sidan så är deju ett 4-sidigt heller inte fel att ha, så att man täcker in det mesta & kan använda det som behövs..

/ Johan K, som är lite villrådig.. :gremcrazy:

Vindicator

Veteran
Två sidor borde vara tillräckligt... Jag stör mig på att vissa rollformulär har alldeles för mycket plats för helt onödiga saker. Det är bättre att ha måttligt med plats och sedan en "övrigt"-ruta eller liknande där man kan fylla i mer fakta om det skulle behövas, för rollformulär ska trots allt bara vara en kortfattad sammanfattning av rollpersonen så att man själv och spelledaren kan improvisera och hitta på fler detaljer under spelets gång, inte en liten självbiografi. :gremsmile:
Fält som är bra att ha med varierar från spel till spel, men några exempel kan vara:
- Grundegenskaper
- Personlighet eller personlighetsegenskaper
- En ruta för en bild av rollpersonen
- Fakta om RP: Namn, spelare, ålder, längd, vikt, kön, yrke, nationalitet och liknande.
- Färdigheter
- KP och skador
- Fysiologisk och psykologisk profil (fobier, allergier och liknande. Även utseende om man inte är bra på att rita)
- Utrustning
- Fält för vapen med FV, skada, RV och liknande
- Ekonomi
- Bakgrund
- Relationer (t.ex. familj och kontakter)
- Beroende på vilket rollspel du skriver kan det finnas andra fält, exempelvis för fordon, cybertech, specialförmågor, stridstekniker eller magi.
- Ett "övrigt"-fält

Har du med detta, så har du med så gott som allting som behövs :gremsmile: Sedan är det möjligt att du kan stryka vissa delar, och det finns dessutom ingenting som hindrar att man har både ett lätt rollformulär och ett lite mer detaljerat rollformulär till sitt spel.

Håller på att fixa till ett rollformulär till VEUS, ändrar hela tiden en massa små saker.

Fråga: vad anser ni bäst, att ha ett kort rollformulär säg 2 sidor med de viktigaste värderna och sedan en övrigt lista.
Eller ett längre kanse 4 sidors rollformulär med en massa fält att fylla i för det mesta.

Vilka värden är viktiga andra listor är bra att ha med t.ex. vapen. utrustning, kontakter, utseende (ska det beskrivas med text eller ritas) mm.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Personligen så föredrar jag större och längre rollformulär över små och korta. Men det beror iofs lite på hur invecklat spelet är. Eon behöver liksom ett fyrsidigt rollformulär medan Västmark kanske inte gör det i samma utsträckning.

Men jag vill att så gott som allting förutom bakgrundshistoria ska få plats på formulären. Allting som berör karaktärens allmänna status med andra ord. Inte mer och absolut inte mindre. (vilket innebär att jag antingen gör eller laddar ned fyra sidor långa formulär till så gott som varje spel jag kör.)

Då blir jag glad :gremsmile:

/Naug

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Oavsett hur många sidor du får tillslut: Se till att allt som används i strid hamnar på samma sida, så man slipper sitta och bläddra och vända och ha sig.

Illern

koppariller
Jag använder rollformuläret mest som snabbreferens till olika regelaspekter av rollpersonen, t.ex. bakgrund och personlighet skriver vi alltid på andra blad bland annat eftersom det är svårt att se hur stor plats det kommer att ta och för att vi sällan använder den i ''stressade situationer'', då är det i stället bra med ett kompakt rollformulär (i yta, inte som i tät text) som är snabbt att hitta på. Därför har jag nästan bara regelaspekter på rollformuläret.
Saker jag har med:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Grundegenskaper
[*]Färdigheter
[*]Belastningsavdrag
[*]Attribut
[*]Vapen och deras effekter
[*]Skydd och deras effekter
[*]Skador
[*]De centrala elementen i stridssystemet (avstånd, attityd och mål med stridsrundan).
[*]Auctoritas & Dignitas för rollpersonen (två former av status)
[*]Auctoritas & dignitas för släktnamnet, familjeöverhuvudet, make/maka, spelargruppen och en tom rad)
[*]Statussfärer
[*]Vardagskläder och deras värde
[*]Arbetskläder och deras värde
[*]Finkläder och deras värde
[*]Sysselsättning
[*]Namngivningstillfälle
[*]Födelseår
[*]Synbar ålder
[*]Längd & vikt
[*]kropps-, hand- och fotstorlek
[*]Levnadsstandard och tillhörande värden som familjens nivå, individens nivå, tillgängliga pengar i tre olika **åtkomstsvårigheter** varav den enklaste är i den dagliga myntpungen och skatteklass.
[*]Riddjur och fordon
[*]Namn på rollpersonen och när det blev uppdaterat senast.[/list]
Jag har alla värden i en databas och sedan en lay out som automatiskt hämtar värdena för utskrift vilket gör att man kan göra till exempel färdighetslistan och möjliga mål med stridsrundan individuell och inte behöver ta med allt på alla formulär. Dessutom kan man lägga in formler som kan räkna ut till exempel förflyttning och status (som smittar av sig från olika eprsoner och grupper).

DODswe4

Hero
Personligen gillar jag ett kort rollformulär, men jag vill ha något annat papper som jag kan skriva up allt det jag nu skulle vilja kunna skriva up ex historia, närmsta vänner etc etc