Rollformulär är en jättebra indikator på hur komplext ett rollspel är. Principen "fler fält = mer komplixerat rollspel" är faktiskt förvånansvärt exakt.
För min del så ska ett rollformulär inte behöva vara mer än en A4-sida, med tom och fin baksida, för ren grundinformation (rymdskepp, magi å sånt kan gärna ligga på separata blad). Det innebär också att regelsystemet inte heller ska vara mer komplicerat än så. Jag ser gärna att olika separata delar, som till exempel just magi och rymdskepp, hamnar på separata blad.
Vidare så bör rollformuläret vara kopieringsvänligt, och får gärna vara nedladdningsbart från nätet i trevligt utskriftsvänligt format.
Jag har inget större behov av övrigt-rutor. Övrigt-rutor blir alltid för små och det finns baksidor och lösblad. Finns det plats för en utan att ovanstående inkräktas på, visst, sätt in en. Då funkar det som utfyllnad. Men om någon får för sig att flytta över någon form av speldata till baksidan eller ett annat blad för att det ska få plats en övrigt-ruta, då sänks mitt betyg av formuläret. För sjutton, hela baksidan är en jättestor övrigt-ruta.
Det finns två sorters fluff. Den ena sorten lyfter upp formuläret från Excel-ark till rollspelets övriga utformning (rätt logga, rätt typsnitt etc). Den sorten tycker jag om. Det är bra fluff. Den andra sortens fluff är rätt onödig, men så länge det inte gör formuläret oläsligt och oanvändbart så får man väl lägga ner lite jobb på det fluffet, om man vill. Jag tänker inte hindra formulärkonstruktören i alla fall.
Jag är lite svag för pedagogiskt fluff, det vill säga fluff som gör att rollformuläret instruerar spelaren om hur man gör. Jag försökte göra en sådan grej i Andra Imperiet, med pilar som visar ett flöde av hur man beräknar skada från anfallsvärde och försvarsvärde. Jag vet inte hur väl det lyckades, då jag ju kan systemet och alltså inte har så stor nytta av det, men jag hoppas att någon har hjälpts av det.