Nekromanti Rollformulär?

solvebring

Superhero
Ja, vi använder det alltid, eller gör vi?
Jag gör det i alla fall. Till alla rollspel jag spelar ser jag alltid till att ha färdiga formulär. Dock är jag en sådan person som inte är alltför kräsen av mig och har därför alltid varit den spelare som frivilligt tagit rutat papper till mig då det varit ont om riktiga formulär. Det gör mig ingenting, så länge det inte är ett spel som kräver ett 4-sidors rollformulär. Det tar så lång tid då, kan man säga. Fast nu har jag inte varit spelare på 5 år eller något sådant där...

Vad säger ni då, är ni alltid redo med era formulär, eller föredrar ni kladdpapper?

En annan fråga är - skall formuläret hellre vara snyggt eller funktionellt?

Jag föredrar alltid funktionella och smidiga formulär före de snygga, som tar långt överdrivet med färg ur skrivaren och då det är mer tanke på klotter än på vilka rubriker som faktiskt behövs.

Men - jag vill ändå att ett formulär skall se bra ut. Det är just därför jag mycket sällan gör egna formulär... De blir alltid dödens fula!
Jag kör nämligen med Word och Open Office. Word blir fult och stelt (alltid så "fantasilöst"), och Open Office är svårreglerat och blir ofta ojämt. Linjerna faller ofta in lite på måfå som de själv till kan man säga. :gremwink:

Slutligen - vilket program använder ni?
Visa gärna ett exempel på ett formulär du är nöjd med som är gjort med det programmet.

Eksem

Champion
Vad det gäller formulär använder jag nästan alltid utgivarens egna, såvida de är avskalade och svartvita. EverQuest RPG hade de värsta formulären någonsin, med färg i rutorna man skriver i!
Jag skriver aldrig med kladdpapper, jag tycker inte jag ser något på rutat papper, faktiskt.

Här är jag krank, och tänker hävda att avskalat=snyggt. Ett exempel på formulär jag gillar är Wizards egna till D&D3.5, med tydliga markeringar, lagom skrivutrymme, och helt svartvitt utan dekorationer.

Jag har bara gjort formulär en gång, och det var till Nobilis. De vart ganska fina, men var finare än användbara. Den gången använde jag nog Illustrator tror jag, i kombination med Photoshop.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skapar karaktären på kladdpapper, och för sedan över den till ett rollformulär.

Jag byggar nästan alltid egna formulär - dels eftersom det är roligt, dels eftersom det är ett av de sätt jag lär mig nya system, och dels för att alla officiella rollformulär jag stött på antingen sett ut som skit eller saknat något viktigt. Jag tycker i övrigt att funktionalitet ÄR snygghet. Jag avskyr grafiskt överladdat bjäffs. Ett rollformulär har i mian ögon EN uppgift: att tillhandahålla snabb och enkel tillgång till rollpersonens siffror. Möjligen kan det få innehålla någon kortare text som gör att man kan bli påmind om vad rollpersonen var för en typ om man inte spelat på ett tag.

Johan K

Gammal & dryg
Vad säger ni då, är ni alltid redo med era formulär, eller föredrar ni kladdpapper?
När jag gör min karaktär så blir det kladdpapper för hela slanten & sedan för över det till det riktiga formuläret. Har åxå lite kladdpapper att för rullande siffror under spelet.

Funktionellt är att föredra tycker jag. Om det sedan är snyggt åxå, det får bli en bonus.

solvebring

Superhero
Okej, intressant att ni väljer att göra karaktären helt på kladdpapper först. Själv har jag bara kladdpappret för att räkna på, inget annat. Att först göra _hela_ karaktären på kladd och sedan överföra den låter lite långrandigt för min smak. Det enda jag ängar lång omständig tid till är att rota ihop en bra bakgrundshistoria.

solvebring

Superhero
Ja, jag brukar själv ofta se till originalformulären till en början. Speltillverkarna gör ofta dugliga formulär, men efter en tid ser jag mig alltid om på nätet och brukar för det mesta alltid hitta ett mycket smidigare formulär.

krank

solvebring said:
Okej, intressant att ni väljer att göra karaktären helt på kladdpapper först. Själv har jag bara kladdpappret för att räkna på, inget annat. Att först göra _hela_ karaktären på kladd och sedan överföra den låter lite långrandigt för min smak. Det enda jag ängar lång omständig tid till är att rota ihop en bra bakgrundshistoria.
Blir inte de en helt enorm mängd suddande på de utskrivna formulären? Jag brukar flytta runt siffror en hel del och räkna om och pilla och hålla på för att försöka få karaktärens värden att så bra som möjlgit stämma överrens med den karaktär jag sedan ett par veckor gått och grunnat på. Då är det bra med klasspapper - där gör man sina skisser och sina funderingar. Sedan för man över till ett nytt, fräscht papper. Samma sak som när man skriver uppsats eller längre texter, först ett utkast och sedan fylla ut och "göra riktigt". Skriver man för hand gör man det ju först på ett kladdpapper, sedan renskriver man på ett annat papper.

Eller, det är så man ska göra, och det finns många goda poänger med det.

Lindenius

Swashbuckler
Våra spel tenderar att efter ett tag bli kraftigt husregelmodifierade så vi brukar köra på karaktärsblad som jag gör i InDesign.

Mina karaktärer gör jag ofta genom att montera pdf-filen av formuläret i InDesign och fylla i alla värden med datorn för att till sist skriva ut. Efter erf-höjningar kluddar jag på rollformuläret, modifierar InDesignfilen och skriver ut en ny version. Jag har med andra ord sällan rollformulär som är äldre än några månader. Inga kaffe/cola-fläckar här inte.

//erik. förövrig dricker jag inte kaffe och sällan Cola. DrPepper är det som gäller här.

Åh, ja just det. Är det någon som vet ett bra antikvariat i Stockholm?

Eksem

Champion
Jag tror att det har med handlag med penna att göra också. Jag har formulär som är inne på fjärde vändan, på vanligt skrivarpapper, som inte är kladdiga alls. Jag skriver nämligen mycket lätt, ofta med en smal .3-stiftpenna, och suddar med väldigt bra sudd. Jag skriver t.o.m. kladdsiffrorna på formuläret.

Å andra sidan har jag en spelare som nästan inte kan ha sina föränderliga siffror på formulär, för han skriver och suddar hål på dem efter två-tre spelomgångar.

Jag använder mig uteslutande av det officiella rollformuläret som kommer med spelet, det känns helt enkelt mer genuint så av någon anledning. Problemet med att vissa saker kan upptäckas saknas på det? Inga problem, det är det baksidor och marginaler är till för.

Vidare byter jag ALDRIG rollformulär, det är ju som att byta utseende eller kropp till karaktären för bövelen! För att inte tala om hur mycket av själen som skulle dö. Nej, jag kör på samma papper tills jag slutar, av någon anledning, att spela just den karaktären, och ju mer revor, sudd-förtunning och kaffefläckar det blir genom tiden, desto mer min karaktär blir det.

Som en liten sidonotis så dricker jag inte kaffe, men vi har en spelare där det bara rör sig om en tidsfråga innan han spiller kaffe/té eller i alla fall ställer ner koppen på ens formulär och skapar fina ringar. Han bjuder, ofrivilligt, gärna på en hel del "charm" tills en karaktärsblad!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag brukar göra egna rollformulär i Open Office Calc. Ett tag höll jag på att konsekvent exportera till pdf också, men av någon anledning blev bottenmarginalen mycket större då. Lägg till det att en av spelarnas skrivare själv verkar öka bottenmarginalen också, så blev nästan halva pappret oanvänt.

Nu för tiden gör jag formulären och skriver ut dem själv direkt från OOo Calc. Det blir riktigt bra, faktiskt.

När jag skapar rollpersonen så har jag ett kladdpapper för attribut och andra värden som kan förändras under skapandets gång. När jag väl vet vad det slutgiltiga värdet blir så hamnar det direkt på formuläret.

solvebring

Superhero
Okej. Jo, då kan jag förstå att kladdpapper är högst viktigt i ditt fall som jobbar så länge på karaktären och kalkylerar fram och tillbaka. Själv brukar jag vilja ha värden och sådant klart rätt snabbt för att ägna mig åt beteende och bakgrund, vilket jag personligen anser är karaktärens verkliga djup.

Dock kan jag tänka mig nu när jag om en snar framtid skall börja lira D&D 3.5 att jag nog kommer att få dras med en hel del kladdpapper. Det är ju en del att pyssla med där vid skapandet av en karaktär. :gremsmile:

krank

solvebring said:
Okej. Jo, då kan jag förstå att kladdpapper är högst viktigt i ditt fall som jobbar så länge på karaktären och kalkylerar fram och tillbaka. Själv brukar jag vilja ha värden och sådant klart rätt snabbt för att ägna mig åt beteende och bakgrund, vilket jag personligen anser är karaktärens verkliga djup.
Givetvis. Det är därför jag börjar med, som sagt, ett par veckor av att grunna på själva karaktären, och sedan spenderar max nån timme med att försöka sätta den karaktär jag funderat ut i siffror...

Jag känner igen det här; det finns tydligen två sätt att skapa rollpersoner, och jag funderar ibland på om det kan ha att göra med traditionen inom vissa system att ha slump i karaktärsskapandet. Jag avskyr slump, eftersom jag alltid har en personlighet, en bakgrund och ganska gott hum om olika kompetenser innan jag sätter mig med systemet. Andra har inget emot slump, och ser den som en inspirationsspark i baken innan man börjar med själva "karaktärsjobbet"...

Johan K

Gammal & dryg
Fördelen med att göra kladden & sedan föra över det, enligt mig då, är ju att man får ett "renare" orginaformulär, som inte är så kladdigt & suddat på.
Sedan att det blir lite mer skrivande, det får man ta.

/ Johan K, som gillar att FF tydligen har rättstavningsgrej hos sig.

solvebring

Superhero
Jag får nästan lov att testa Oo Calc då, istället för att köra med redskapen i Writer. Det vet jag i alla fall att det inte blir något bra alls. Ska testa om det går bättre i calc.

Kaigon

Helmgast
Jag har länge använt funktionella excelformulär (som är snygga för att vara excel) och som SL så uppmuntrade jag spelarna att använda kladdpapper för sånt som ständigt ändras, typ pengar och ammo/magipoäng/etc. I mer våldsamma kampanjer även skador/KP. Jag har även sett till att alltid ha rollformulär redo (om inte annat så är det bara att skriva ut ett nytt ex).

För nuvarande kampanj, Chronopia+Fate och efter en rant från Han om hur fula excelformulär är så pillade jag ihop ett nytt i InDesign. Jag har inte hittat en A4-skrivare än så jag har inte sett hur det blir utskrivet i färg (så jag kanske tar bort bakgrunden helt).

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Jag föredrar formulär, eftersom de minskar (den "menlösa") tiden det tar att göra en rollperson.

Ett formulär bör främst vara funktionellt. Att det är snyggt kan bidra till det funktionella, om det sätter spelaren i rätt stämning.

Dock måste man tänka lite vad man menar med funktionellt. Om det endast är bokföring, så tycker jag man lika gärna kan använda blankt papper eftersom då spelar det ingen roll om du har färdiggjort rollformulär eller inte.

Ett rollformulär ska vara en genväg när det gäller antingen spelande eller rollpersonsgörande. Har du en massa specialmanövrar, så ska dessa beskrivas på rollformuläret (speciellt om det är manövrer alla kan använda). Jag ser gärna att hela rollpersonsskapandet står på formuläret (exempelvis som Svärd och Trolldom eller Hollow Earth). Det kan även vara hur man räknar ut en massa saker.

Mutant:UA:s rollformulär är en klar miss, där de har gott om plats att skriva ut alla färdigheter samt deras grunder och även hur man räknar ut olika saker som exempelvis kroppspoäng, intryck (eller vad det nu heter), förflyttning och säkert en massa andra saker.

Slutligen - vilket program använder ni?
Indesign.

Notera dock att rollformulär inte behöver vara snygga. Man kan göra fulExcel-formulär om det bara är ett glatt amatörprojekt. Vill man ge sken av att vara proffsig rakt igenom så bör man ha lagt ner tid på formuläret.

Visa gärna ett exempel på ett formulär du är nöjd med som är gjort med det programmet.
http://tinyurl.com/5hpbks (exempel på vad jag skrev i stycket ovan)
http://rpglab.net/edod/menlost/oskrivna_blad/oskrivna_blad3.pdf
http://rpglab.net/edod/menlost/Feng_Shui_house_rules3.pdf
http://rpglab.net/edod/menlost/matine_rollformular.pdf

Mer läsning: Designen av rollformulär

/Han som med "menlös tid" i början av inlägget menar saker som att bläddra i böckerna eller fråga spelledaren vad en viss term är för något

solvebring

Superhero
Jag vill abra säga en sak: förbaskat snyggt gjort!
Det enda jag skulle vilja ha annolunda, men tanke på att bakgrunden var pergamentaktig är logotypens färg. Skulle ha skrivit konfluxen med svart eller något sådant bara.

solvebring

Superhero
Snygga formulär måste jag säga. Du gör dem mycket enkla, mycket enkla, men de har stil ändå. Stilfulla och stilrena. Det gillar jag.

Tror förresten att jag skrivit i den tråd du hänvisar till att jag just föredrar funktionella formulär, men att de också gärna får vara snyggt gjorda för - som du säger - bidra till en schysst stämning. Det tycker jag nämligen att du har rätt i. En liten logo, bild, schysst bakgrund eller någon liten krydda är aldrig fel.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Det enda jag skulle vilja ha annolunda, men tanke på att bakgrunden var pergamentaktig är logotypens färg.
Jag vill mest göra ett bifall, men med en annan motivering: det följer inte stilen och står därför ut. Den vita kanten runt bokstäverna bidrar mest till detta eftersom den skärmar av orden, men även dropshadow-effekten som påvisar att logan ligger och flyter ovanpå formuläret. Kör en burn-effekt eller liknande istället och få logotypen som en del av pappret.

/Han som tror att bakgrunden är lite för mörk