Nekromanti Rollformulärsproblem: rutor att fylla i?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och knåpar med rollformuläret till regelsystemet Volt (som sedan ska användas även i More than Human, eftersom det senare bygger på det förra).

Jag har ett praktiskt/estetiskt problem jag tänkte fråga er om. Här har ni den nuvarande skissen:

https://www.dropbox.com/s/890txc9g0swyhzz/volt4.0-charsheet19.pdf

Det finns naturligtvis mycket att anmärka på, men för mig är den stora stötestenen just nu kryssrutorna. De som finns bredvid egenskaper och bakgrunder, alltså.

Mekaniskt funkar det så, att man för ett poäng kan fylla i en ruta eller en del av en ruta. Man får det värde man kryssat sig fram till. För 4 poäng får man alltså värde 9, och för 8 poäng får man värde 11. Inga konstigheter, right?

Nå, jag upplever de där rutorna som fula, klumpiga och plottriga. I en tidigare version var rutorna mindre och därmed flöt raderna inte in i varandra på samma sätt. Å andra sidan var de lite pilliga att fylla i.

Så... Förslag? Cirklar var en tidigare tanke (men visade sig få som resultat att spelare räknade antalet ifyllda cirklar istället för att kolla på sitt slutvärde). Mutant Chronicles har ju liknande system, och de använder ett apfult tråkigt tabellformat.

Vad finns det mer för lösningar? Vilka spela har brottats med det här, och vilka har löst det snyggt?

Går det alls att lösa detta på ett stilrent och formmässigt snyggt sätt?

Max Raven

T12-kultist
Jag har ju pysslat med det här i Äventyrssommar lite, men tror inte jag har mycket som kan hjälpa. Skrev in siffrorna i rutorna också, för att få lite redundans, men är inte nöjd med det.

Tror nästan att det skulle fungera bättre om man bara hade siffrorna liggande och ringade in dem i mitt fall. :gremfrown:

Hmm... Man skulle kunna ha siffror i rutor, markörruta fastsatt under och sedan ha flera rutor på de som kräver mer än en markering?

Sapient

Swashbuckler
Det du kan göra, är ju lite som Max skriver, att "splitta ut" rutorna och använda grupperingar för att spelarna ska se vilka som hör ihop.

Det gör det mindre plottrigt - men det kommer samtidigt betyda att du måste designa om formuläret rätt rejält, och det kommer att bestå av väldigt många rutor. (Intrycket när man ser det kommer att bli att det är sjukt många rutor överallt, och det kommer att vara svårt att på något logiskt och samtidigt estetiskt sätt ställa upp dem så att det blir tydligt hur de används.)

Men alternativet är ju att offra mycket av ditt nuvarande white space och blåsa upp rutorna - och allt annat för att bevara proportionerna. Du kan göra det lite större än nu, och ändå inte få formuläret aptrångt med rutor och linjer.

Troberg

Sinister eater
Sätta ihop rutorna så att det blir graderade staplar istället? Skulle dessutom ge en mysig futuristisk känsla, om det är det man är ute efter.

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Sätta ihop rutorna så att det blir graderade staplar istället? Skulle dessutom ge en mysig futuristisk känsla, om det är det man är ute efter.
Du menar ungefär såhär? Eller, tja, där är de inte graderade.

Fienden

Hero
Lägg upp det så här: (Incoming pro ASCII art)
.4.6.8.9...10..11..12.....13....14.....15
[-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-]

Om du förstår vad jag menar? Det är en mätare med rutor, men det finns tomma rutor mellan 9, 10, 11, 12, 13, 14 och 15. Lite som Troberg sade, om jag förstod honom rätt.

Troberg

Sinister eater
Kraetyz said:

Om du förstår vad jag menar? Det är en mätare med rutor, men det finns tomma rutor mellan 9, 10, 11, 12, 13, 14 och 15. Lite som Troberg sade, om jag förstod honom rätt.
Japp.

Iofs så hade det varit kul med en liten mätare av "klockmodell" som man ritade i en visare i också, hade passat skitbra i ett steampunkspel.

krank

Kraetyz said:

Vi hade det så ett tag. frågan är om det löser problemet? Det blir ju mest fler rutor, och om rutorna då ska vara lika stora som nu så blir det väl mer plotter snarare än mindre?

Eller?

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, varför inte bara ha en tabell i boken/på rollformuläret, X poäng ger värde Y, och skippa rutorna? Ibland är de klassiska lösningarna de bästa.

krank

Dnalor said:
Tja, varför inte bara ha en tabell i boken/på rollformuläret, X poäng ger värde Y, och skippa rutorna? Ibland är de klassiska lösningarna de bästa.
Vi har rutor för att det gör det enkelt att räkna antalet spenderade poäng - och enkelt att spendera poäng utan att behöva ha ett papper bredvid med hur många poäng man har kvar, uträkningar etc. Det är med andra ord en pedagogisk ansats =)

Fienden

Hero
krank said:
Vi hade det så ett tag. frågan är om det löser problemet? Det blir ju mest fler rutor, och om rutorna då ska vara lika stora som nu så blir det väl mer plotter snarare än mindre?

Eller?
Det blir inte lika plottrigt tycker jag. Det blir lika många rutor, shure, men om alla är samma storlek tycker åtminstone JAG att det är enklare att läsa av. Att dela upp rutor på 2-3 bitar är coolt, men som sagt plottrigt och kan vara pilligt att fylla i.

//Kraetyz, egen åsikt då

Troberg

Sinister eater
krank said:
Kraetyz said:

Eller?
Nej, man lurar hjärnan. Det är lika många rutor, men eftersom de sätts ihop till en enhet så uppfattar hjärnan det som ett enda element.

Det är ungerfär som användargränssnitt i program. Många blandade kontroller ser plottrigt ut, men har man många som sitter ihop enligt en logik så är det mindre plottrigt, eftersom hjärnan då inte ser "12 checkboxar" utan "en lista med checkboxar för månaderna".

krank

Troberg said:
krank said:
Kraetyz said:

Eller?
Nej, man lurar hjärnan. Det är lika många rutor, men eftersom de sätts ihop till en enhet så uppfattar hjärnan det som ett enda element.

Det är ungerfär som användargränssnitt i program. Många blandade kontroller ser plottrigt ut, men har man många som sitter ihop enligt en logik så är det mindre plottrigt, eftersom hjärnan då inte ser "12 checkboxar" utan "en lista med checkboxar för månaderna".

Jag vet inte, jag. Jag har gjort några tester med 19 rutor, och det blev ganska snabbt svårt att få någon riktig överblick, framför allt om rutorna ska vara typ 4-5 millimeter stora. De tio rutor vi har nu känns redan de som en ganska lång rad...

Fienden

Hero
Vettefan, Krank, jag tycker att längden är helt okej. Grejen är att du förmodligen kan göra rutorna smalare, eftersom de "hänger ihop".

Typ såhär? Fast bättre.