Jag sitter och knåpar med rollformuläret till regelsystemet Volt (som sedan ska användas även i More than Human, eftersom det senare bygger på det förra).
Jag har ett praktiskt/estetiskt problem jag tänkte fråga er om. Här har ni den nuvarande skissen:
https://www.dropbox.com/s/890txc9g0swyhzz/volt4.0-charsheet19.pdf
Det finns naturligtvis mycket att anmärka på, men för mig är den stora stötestenen just nu kryssrutorna. De som finns bredvid egenskaper och bakgrunder, alltså.
Mekaniskt funkar det så, att man för ett poäng kan fylla i en ruta eller en del av en ruta. Man får det värde man kryssat sig fram till. För 4 poäng får man alltså värde 9, och för 8 poäng får man värde 11. Inga konstigheter, right?
Nå, jag upplever de där rutorna som fula, klumpiga och plottriga. I en tidigare version var rutorna mindre och därmed flöt raderna inte in i varandra på samma sätt. Å andra sidan var de lite pilliga att fylla i.
Så... Förslag? Cirklar var en tidigare tanke (men visade sig få som resultat att spelare räknade antalet ifyllda cirklar istället för att kolla på sitt slutvärde). Mutant Chronicles har ju liknande system, och de använder ett apfult tråkigt tabellformat.
Vad finns det mer för lösningar? Vilka spela har brottats med det här, och vilka har löst det snyggt?
Går det alls att lösa detta på ett stilrent och formmässigt snyggt sätt?
Jag har ett praktiskt/estetiskt problem jag tänkte fråga er om. Här har ni den nuvarande skissen:
https://www.dropbox.com/s/890txc9g0swyhzz/volt4.0-charsheet19.pdf
Det finns naturligtvis mycket att anmärka på, men för mig är den stora stötestenen just nu kryssrutorna. De som finns bredvid egenskaper och bakgrunder, alltså.
Mekaniskt funkar det så, att man för ett poäng kan fylla i en ruta eller en del av en ruta. Man får det värde man kryssat sig fram till. För 4 poäng får man alltså värde 9, och för 8 poäng får man värde 11. Inga konstigheter, right?
Nå, jag upplever de där rutorna som fula, klumpiga och plottriga. I en tidigare version var rutorna mindre och därmed flöt raderna inte in i varandra på samma sätt. Å andra sidan var de lite pilliga att fylla i.
Så... Förslag? Cirklar var en tidigare tanke (men visade sig få som resultat att spelare räknade antalet ifyllda cirklar istället för att kolla på sitt slutvärde). Mutant Chronicles har ju liknande system, och de använder ett apfult tråkigt tabellformat.
Vad finns det mer för lösningar? Vilka spela har brottats med det här, och vilka har löst det snyggt?
Går det alls att lösa detta på ett stilrent och formmässigt snyggt sätt?